Ieri, la prânz, în zona imensului debleu de la Aciliu, situat pe șantierul lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, nu erau muncitori, iar utilajele erau trase pe dreapta. La fel ca în ziua de luni, când „Evenimentul zilei” a dezvăluit că nu se mai lucrează. Cu toate acestea, reprezentanții Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) de drumuri susțin că realitatea este alta: „Lucrările de drum la Autostrada Orăștie – Sibiu sunt în desfășurare. Motivul pentru care o parte din utilaje așteaptă să poată interveni se referă la faptul că procesul tehnologic nu presupune utilizarea concomitentă a utilajelor”. Numai că, o filmare apărută ieri dupămasă pe forumurile de transport arată că EVZ a avut dreptate: pe autostradă niciun utilaj nu era în funcțiune.

Avertisment pentru neplata facturilor

Surse din cadrul șantierului au explicat pentru „Evenimentul zilei” că, de fapt, lucrările de la Aciliu au fost oprite intenționat de către italienii de la Impregilo SpA. „Este vorba de două – trei facturi emise pentru lucrări efectuate atunci când consultanța era asigurată de Consitrans, firmă al cărei contract a fost reziliat din martie 2014. Ei bine, contractul le-a fost reziliat și cei de la Consitrans nu au mai semnat situațiile de lucrări, pe care cei de la Impregilo le-au facturat. Actualii consultanți, cei de la Regionala de Drumuri Brașov, nu pot semna respectivele situații de lucrări pentru că nu aveau ei contract atunci și așa s-a ajuns la un blocaj”, sunt explicațiile oferite de pe șantier.

Nu există nici autorizație de construire

Contactat de EVZ, șeful Companiei, Narcis Neaga, susține că tocmai se analizează plata unor facturi către firma care lucrează, și a dat și exemplu uneia în valoare de 17 milioane de lei. În ceea ce privește blocajul de pe șantier, acesta susține că se lucrează și că banii se vor achita. „În perioada imediat următoare vor fi efectuate și alte plăți semnificative în vederea atragerii de fonduri europene”, promit reprezentanții Companiei.

În relația dintre Impregilo și CNADNR, motivul oficial de oprire a lucrărilor este acela că noile lucrări de stabilizare a terenurilor nu sunt autorizate. Solicitarea de revizuire a acordului de mediu pentru Tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu a fost depusă de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România la jumătatea lui iulie, anul acesta, când lucrările erau deja în plină desfășurare. Agenția de protecție a mediului nu a emis, încă, acordul de revizuire, prin urmare nu există nici autorizație de construire. Potrivit rezumatului solicitării de revizuire, lucrările suplimentare pe tronsonul III al autostrăzii – cel dintre Săliște și Cunța, județul Alba – afectează o suprafață de peste 84 de ha, dintre care vegetație ar urma replantată pe 22,15 ha. Pe mare parte din aceste suprafețe sunt prevăzute sau au fost deja executate masive excavații, al căror scop a fost acela de a reduce pantele la proporția de 1:5, în speranța că astfel vor fi oprite alunecările de teren care afectează stabilitatea viitoarei autostrăzi.

O delegație Impregilo – Salini, la București

Cert este că situația facturilor neachitate din primăvară face obiectul unor noi negocieri între autoritățile române: CNADNR, Ministerul Transporturilor și conducerea executivă a Impregilo – Salini (Salini a cumpărat Impregilo anul trecut). Reprezentanții italieni erau așteptați la o nouă întâlnire cu autoritățile române în cursul după-amiezii de marți, după ce o astfel de întâlnire a avut loc și acum două săptămâni, au mai arătat sursele apropiate proiectului.

Lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, care se întinde pe cei 22 de km dintre Săliște și Cunța, trebuia finalizat în aprilie anul trecut, de când ar fi trebuit să se circule neîntrerupt pe autostrada A1 între Sibiu și Deva. Termenul de deschidere a circulației a fost anunțat mai apoi pentru noiembrie 2013, apoi pentru iulie 2014, iar acum autoritățile spun că circulația va fi deschisă în noiembrie 2014, însă lucrările vor fi terminate undeva în 2015. Chiar și ministrul Transporturilor, Ioan Rus, declara, în iulie, că în luna noiembrie se va deschide circulația pe acest tronson.

Amânări peste amânări

Contractul cu cei de la Impregilo a fost semnat în mai 2011 pentru o valoare de aproape 605 milioane de lei, în vederea realizării, în 120 de zile, a proiectului tehnic și, în alte 548 de zile, a lucrărilor necesare. În urma alunecărilor de teren din primăvara lui 2012, italienii de la Impregilo SpA au cerut modificarea proiectului. Cum costurile acestor modificări erau ridicate, soluția a fost respinsă de CNADNR. În tot acest timp, șeful CNADNR, Narcis Neaga, a susținut că se lucrează pe șantier și că nu sunt probleme. Cert este că dacă nu se va lămuri problema, riscăm să pierdem bani de la UE, având în vedere că acest proiect este finanțat din fonduri europene.