Salariații pot solicita caselor de pensii buletine privind stagiul cotizațiilor, verificând astfel dacă angajatorii le-au achitat CAS-ul.
Angajatorul are obligația ca, lunar, să vireze către casele de pensii contribuțiile sociale pentru angajați. De aceste contribuții depinde pensia salariaților, nu puține fiind cazurile în care, lipsite de fonduri, companiile nu au mai plătit dările. Uneori chiar atunci când erau în pragul de a ieși la pensie, angajații au aflat că le lipsesc luni sau ani de vechime. Sunt mai multe modalități prin care românii pot afla dacă angajatorul le-a plătit contribuțiile sociale. Dacă nu au fost achitate contribuțiile, angajatul trebuie să se adreseze mai întâi angajatului și apoi Inspectoratului Teritorial de Muncă.
Buletine eliberate de casa de pensii
Cei care au domiciliul în București pot afla starea contribuțiilor de la Casa Națională de Pensii (CNPAS). La etajul 1, camera 1, se află biroul care furnizează datele necesare. Persoanele în cauză trebuie să se identifice cu buletinul sau cartea de identitate. Răspunsul îl pot afla pe loc sau, dacă este nevoie de o evidență mai complicată, pot depune o cerere. La depunerea cererii contribuabilul va prezenta actul de identitate. Cererea va fi însoțită de o copie de buletin. În urma solicitării, casa de pensii va emite un buletin de cotizare pe care îl va trimite contribuabilului. „Răspunsul poate veni în câteva ore sau în trei patru zile, în funcție de complexitatea interogării”, ne-a explicat un funcționar CNPAS.
Cotizanți din provincie
De asemenea, dacă respectivul contribuabil are domiciliul în provincie, va merge la casa de pensii de care aparține, unde poate depune o cerere pentru emiterea unui buletin de cotizare. „Casele de pensii sunt amplasate în marile orașe, de obicei municipii.
Dacă există suspiciuni că angajatorul nu a plătit contribuțiile pentru o anumită perioadă, se va preciza în cerere că se dorește eliberarea unui buletin de plată pentru acea perioadă”, ne-a declarat funcționarul citat. Dacă sunați la Casa Națională de Pensii Publice, pe numărul de telefon 0800 826 727, un operator vă va preciza exact adresa și numărul de telefon al casei de pensii de care aparțineți și unde veți putea depune solicitarea.
O sursă bună de informare
Cine deține și o pensie privată obligatorie (pilonul II) poate verifica mult mai ușor, pe Internet, dacă angajatorul a achitat la stat contribuțiile sociale, deci pentru pensia la stat.
Mai precis, dacă s-a plătit contribuția pentru pensia de stat, atunci s-a achitat și procentul corespunzător pentru pensia privată. Altfel spus, dacă pensia privată este „la zi”, atunci s-au efectuat plățile curente și pentru cea de stat.
Modalitatea prin care puteți vizualiza pe Internet în ce situație vă aflați este simplă. Pe site-ul fiecărui administrator de pensie privată veți putea accesa o rubrică denumită „contribuții angajator” sau care poartă o altă denumire, pe care o veți recunoaște ușor. Accesând rubrica, vizualizați situația la zi a dărilor.
Pentru a avea acces la date aveți nevoie de contul de identificare de pe contractul de pensie privată obligatorie, de CNP și de o parolă. În caz că uitați parola, aceasta poate fi reemisă de către compania de pensii private.
Mai multă transparență la Fisc
Relația românilor cu Finanțele ar putea deveni mult mai prietenoasă în curând, potrivit unui proiect de ordin publicat recent de Ministerul Finanțelor. Începând din luna septembrie, contribuabilii vor putea accesa serviciul „Spațiul privat virtual” în care va putea vizualiza documentele emise de organul fiscal și comunicate contribuabilului, automat - decizii de impunere anuală aferente veniturilor realizate începând cu anul 2013 și emise după data de 1 septembrie 2014. La cererea contribuabilului se va putea elibera „Situația obligațiilor fiscale de plată”, „Foaie de vărsământ”, „Situația contribuțiilor de asigurări sociale declarate de către angajatori”.