Fostul ministru al Educației Naționale din Guvernul condus de Emil Boc, Daniel Funeriu, a explicat de ce metodologia după care sunt organizate cele două examene naționale este greșită. Totodată el a prezentat o posibilă soluție pentru remedierea acestei situații și care a fost introdusă în legea educației pe care a promovat-o în 2011.

Ministrul Daniel Funeriu a dat ca exemplu examenul de Evaluare Națională pentru a-și susține teoria, în cadrul emisiunii „Întrebări esențiale”, realizată de Dan Marinescu pe evz.ro.

Funeriu a explicat că notele obținute la aceste examene naționale nu sunt relevante pentru nivelul de pregătire al elevilor care le-au susținut. El a precizat că elevii sunt testați, la finalul celor patru ani de gimnaziu la doar două materii, „Limba și literatura română” și „Matematică”, în condițiile în care, la clasă, se predau o multitudine de alte obiecte de studiu: fizică, chimie, limbi străine etc.

„În realitate copii învață doar materiile de examen, copiii învață un curiculum paralel, este aberant să predai fără să evaluezi… La finalul gimnaziului, pentru alegerea liceului intră în calcul doi parametri, media de la Evaluarea Națională și media obținută în timpul anilor școlari”, a precizat fostul ministru Funeriu.

El a arătat că media obținută la finalul celor patru ani de gimnaziu este irelevantă, la fel ca și cea obținută la Evaluarea Națională, și nu reflectă nivelul real de pregătire al absolvenților.

„Relevanța mediei din timpul anilor este foarte scăzută. Doi la mână, relevanța mediei Evaluării Naționale este zero, pentru că se evaluează doar două materii, îi încurajăm pe copii să învețe doar la limba română și matematică, în condițiile în care noi le predăm o multitudine de materii de care ei au nevoie”, a explicat Daniel Funeriu.

Examinarea transdisciplinară

Din acest punct de vedere, chiar dacă sunt foarte bine organizate, examenele naționale reprezintă o mascaradă din perspectiva conținutului lor. Daniel Funeriu a mai precizat că în legea educației pe care a promovat-o pe vremea când era ministru, în 2011, a propus ca evaluarea la finalul anilor de gimnaziu să se facă transdisciplinar, la mai multe materii, astfel încât să se poată stabili gradul de pregătire al absolvenților.

„În legea educației din 2011 se spune clar că evaluarea la finalul gimnaziului se realizează transdisciplinar. Avem examene transdiciplinare care evaluează toate cunoștințele și competențele deprinse de copii. Dacă știi că ești examinat astfel, vei încerca să înveți și să-ți însușești toate materiile care sunt prevăzute în programa școlară”, a precizat Daniel Funeriu.

Fostul ministru a concluzionat arătând că acesta este motivul pentru care, din punctul său de vedere, Evaluarea Națională nu este cea mai potrivită metodă de evaluare a cunoștințelor obținute de elevi la finalul clasei a VIII-a.

Bacalaureat cu repetiție. Au început înscrierile la sesiunea II. Calendarul examenului

EVZ TV. Daniel Funeriu, la „Întrebări esențiale”. Învățământul românesc în vremea pandemiei