Din cauza legislației, heliportul SUUB a intrat în paragină. Conducerea spitalului vrea să-l facă funcțional cu 40.000 de euro din sponsorizări!
Managerul Spitalului Universitar de Urgență din București (SUUB), Cătălin Cârstoiu, a declarat recent că-și dorește foarte mult ca unitatea medicală pe care o conduce – cea mai mare din țară – să aibă, cât mai curând, un heliport, de unde să fie preluate cazurile grave aduse cu elicopterele. Intenția doctorului Cătălin Cârstoiu este de salutat, însă, întrebarea firească este de ce până în prezent nu a fost „resuscitat” actualul heliport, care este construit încă de pe vremea când la conducerea spitalului era doctorul Sorin Oprescu, în prezent primarul general al Capitalei?! Ei bine, managerul SUUB a explicat pentru „Evenimentul zilei” de ce, în prezent, pe vechiul heliport „aterizează”, în loc de elicoptere, mașinile angajaților unității medicale.
Prea aproape de apă
„Vechiul heliport a fost construit în perioada 2002- 2003, pe vremea când director era profesorul Sorin Oprescu, care a avut cele mai bune intenții, la acea vreme. Heliportul a fost făcut din sponsorizări, însă, la scurt timp după inaugurare, a apărut o lege care interzicea aterizarea elicopterelor la mai puțin de 60 de metri de luciul unei ape. Fiind atât de aproape de Dâmbovița, heliportul nu a mai putut fi utilizat. De altfel, la vremea aceea nu era un spital cu o unitate de primiri urgențe ca cea pe care o avem azi, astfel că necesitatea unui heliport a devenit mult mai importantă în prezent”, ne-a explicat doctorul Cătălin Cârstoiu, managerul care a reușit până în prezent să facă din SUUB unul dintre cele mai bune spitale din țară!
FOTO: Heliportul este într-o profundă stare de degradare
Potrivit medicului, unitatea medicală are nevoie de aproximativ 40.000 de euro pentru refacerea heliportului, iar banii sunt deja promiși de un om de afaceri din domeniul jocurilor de noroc. În cei peste 10 ani în care sistemul de aterizare al elicopterelor a stat „pe bară”, atât platforma de aterizare cât și sistemul de balizaj s-au degradat foarte mult.
30 de minute în zbor, 25 de minute în trafic!
„De câțiva ani, legislația ne permite să avem heliport, pentru că s-a schimbat legea. Așadar, îl putem reface, însă avem nevoie de bani. În ceea ce privește parametrii medicali, heliportul este o necesitate pentru un spital cu o unitate de primiri urgențe atât de mare. În 2014, am primit 551 de pacienți aduși cu elicopterele în București, adică mai mult de un pacient pe zi. Aterizările s-au făcut în alte locuri, cum este, de pildă, Stadionul Dinamo. Chiar zilele acestea am avut o tânără adusă la Dinamo cu fracturi severe, care a făcut 30 de minute cu elicopterul până la stadion. Ei bine, din cauza traficului, de la „Ștefan cel Mare” până la noi a mai făcut vreo 20-25 de minute cu ambulanța și, astfel, s-a pierdut timp prețios, vital într-o asemenea situație. Ca atare, nevoia unui heliport chiar lângă spital este foarte mare pentru o unitate atât de complexă, cum este SUUB, care tratează toate urgențele, inclusiv cele pediatrice”, ne explică managerul care îşi doreşte să nu mai vadă autoturisme parcate pe acel „H”.
Mașinile care circulă pe Splai se vor opri când vor ateriza elicopterele
Heliportul are nevoie de o altă vopsea, specifică suprafețelor de aterizare, dar și de refacerea sistemului de iluminat al culoarului de zbor. Pe lângă acestea, spitalul are nevoie și de susținerea altor instituții. „Ca să facem din nou heliportul ne trebuie un PUZ, care trebuie aprobat de către Consiliul General al Municipiului București. Deja am trimis această solicitare la Primăria Capitalei și așteptăm răspunsul, care sper să fie pozitiv. De asemena, am înțeles că trebuie montate și semafoare pe Splai, care vor opri mașinile când vor ateriza elicopterele”, spune doctorul Cârstoiu.