Investiţiilor care se fac în domeniul sănătăţii în Republica Moldova, cu largul suport al instituţiilor financiare europene, dar şi al unor state mebre al comunităţii UE, li s-a mai adăugat una, la acest sfârşit de săptămână. Graţie unui partneriat între guvernele de la Chişinău şi Tallin, moldovenii se bucură acum de o facilitate care va contribui enorm pentru rezolvarea unor chestiuni ce ţin de sănătate.
Informaţii complexe, la telefon Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM) a inaugurat la Chişinău Centrul de apel pentru consilierea populaţiei şi furnizare de informaţii în domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. În prezenţa oficialilor R. Moldova, dar şi oaspeţilor estonieni şi a reprezentanţilor Orgnizaţiei Mondiale a Sănătăţii la Chişinău, a avut loc festivitatea care a marcat demararea proiectului. Centrul de apel este creat în baza Liniei verde a CNAM, care va funcţiona în cadrul unei noi subdiviziuni de relaţii cu beneficiarii care şi-a iniţiat activitatea la sfârşitul anului trecut. Linia verde a CNAM, numărul de telefon 0800 99999, poate fi accesată gratuit de toată populaţia ţării, din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă. Prin intermediul acestui serviciu beneficiarii vor cunoaşte din prima sursă ce trebuie să facă în cazul unei stări de sănătate precare, la ce nivel de asistenţă medicală să se adreseze şi care le sunt drepturile în sistem, în ce farmacie şi cu ce procent de compensare găsesc medicamentele, la ce instituţie medicală şi la care medic de familie sunt înregistraţi, care este statutul persoanei în SAOAM, cum să acceseze corect serviciile medicale incluse în Programul Unic al AOAM, de unde şi cu ce reduceri pot lua poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, vor putea înainta sugestii şi reclamaţii la adresa prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice încadraţi în sistemul AOAM. "Elevii" moldoveni, au întrecut "profesorii" estonieni Prim-ministrul Iurie Leancă, a declarat la deschiderea Centrului de apel că "Sistemul de sănătate, inclusiv tot ce ţine de asigurările în medicină, este într-un proces de reformare, de schimbări, şi este foarte important ca cetăţenii să ştie de ce se întâmplă aceste lucruri, care sunt obiectivele şi care sunt beneficiile. Cetăţenii noştri au suficiente întrebări privind sistemul de asigurări în medicină şi prin acest centru vor avea şansa să se informeze, documenteze, să ştie care le sunt drepturile în sistem", a mai spus şeful Guvernului. Mircea Buga, directorul CNAM, a spus ca acest centru va oferi tot spectrul de informaţii despre AOAM, drepturile beneficiarilor în sistem, serviciile medicale, medicamente compensate, aspecte juridice ce ţin de sistemul asigurărilor obligatoriii de asistenţă. "Scopul nostru este racordarea cerinţelor pacienţilor la standardele de calitate în sistemele europene şi în sistemul de sănătate al Republicii Moldova", a declarat Buga. La rândul său, preşedintele Consiliului administrativ al Fondului de asigurări în sănătate din Estonia, Tanel Ross, a spus că "această colaborare a fost utilă şi pentru noi, deoarece în acest proces am cules informaţii cum să îmbunătăţim şi serviciul telefonic similar din Estonia şi putem să spunem că, în Moldova, cest serviciu acum este mult mai performant decât cel de la noi, care a servit ca model". Moldova a evaluat În acelaşi context, şeful Biroului Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii la Chişinău, Jarno Habicht, a adăugat că deschiderea Centrului de apel reprezintă o apropiere a serviciilor de asistenţă medicală de cetăţeni. "Republica Moldova este o ţară care oferă experienţă, ceea ce înseamnă că Moldova a evaluat suficient de mult pentru a-i învăţa şi pe alţii", a mai spus Jarno Habicht. Lansarea Centrului de apel al CNAM are loc în cadrul Proiectului "Îmbunătăţirea accesului la consultaţii telefonice în domeniul sănătăţii în Republica Moldova. Etapa II", al Ministerului de externe al Republicii Estonia, Casei Naţionale de Asigurări din Estonia (Eesti Haigekassa) şi Centrului de Consiliere din Estonia.
Linia verde a CNAM Serviciul telefonic Linia verde a CNAM este disponibil de luni până vineri, între orele 08.00- 17.00. Iniţial vor activa 5 operatori şi un supervizor. Se preconizează preluarea a câte 90 de apeluri telefonice pe zi de către fiecare operator, circa 10.000 de apeluri pe lună. În funcţie de volumul de apeluri parvenite de la beneficiari, numărul operatorilor va putea fi extins.