Ucraina găzduiește una dintre cele mai mari comunități evreiești din Europa. Ca și în alte părți ale continentului, antisemitismul a reizbucnit.
Dar depinde de societatea ucraineană să confrunte acest fenomen, scrie Neweasterneurope.
O creștere semnificativă a naționalismului a marcat perioada post-Euromaidan din Ucraina. Din ce în ce mai frecvent, sentimentul naționalist a încorporat retorica xenofobă și antisemită. Pe baza acestor aceste evoluții nefericite, poliția ucraineană a început să ceară date pentru alcătuirea unei list cu evrei, inclusiv cu studenți evrei înscriși în universități locale dintr-o regiune din vestul Ucrainei.
Oficial, sarcina principală a poliției este de a lupta împotriva grupurilor infracționale transnaționale sau specific etnice. Dar nu spune nimeni ce legătură au studenții evrei din Ucraina cu o astfel de măsură. Prin urmare, se pare că este pur și simplu un exemplu de hărțuire de către poliție împotriva unui anumit grup etnic. Sau că această comunitate e considerată o organizație religioasă extremistă.
Teoriile conspirației și învinovățirea evreilor pentru diverse probleme nu e ceva nou în Ucraina. Iar aceste tendințe antisemite sunt prezente și în rândul unor indivizi din mediul academic. Lucru confirmat și de un scandal recent care a implicat un șef de departament la Universitatea Națională Politehnică din Liov. Un eveniment ce se adaugă la istoria lungă și complexă a orașului marcat de antisemitism, naziștii supunând populația evreiască din Liov la crime în mase în 1941. Astăzi, Liov este centrul mișcărilor naționaliste din Ucraina, precum celebra Svoboda.„În Ucraina, sarcina lor principală este de a-i ține pe ucraineni în lesă, așa cum fac de zeci de ani”, se arată în postarea liderilor ucraineni, lângă Zidul Plângerii. Un limbaj care creează o atmosferă xenofobă în mediul academic.
Neweasterneurope subliniază că antisemitismul din vestul Ucrainei a intrat în mediul academic din exterior, alimentat de birocrați de stat, și din interior, alimentat de profesori. Poate suna paradoxal, dar antisemitismul din această parte a Ucrainei, prezentat ca parte a naționalismului ucrainean, merge ca unsă cu poziția agresivă a Rusiei față de Ucraina. Propaganda anti-ucraineană folosește incidentele de antisemitism pentru a descrie societatea ucraineană ca fiind lipsită de toleranță și capabilă de agresiuni față de anumite grupuri etnice. Rusia exploatează această situație în scopuri personale din cauza războiului din estul separatist.
Caracterul divers, tolerant și incluziv al societății ucrainene este acum pus sub semnul întrebării. După cum au arătat cele mai recente incidente, autoritățile de stat par să facă exact opusul. Joel Lion, ambasadorul Israelului în Ucraina, condamnă reacția aproape invizibilă a autorităților statului: „Când cărțile poștale cu simboluri naziste sunt vândute lângă Maidan, nu ar trebui să mergi și să te plângi. Poliția trebuie să meargă automat acolo și să se ocupe, ca o manifestare a antisemitismului”.