Eveniment fără precedent. Nici în filme nu s-a văzut aşa ceva. Un avion de luptă F-35A, aterizează „pe burtă” FOTO

U.S. Air Force F-35A Lightning II Joint Strike Fighters from the 58th Fighter Squadron, 33rd Fighter Wing, Eglin AFB, Fla. perform an aerial refueling mission with a KC-135 Stratotanker from the 336th Air Refueling Squadron from March ARB, Calif., May 14, 2013 off the coast of Northwest Florida. The 33rd Fighter Wing is a joint graduate flying and maintenance training wing that trains Air Force, Marine, Navy and international partner operators and maintainers of the F-35 Lightning II. (U.S. Air Force photo by Master Sgt. Donald R. Allen/Released)

Pilotul erou al unui avion de luptă sud-coreean F-35A a făcut o „aterizare de urgență pe burtă” la o bază aeriană, după ce trenul său de aterizare nu a funcționat din cauza unor probleme electronice, a declarat un purtător de cuvânt al Forțelor Aeriene din Coreea de Sud.

Potrivit experților, „aterizarea pe burtă” a fost un eveniment fără precedent pentru avionul de luptă proiectat în SUA, de 100 de milioane de dolari. „Aeronava a aterizat de urgență, deoarece trenul de aterizare nu s-a extins. Aceasta înseamnă că avionul a făcut „aterizarea pe burtă”,” a spus un oficial militar sud-coreean, care nu a confirmat dacă aeronava a suferit vreo avarie în urma incidentului.

Abilitățile pilotului au fot incredibile

Chiar dacă s-a deteriorat avionul de lupt, abilitățile superbe de zbor ale pilotului, despre care oficialii au spus că a plecat pe picioarele lui, sunt incredibile. „O aterizare cu echipamentul pe F-35 poate fi destul de dificilă și periculoasă din cauza unghiului de atac pe care îl are aeronava la apropierea de aterizare”, a declarat David Cenciotti, fost ofițer al forțelor aeriene italiene și editor al blogului The Aviationist.

„Sunt foarte surprins că sistemele de oprire a echipamentului de urgență nu au funcționat sau nu au fost folosite”, a spus el. Layton și-a exprimat, de asemenea, surprinderea că pilotul sud-coreean nu a ejectat, „dar în mod clar a făcut ceea ce trebuia”, a spus el.

O anchetă asupra incidentului este în curs, au declarat oficialii sud-coreeni. Coreea de Sud a primit primul său F-35 fabricat în SUA în 2019, ca parte a unei comenzi inițiale de 40 de avioane monomotor, potrivit producătorului avionului, Lockheed Martin.

Alte incidente cu acest model de avion

Accidentul de marți este primul pentru un F-35 sud-coreean, dar avioanele au fost implicate în cel puțin alte opt incidente, potrivit înregistrărilor ținute de site-ul crowdsourced F-16.net. Cea mai recentă dintre acestea a fost pierderea unui F-35 britanic, care s-a prăbușit în Marea Mediterană de pe portavionul HMS Queen Elizabeth în noiembrie. Pilotul a ieşit în siguranţă din acel avion.

În mai 2020, pilotul s-a ejectat în siguranță când un F-35 al forțelor aeriene americane s-a prăbușit la aterizare la baza Eglin Air Force din Florida. Forțele aeriene au atribuit accidentul unei varietăți de factori care implică pilotul și sistemele avionului.

În aprilie 2019, un F-35 japonez s-a prăbușit în Oceanul Pacific în largul nordului Japoniei, ucigându-și pilotul. Armata japoneză a pus acel accident pe seama dezorientării spațiale , „o situație în care un pilot nu poate percepe corect poziția, atitudinea, altitudinea sau mișcarea unui avion”, potrivit revistei Military Medicine.

Lockheed Martin spune că F-35 „este cea mai letală, supraviețuitoare și mai conectată aeronavă de luptă din lume, oferind piloților un avantaj împotriva oricărui adversar și permițându-le să-și execute misiunea și să vină acasă în siguranță”, relatează CNN.