Un exercițiu de matematică dat la examenul de evaluare națională, pentru elevii de clasa a lV, a scos la iveală un fapt îngrijorător, o treime dintre ei nu știu să rezolve exerciții de raționament.
Aproape 50 la sută dintre elevii testați nu au știut că exercițiul cu pricina se rezolvă printr-o banală operație de împărțire și una de adunare. Astfel, 48.15 la sută dintre elevi nu au știut să rezolve următorul exercițiu: ”La un concurs internațional de desen participă 1.208 elevi. Fetele participante la concurs sunt cu 254 mai multe decât băieții participanți. Câte fete și câți băieți participă la concurs”.
Evaluarea națională a indicat că foarte mulți elevi nu cunosc noțiunile elementare de matematică. Un alt exemplu este întrebarea de la testul 1, subiectul 5 care se referea la aproximarea unui număr. ”Ascuțitoarea a fost inventatp de francezul Bernard Lassimone în anul 1828. AProximeaz, la ordinul sutelor, numărul 1828”. La acest exercițiu, 36 la sută dintre elevii testați nu au știut să răspundă, răspunsul corect fiind 1.800.
Evaluatorii au avut și o concluzie după acest test național, care se referă la faptul că foarte mulți dascăli nu exersează suficient la clasă, exercițiile de raționament. ”Răspunsurile date denotă că majoritatea elevilor au dovedit că au competenţe de operare cu numere naturale, în rezolvarea de exerciţii şi probleme diverse. Elevii nu performează în general la rezolvarea itemilor de raţionament, ci mai mult la cei din domeniul cunoaştere şi din cel de aplicare. De asemenea, constatăm, din păcate, o practică de neexersare suficientă la clasă a itemilor de tip rezolvare de probleme cu numere naturale”.