Evaluarea Națională. Limba și literatura română. Rezolvarea subiectelor și barem

Evaluarea Națională. Limba și literatura română. Rezolvarea subiectelor și barem

Elevii de clasa a VIII-a au început, luni, Evaluarea Naţională, examenele fiind susţinute în acest an, pentru prima oară, în condiţii speciale, ţinând cont de măsurile impuse de pandemia de coronavirus.

Conform calendarului de examene, luni elevii de clasa a VIII-a vor au susținut proba scrisă la Limba şi literatura română, iar miercuri vor susține proba la Matematică. Elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine joi proba la limba maternă.

Pe 22 iunie se vor afişa rezultatele, până la ora 14,00. În aceeaşi zi, între orele 16,00 şi 19,00, şi pe 23 iunie, între orele 8,00 - 12,00, se vor putea depune contestaţiile.

În data de 27 iunie este programată afişarea rezultatelor finale după soluţionarea contestaţiilor.

Subiecte la Limba și literatura română

Subiectul I. Elevii au avut de răspuns mai multor cerințe pe marginea unui text la prima vedere – “Zborul” de Sorin Titel.

Subiectul I B. Absolvenții de gimnaziu au avut de făcut o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motiveze apartenența la genul epic a textului avut la primul punct.

Subiectul II B. Candidații au avut de redactat o narațiune de 15-300 de cuvinte în care să prezinte o întâmplare petrecută în timpul unei activități preferate.

Evaluarea Națională. Rezolvarea subiectului I A

  1. ciudată = stranie; era = exista, se afla
  2. cratima, semn de ortografie, marchează fonetic rostirea împreună a două cuvinte ”urce” și ”în” cu dispariția vocalei „î” pentru evitarea hiatului. Morfologic, desparte verbul „urce” de prepoziția „în”.
  3. oprită = participiu cu valoare adjectivală prin conversiune (procedeul adjectivizării); balconaș = substantiv derivat cu ajutorul sufixului diminutival „-aș”
  4. erau = diftong (descendent); groa-se = difting (ascendent)
  5. Idei secundare: a) Mama băiatului adormit iese tiptil din odaie; b) Băiatul se trezește deoarece era foarte cald.   Idei principale: fiecare elev va selecta ideile principale din tex, la alegere.
  6. Sunele produse de muzicuță nu erau armonioase deoarece intrase apă în interiorul instrumentului de cântat, căci fratele mai mare fusese la râu, iar „părul și muzicuța erau ude, în muzicuță intrase apă, și sunetele care ieșeau din ea nu erau tocmai armonioase”

Evaluarea Națională. Rezolvare subiectul I B

Trebuia ca elevii să știe definiția genului epic, minimum două trăsături ale acestuia, pe care apoi să le exemplifice valorificând textul dat: 1) prezența naratorului obiectiv 2) a personajelor (numindu-le), ori 3) acțiunea prezentată logic și cronologic prin tehnica înlănțuirii sau 4) modul de expunere specific narațiunii (precizându-se și rolul acesteia)

Evaluarea Națională. Rezolvare subiectul II

  1. 18 martie 1906; județul Timiș
  2. Articolul este „Viața unui geniu: Traian Vuia, avocatul care nu a renunțat la visul său adevărat – zborul, iar sursa este site-ul  www.historia.ro
  3. a avut = mod indicativ, timp – perfect compus; să renunțe = mod conjunctiv, timp – prezent;
  4. traseul = subiect simplu, substantiv comun; lui = atribut pronominal genitival, pronume personal;
  5. Propoziția principală: „văzând o șansă de finațare, Vuia decide”; propoziția subordonată completivă directă: „să plece în iulie 1902 la Paris”
  6. Întrebarea este unde a dispărut

Evaluarea Națională. Rezolvarea subiectului II B

Compunerea liberă

Compunerea trebuia structurată pe momentele subiectului. Reperele spațiale și temporale (cronotipul) se conturează clar și într-un limbaj expresiv.

Conținutul trebuia să fie adecvat cerinței (o întâmplare petrecută în timpul unei activități preferate).

În această compunere aveau impus un anumit număr de cuvinte (150-300) pe care nu aveau voie să îl depășească.

Barem

Ne puteți urmări și pe Google News