EVALUARE NAŢIONALĂ 2012. O nouă petiţie pentru "atributivă". Părinţii cer anularea subiectului controversat

EVALUARE NAŢIONALĂ 2012. O nouă petiţie pentru "atributivă". Părinţii cer anularea subiectului controversat

După ce autorităţile au anunţat că vor puncta atât varianta de răspuns "subiectivă", cât şi pe cea "predicativă", la unul dintre subiectele de la proba de limba română, mai mulţi părinţi nemulţumiţi au depus, astăzi, la Ministerul Educaţiei, o nouă petiţie prin care cer să se considere corectă şi varianta "atributivă".

Părinţii ai căror copii au dat acest răspuns la proba de luni susţin că "o serie de profesori cu reputaţie" le-au spus că şi varianta atributivei ar putea fi luată în calcul, pe lângă cele două aflate deja în discuţie- subiectivă şi predicativă. Acest lucru ar însemna, mai degrabă, anularea subiectului, pentru că toate variantele de răspuns ar fi corecte. "O serie întreagă de profesori cu reputaţie au considerat şi varianta atributivă ca fiind una ce putea fi acceptată ca fiind corectă, pentru a justifica de ce chiar şi copii cu rezultate foarte bune la olimpiade au selectat atributiva la subiectul mult controversat de la evaluarea de la Limba română. Avem fraza «Ceea ce mă jeneaza este dificultatea rasfoirii». În situaţia inversării frazei în mod logic şi a eliminării emfazei exprimării, fraza devine: «Dificultatea răsfoirii este ceea ce ma jenează». Subordonata din frază e propoziţia «ce mă jenează», care stă pe lângă «ceea» (sau «aceea» sau «problema») şi o determină atributiv. Adresăm în mod public dorinţa noastră de a se anula acest subiect controversat şi a se redistribui punctajul sau de a se da maximum de puncte indiferent de răspunsul a), b) sau c).", se arată în comunicatul trimis de părinţi. "Cu alte cuvinte, tezele ar trebui notate ca şi cum acest subiect nu ar există", spune unul dintre semnatatii petiţiei.  Răspunsul oficial al Academiei Române în disputa "subiectivă-predicativă" În ceea ce priveşte celelalte două variante de răspuns-subiectivă şi predicativă- lucrurile au fost deja elucidate de lingviştii Academiei Române. Iată cu ce argumente vin academicienii:  "Fraza propusă spre analiză este o construcţie relativă cu o organizare specială, ce admite două posibilităţi de interpretare, cu atât mai mult cu cât e vorba de un text scris, în care nu se marchează locul accentului frastic: (1) Subiectivă+Verb copulativ+ Nume predicativ (2) Predicativă+Verb copulativ+Subiect Şi chiar dacă interpretarea propoziţiei relative ca subiectivă este cea curentă în practica şcolară, reflectând topica stilistic neutră, (subiectul precedă predicatul), spre cealaltă interpretare, ca predicativă, conduc argumente precum: caracteristica limbii române de a avea o o topică liberă, precum şi acordul la plural cu verbul copulativ (Ceea ce mă jenează sunt dificultăţile, şi nu este dificultăţile). În concluzie, pentru subiectul supus dezbaterii trebuie acceptate ambele interpretări: subiectivă şi predicativă".  Citiţi şi:

  • EVALUAREA NAŢIONALĂ. Scandalul "subiectiva, predicativa": Se vor puncta ambele răspunsuri
  • Repetenţii examenelor naţionale: "părinţii" subiectelor. "De ce să-i încurce cu chichiţe?"
  • Ministrul Educaţiei face lumină în scandalul de la Evaluarea naţională: "Baremul, 100% corect"
  •  EVALUARE NAŢIONALĂ 2012. Subiecte pline de capcane. Subiectiva şi predicativa dau bătăi de cap profesorilor

Ne puteți urmări și pe Google News