Şapte companii mari au, de ieri, produse cu ambalaje noi, care oferă informaţii despre cantitatea de calorii, proteine sau glucide.
Consumatorii vor şti mai exact câte calorii, grăsimi şi proteine conţin anumite alimente, dar şi câte porţii pot mânca din fiecare aliment, datorită unui nou sistem de etichetare lansat ieri. Însă nu toate produsele de pe piaţă vor avea ambalaje noi.
Până la sfârşitul acestui an, etichetele se vor regăsi pe toate alimentele produse de primele şapte companii importante de pe piaţă: Coca-Cola, Danone, Kraft, Mars, Nestlé, Star Foods şi Unilever. Deşi reprezentanţii companiilor susţin că noile ambalaje îi vor ajuta pe români să aleagă ce mănâncă, în funcţie de cât are nevoie organismul lor, sunt şi specialişti care apreciază că etichetele vor deruta consumatorii.
Informaţii pe ambele feţe ale ambalajului
Etichetele noi, lansate ieri, avertizează asupra cantităţii de lipide, zaharuri, sare şi energie. Pe faţa produsului se va găsi conţinutul de energie al unei porţii exprimat în kilocalorii, alături de procentul pe care îl reprezintă din cantitatea zilnică recomandată (CZE). Pe verso sunt trecute informaţiile despre cantitatea de energie, proteine, glucide, carbohidraţi, sare, fibre şi procentul pe care acestea îl reprezintă din CZE recomandat. De exemplu, un produs care conţine 1,1 grame de proteine acoperă 2% din necesarul cotidian. Doza zilnică s-a calculat în funcţie de nevoile unui adult mediu.
„Este un demers al companiilor de autoreglementare, necesar pentru educarea consumatorilor. Astfel, aceştia vor alege cantitatea pe care o mănâncă ştiind şi care este doza zilnică indicată“, susţin reprezentanţii companiilor producătoare.
Pe de altă parte, specialiştii apreciază că noile etichete nu vor face decât să-i deruteze pe consumatori. Mai mult, experţii susţin că producătorii sau gândit numai la aspectul cantitativ al produselor, nu şi la calitatea nutrienţilor conţinuţi.
„Dacă nu au cunoştinţe solide despre nutriţie, consumatorii vor fi puşi în faţa unor dileme. Vor crede că pot bea numai cola, atâta timp cât nu depăşesc necesarul de calorii. Nu este suficient să le spui câte proteine pot consuma, ci tipul de proteine şi calitatea caloriilor. Nu e totuna dacă iau 100 de calorii din peşte oceanic sau 100 de calorii din zahăr rafinat“, subliniază Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare din Bucureşti.
REGLEMENTARE ÎN UE
„Legea etichetării“ intră în vigoare în 2010
Toate companiile de pe piaţă ar putea fi obligate, din 2013, să pună etichete cu informaţii clare despre cantitatea de nutrienţi din produsele alimentare şi procentul lor din doza zilnică recomandată. Parlamentul Europei intenţionează să introducă, cel târziu în 2010, o lege cu aplicabilitate în ţările UE, care stabileşte reguli clare şi unitare de etichetare a produselor alimentare.
„Săptămâna trecută a avut loc o nouă dezbatere. Majoritatea parlamentarilor tind să voteze pentru etichetele care dau infomaţii în funcţie de doza zilnică recomandată. Britanicii sunt singurii care susţin etichetarea de tip semafor, cu trei culori. Roşul este folosit la nutrienţii la care consumatorii trebuie să fie atenţi, galbenul atunci când se doreşte consum cu moderaţie şi verde, când se poate consuma fără restricţii. Însă aceste culori nu le-ar spune nimic consumatorilor“, subliniază Magor Imre Csibi, vicepreşedintele Comisiei pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară din Parlamentul European.