Rusia a oprit livrările de petrol către Polonia prin conducta Drujba, a declarat sâmbătă CEO-ul PKN Orlen, adăugând că rafinăria poloneză va apela la alte surse pentru a acoperi necesarul.
Oprirea livrărilor prin conductă, care a fost scutită de sancţiunile Uniunii Europene impuse Rusiei în urma invaziei sale pe scară largă a Ucrainei, a avut loc la o zi după ce Polonia a livrat Ucrainei primele tancuri Leopard.
"Rusia a oprit livrările către Polonia, pentru care suntem pregătiţi. Doar 10% din ţiţei a venit din Rusia şi îl vom înlocui cu petrol din alte surse", a scris directorul general al PKN Orlen, Daniel Obajtek, pe Twitter.
Orlen a spus că îşi poate aproviziona integral rafinăriile cu petrol pe mare şi că oprirea livrărilor prin conducte nu va afecta livrările de benzină şi motorină către clienţii săi.
În februarie, după ce un contract cu grupul rus Rosneft a expirat, Orlen a obţinut petrol în baza unui acord cu compania rusă de petrol şi gaze naturale Tatneft.
Tatneft şi monopolul rus al conductelor petroliere Transneft nu au răspuns imediat unei cereri de comentarii.
Transportul de petrol către Republica Cehă, unde Orlen operează două rafinării, prin ramura de sud a conductei Drujba mergea conform planului, a declarat sâmbătă operatorul conductei, Mero.
Oprirea aprovizionării a avut loc după ce preşedintele american Joe Biden a vizitat Varşovia şi Kievul, într-o demonstraţie de sprijin pentru Ucraina, la un an după invazie.
Un nou pachet de sanc'iuni pentru Rusia
Şi vineri, Uniunea Europeană a convenit asupra unui al 10-lea pachet de sancţiuni împotriva Rusiei.
În urma invaziei Ucrainei şi înainte ca UE să pună sub embargou livrările maritime din Rusia, Orlen a încetat să mai cumpere petrol rusesc şi combustibili transportaţi pe mare.
Compania a spus că portofoliul său de aprovizionare include acum petrol din Africa de Vest, Marea Mediterană, Golful şi Golful Mexic. De asemenea, are un contract de furnizare cu Saudi Aramco începând cu 2022.
Livrările maritime ajung în Polonia prin Naftoport, un terminal petrolier din Gdansk, la Marea Baltică. Poate primi 36 de milioane de tone de petrol anual, depăşind volume care pot fi procesate de rafinăriile poloneze şi este parţial folosit pentru a furniza petrol rafinăriilor din estul Germaniei, care sunt legate de Drujba.
”Având în vedere capacitatea Naftoport şi faptul că avem şi alte rute pentru a importa carburanţi, clienţii nu vor simţi niciun impact, în timp ce Orlen este pregătită pentru asta de luni de zile”, a declarat Mateusz Berger, secretarul de stat al Poloniei responsabil cu infrastructura pentru energia strategică.