Camera Deputaților a aprobat OUG care dă undă verde sistemului electronic e-Factura. Astfel, achizițiile publice se vor face ajutorul documentelor electronice, iar legalitatea procedurile va fi mai ușor de verificat. În plus, sistemul are ca scop și diminuarea fraudelor.
Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, proiectul de aprobare a Ordonanţei de urgenţă cae vizează implemnetarea în România a sistemului de factură electronică RO, e-Factura. Proiectul a fost adoptat cu 277 voturi pentru şi două abţineri. Camera Deputaților este for decizional.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea în legislaţia naţională a Directivei 2014/55/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice. Acest sistem permite verificări rapide în cazul în care sunt suspiciuni cu privire la anumite contracte.
„Implementarea şi operaţionalizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura vizează trei direcţii mari de acţiune: oferirea unui serviciu public electronic necesar derulării contractelor de achiziţii publice, contractelor de achiziţie sectorială/concesiuni de lucrări şi servicii şi tranzacţiilor dintre operatorii economici, în fapt un instrument de sprijin adaptat evoluţiei contextului pandemic; coerenţa în realizarea şi aplicarea politicilor şi reformelor fiscal-bugetare prin gestionarea în mod eficient a resurselor bugetare alocate instituţiilor şi autorităţilor publice, respectiv implementarea unor mecanisme corecte şi eficiente care să asigure monitorizarea execuţiei bugetare şi a sumelor alocate diferitelor programe de investiţii; creşterea eficienţei şi eficacităţii în colectarea impozitelor şi taxelor, cu concentrare în special în ceea ce priveşte îmbunătăţirea şi consolidarea gradului de colectare a TVA, precum şi prevenirea şi combaterea fraudei, a evaziunii şi a eventualelor abuzuri în domeniul TVA“, se arată în expunerea de motive a actului normativ.
Măsuri de siguranță
Ordonanţa vizează modalitatea de utilizare a Sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura de către operatorii economici şi autorităţile şi entităţile publice. „Factura electronică este însoţită de sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor, care certifică faptul că nu sunt permise intervenţii asupra conţinutului acesteia.
Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este interconectat cu sistemul naţional de raportare gestionat de către Ministerul Finanţelor, care permite primirea şi descărcarea facturii electronice de către autorităţile şi entităţile contractante în relaţia comercială“, se mai arată în expunerea de motive.
Măsură antifraudă
Acest act normativ este menit și să prevină fraudele din comerțul cu mașini la mâna a doua. În acest sens, ordonanţa prevede obligaţia de a se prezenta la RAR a persoanei care a realizat achiziţia intracomunitară, respectiv primul proprietar pe teritoriul naţional.
„Prin ordonanţa de urgenţă se consolidează cadrul legal pentru prevenirea şi descoperirea timpurie a fraudelor în domeniul comerţului cu autoturisme rulate de provenienţă intracomunitară", se mai arată în actul normativ.