"Mama dvs. a avut un accident de maşină şi e nevoie de 600 de euro pentru a fi operată". Este ultima găselniţă a celor care păcălesc folosind telefonul.
Ultimul tip de escrocherie începe cu un simplu telefon şi ajunge la accidente grave, pentru care se cer sume mari de bani. Poliţia are câteva reclamaţii, iar în unele a reuşit să prindă infractorii, care erau puşcăriaşi şi sunau din închisoare. Cele mai multe cazuri nu sunt însă nici măcar reclamate.
"Agăţaţi" cu un premiu de 20.000 de euro
"Mama a fost sunată pe numărul de fix de un bărbat care a anunţat-o că sora mea a câştigat în urma unei extrageri 20.000 de euro. Ea a crezut, pentru că bărbatul ştia numele complet al surorii mele şi adresa din România, deşi ea e în Germania. I-a mai spus mamei că premiul va fi acordat la emisiunea «Minutul de sinceritate», de la Antena 1. Pentru a confirma premiul, bărbatul i-a cerut să formeze un cod pe mobil şi i-a mai cerut şi date despre persoanele cu care ea locuieşte", povesteşte Andreea.
Naivă, femeia a oferit datele cerute. Pentru a intra în posesia premiului, trebuia însă să plătească prin Western Union 600 de euro, echivalentul a 3% din câştig. Femeia nu a vrut însă să pună banii în contul unei persoane fizice, cum i s-a cerut, un anume Valentin Dima. "Când a auzit, a închis, spunând că trebuie să intre în direct în emisiune pentru a înmâna un alt premiu", mai povesteşte Andreea.
"Mama e în operaţie. Trimiteţi bani prin Western Union"
Pentru că mama Andreei a făcut greşeala să ofere numerele de telefon ale celor două fete bărbatului cu care vorbise, un "doctor" a sunat-o pe "câştigătoare" (fiica din Germania) şi i-a spus că mama ei a avut un accident de maşină şi este în operaţie.
"Existau însă probleme cu asigurarea mamei şi ea trebuie să trimită bani, tot prin Western Union. Operaţia trebuia făcută la o clinică privată din Cluj, pentru că acolo exista singurul aparat de care avea nevoie mama pentru a rămâne în viaţă. «Medicul » a menţionat că tranzacţia trebuie făcută cât mai repede. I s-a spus surorii că eu nu pot vorbi că am leşinat", îşi mai aminteşte Andreea.
Lanţul întâmplărilor nu se încheie aici. "În timp ce sora mea din Germania încerca să dea de mine, m-a sunat pe mobil cu număr necunoscut o persoană care s-a dat drept agent Vodafone, însă cam nesigur. Aceasta este prima bâlbă care m-a făcut să îmi dau seama că e ceva în neregulă. Au încercat să mă facă să formez şi eu un cod pe telefon, pentru reactualizarea datelor, însă am refuzat şi a închis", spune Andreea.
Pentru că şi-a dat seama că e o escrocherie, a sunat-o pe mama ei să o avertizeze dacă o sună cineva de la Vodafone. În mod surprinzător însă, pe telefonul mamei i-a răspuns un oarecare dr. Ionescu, care i-a spus aceeaşi poveste ca şi surorii ei.
"Am rugat o prietenă să o sune pe mama pe fix, între timp, şi mama a răspuns. Era teafără şi nevătămată. I-am spus aşa-zisu lui medic că mama nu este în nicio operaţie, pentru că vorbesc cu ea acum la telefon. Atunci a închis", conchide Andreea.
Factura ar putea face lumină
Tănăra a încercat să afle de la Vodafone unde a fost redirecţionat numărul mamei, însă fără succes. Oficialii Vodafone ne-au spus că "apelurile redirecţionate vor apărea în detalierea facturii".
"Schimbaţi PIN-ul telefonului mobil, nu tastaţi niciodată coduri a căror semnificaţie nu o cunoaşteţi, parolaţi telefonul utilizând caractere speciale (majuscule, cifre, simboluri) care să o facă greu de aflat.“ SORIN MIERLEA, preşedinte Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor
25 de plângeri se înregistrează anual la Poliţie din partea românilor care sunt păgubiţi prin intermediul telefoniei mobile sau fixe SFATURI
Depuneţi plângeri la poliţie, nu vă daţi CNP-ul şi parolele
Numărul infracţiunilor de acest gen, care sunt reclamate la Poliţie, sunt în jur de 25 pe an. "Acum câteva luni a fost înregistrată o plângere la secţia 13 a Capitalei şi încă una la Ilfov. Dintre infractori au fost depistaţi chiar doi puşcăriaşi, care îşi sunau victimele din închisoare, însă au fost prinşi", detaliază Diana Sarca, purtător de cuvânt la Poliţia Capitalei. "Românii nu prea cad în plasele infractorilor, însă nici nu depun plângere, mai ales dacă nu au fost prejudiciaţi", completează Călin Aurel, comisar şef la Direcţia Investigaţii Criminale în cadrul IGPR.
De regulă, infractorii se dau drept an ga jaţi ai unor firme de renume de telefonie sau din domeniul bancar, ceea ce îi face mai credibili. De aceea, specialiştii recomandă să veri ficaţi cele spuse de cei care vă anun ţă că aţi câştigat sume de bani, pentru care trebuie să oferiţi un pro cent.
"De multe ori, e suficient să intre pe siteurile companiilor la care se face referire pentru că ele atenţionează despre eventuale tentative de fraudă", explică Călin Aurel. Datele personale nu trebuie comunicate prin telefon. "Sfătuim utilizatorii să nu furnizeze date confidenţiale (CNP, conturi bancare, parole, coduri de reîncarcare) şi să evite accesarea paginilor web care pot imita www.vodafone. ro", spun oficialii Vodafone.