Astăzi, de la ora 18.30, Galeria Veroniki Art găzduieşte vernisajul expoziţiei „Erosul verii”. Elegantele simeze ale galeriei, situată pe Intrarea Murmurului, nr. 2-4 (lângă Parcul Herăstrău, în zona Ambasadei Chinei), vor reuni, până pe 28 iunie, peste 80 de lucrări (pictură, grafică, sculptură) semnate de şase nume importante ale artei contemporane: Reka Csapo Dup, Florian Lucan, Nicolae Maniu (Franţa), Laurenţiu Midvichi, Marilena Murariu şi Rodica Toth Poiată.
Expoziţia va fi prezentată de Veronica Marinescu (publicist şi cronicar de artă), director al Galeriei Veroniki Art (care funcţionează doar de anul trecut, dar a oferit deja câteva expoziţii valoroase, într-un spaţiu de expunere cu totul deosebit).
Veronica Marinescu dezvăluie resorturile care au dus la iniţierea acestei expoziţii de grup cu totul originale:
„Expoziţia „Erosul verii” a fost concepută din perspectiva recuperării sublimului ce sălăşluieşte în eros, ca principiu generator al lumii; ca năzuinţă înspre veşnicie şi cale către frumuseţea supremă, forţă generatoare de perfecţiune. În istoria artelor omenirii, tema erosului a fost constant abordată, cu tot primitivismul sau rafinamentul etapelor parcurse. O reflectă frust, voalat sau foarte îndrăzneţ, creaţiile artistice memorabile, cu acest subiect, din marile muzee ale lumii.
Pentru ilustrarea acestei teme am ales drept “emblemă” şi punct de plecare tabloul pictorului francez, reprezentant de marcă al academismului, William Bouguereau (1825-1905): “Jeune fille se defendant contre L'Amour” (“Tânără apărându-se de Amor”), pictat în 1880.
Jubilaţie edenică
Le-am propus pictorilor invitaţi să interpreteze lucrarea lui Bouguereau, fiecare în viziunea care îl individualizează. Nicolae Maniu, Rodica Toth Poiată, Florian Lucan, Marilena Murariu şi Laurenţiu Midvichi recuperează, astfel, expresia vizuală a mesajului făcând, aparent, un salt înapoi, în timp. Dar, toţi cinci, încercând să actualizeze un capitol important al istoriei artei europene, imaginează o arhitectură contemporană a erosului ce aduce jubilaţia edenică mai aproape de tensiunile zilelor noastre. Imboldul creativ nu le-a jucat feste.
Dimpotrivă. Provocarea pe care le-am oferit-o le-a dat prilejul să destructureze formele din compoziţia “Jeune fille se defendant contre L'Amour”şi să replămădească atmosfera imagistică, fragmentând mesajul, filtrându-l, din punct de vedere tehnic şi emoţional, pentru a da o altă turnură întregului. Cine poate contesta astăzi predispoziţia lui Eros pentru bucurie? Pentru exuberanţa jocului sau pentru întâlnirile rare? Sperăm ca ineditul percepţiei lui Cupidon şi al reprezentării misterului vieţii de către pictorii invitaţi, al rostului afecţiunii sau al pasiunii devoratoare de care este în stare omul secolului XXI, să vă dea de gândit. Ca de altfel şi lucrările pe tema expoziţiei noastre semnată de cei cinci pictori, cărora li se alătură, în expunerea generală, sculptoriţa Reka Csapo Dup.
Participarea la expoziţia de la Veroniki Art a lui Nicolae Maniu, unul dintre cei mai mari artişti români contemporani din afara graniţelor ţării, este o premieră absolută: la invitaţia mea, pictorul a acceptat să expună, pentru prima oară, într-o galerie particulară din România (tabloul cu titlul „Ambiguitate”). Operele lui Maniu, de mult trăitor la Paris, sunt însăşi expresia aventurii luminii, a măiestriei incontestabile care l-au propulsat în rândul valorilor artistice ale Occidentului. Referitor la interpretarea după lucrarea lui Bouguereau, în viziunea pictorului, eternul Eros este când copilul îndrăzneţ, lipsit de prejudecăţi, care face până şi lumina să vibreze de plăcerea jocului, când adultul derutat de fantoma eşecului şi de nebunia acestui secol.
Fineţe de orfevru
În foşnetul de mătase catifelată al tablourilor Rodicăi Toth Poiată se desfată realitatea şi irealitatea visurilor. Erosul este ubicuu. La fel şi delicateţea configurării mărturisirilor sale, adevărate palimpseste sufleteşti.
În “Crepuscul”, “Gemene”, “Zare”, “Dincolo”, “Nod”, “Prag”,” Măr” sau “Cupă”, “Taine” sau “Tors” fiecare detaliu pare să confirme intenţia artistei, aceea de a se apropia cât mai mult de lucrurile aparent banale care ţin de intimitatea unei fiinţe dezvăluindu-i mici secrete ce “întregesc percepţia despre întreg”, fie din arhiva eternului feminin sau din măreţia naturii. Personajele din compoziţiile sale sunt prezenţe eterice, împregnate de un discret erotism, dar şi de o viziune aparte, care o individualizează în spaţiul artistic autohton.
Participarea pictorului Florian Lucan este sub semnul florii. Prin seria structurilor şi a coloanelor floral-vegetale create de artist, expoziţia întră în zona spectacolului grădinii. Dorul după Edenul pierdut este la el acasă. Dar pictorul restructurează concretul, cu fineţe de orfevru, reuşind să face vizibilă energia formelor şi a structurilor florale, să înnobileze detaliul decorativ pe care îl transferă într-o altă dimensiune, superioară, prin crearea unei “stări de fluiditate” şi de reprezentare a irepetabilului. Seria desenelor cu amoraşi, schiţaţi dintr-o singură linie, completează suita “Structurilor”şi a “Coloanelor” sale triumfale.
Erosul pluteşte în aer, pe pâmânt sau pe apă
În acelaşi timp, asistăm la “desfăşurarea” eseurilor picturale ale Marilenei Murariu, configurate parcă prin perdeaua viselor, cu poveşti sensibil compuse într-o simfonie nocturnă, în care totul e posibil. Erosul pluteşte în aer, pe pâmânt sau pe apă, purtat de “Eternul feminin”, de “Ape şi vis”,”Femeia şi luna” sau “Împreună”, spre armonii celeste. Suverană, în compoziţiile sale, este frumuseţea misterioasă a trupului feminin, încărcată de amintiri, melancolie şi tandreţe.
Născut în Tulcea, la marginea Deltei – detaliu biografic important pentru arta sa – tânărul pictor Laurenţiu Midvichi, împresionează, în tablourile pe tema nudului, prin forţa tuşei şi a desenului ferm. Artistul alătură nudului feminin imaginea peştelui. Poate fiindcă îi dă posibilitatea să pună în lumină “cea mai bogată paletă de culori din lume", cum însuşi mărturiseşte. Spectacolul este absolut fascinant şi nu numai pentru că relevă, prin contrast, două tipuri de structuri ale căror valenţele artistice se “asamblează” de minune. Ci, fiindcă erotismul nudurilor feminine este potenţat de vibraţia cromatică a solzilor peştelui, care capată străluciri de o frumuseţe ireală, mai ales în perioadele de reproducere. Nimic nu rămâne încremenit în austeritatea glacială a acestor vertebrate acvatice. Laurenţiu Midvichi a înţeles pe ce drum trebuie să meargă.
Arlechini, saltimbanci sau păstoriţe
Exuberanţă, romantism şi forţă, o mână puternică şi sigură care mângâie materia ce se supune modelării, pentru a fi turnată apoi în bronz. Iată o schiţă de portret pentru Reka Csapo Dup, dar şi pentru lucrările sale care contribuie substanţial la ambianţa “Erosului verii”. Fie că întruchipează un “Personaj cu trombon”, “Dans” sau un “Personaj Art Nouveau”, arlechini, saltimbanci sau păstoriţe – senzuale, graţioase, expresive – sculpturile de interior ale artistei înnobilează orice spaţiu ar ocupa. Secretul ar fi unul singur: bucuria comuniunii cu materia şi, deopotrivă, a resuscitării unor teme, astăzi uitate sau abandonate. Toate, într-un bine studiat exerciţiu al întâlnirilor simpatetice.
Ens amans, fiinţa care iubeşte, mai presus de sine şi de timp, poartă sublimul vieţii în cuibul sufletului. Erosul la care jinduieşte, pe care şi-l asumă şi pe care îl împărtăşeşte nu este numai un reper artistic, ci şi unul existenţial”.
Programul de vizitare al galeriei este, de miercuri până vineri, între orele 16 şi 20, iar sâmbăta şi duminica, între orele 11 şi 14. Ca mijloc de transport, este de preferat autobuzul 301, cu coborâre la staţia Nicolae Caramfil.