FAVORIT. Celebrul fotbalist intră în cursa pentru interpretare la festival, cu rolul din „Looking for Eric”, care va avea premiera mondială mâine.
Combinaţia fotbal-cinema pare să-i priască Festivalului de la Cannes sau, în orice caz, să-i facă rost de şi mai mulţi suporteri. După portretul lui Zinedine Zidane din 2006 şi duoul grandoman Diego Maradona-Emir Kusturica de anul trecut, e rândul lui Eric Cantona să-şi facă jocul pe terenul cinemaului. Fostul fotbalist de la Manchester United e protagonistul unei comedii regizate de britanicul Ken Loach, în care-şi joacă propriul rol.
În „Looking for Eric” - care va rula mâine-seară în premieră, în competiţia oficială - „regele” Cantona îşi scoate de la anan ghie un fan împătimit, cu o viaţă personală dezastruoasă, pe care, întâmplător, îl cheamă tot Eric (Steve Evets). Actor, fotograf, cântăreţ Ideea filmului i-a venit, se pare, chiar celebrului jucător francez, care şia extins talentele de la fotbal la actorie, fotografie şi, mai nou, muzică. Fotbalistul nu e la prima apariţie pe marele ecran, însă performanţa din acest film iar putea albi cu totul trecutul în actorie, pe alocuri nu prea glorios. De data aceasta, prestaţia lui Cantona e dublată şi de un nume respectat în lumea filmului, cel al lui Ken Loach, câştigător al unui Palme d’Or, în 2006, cu „The Wind That Shakes the Barley”. Concurent cu Brad Pitt pentru un premiu de interpretare
Pe 24 mai, când se dă semnalul de închidere la Cannes, Cantona va împlini 43 de ani, iar un trofeu pentru prestaţia sa ar fi cadoul perfect. Dacă a fost la fel de inspirat precum era altădată pe teren, criticii îi prevăd o carieră în cinema.
Cu rolul său principal, fostul atacant concurează pentru un premiu de interpretare cu Brad Pitt, printre alţii. Ideea de a invita la Cannes, de câte ori se iveşte prilejul, o celebritate din lu mea sportului (în 2008 a trecut pe aici şi Mike Tyson) îi aparţine lui Thierry Frémaux, delegatul general al festivalului, un microbist înfocat.
ATMOSFERĂ
Febra filmelor: cozi, certuri, reclamaţii
Ziua în care la Cannes se va declanşa „Cantomania”, ca şi cea în care pe co vorul roşu va trece din nou Brad Pitt vor fi cu siguranţă şi cele mai febrile din festival. La cum s-au arătat până acum festivalierii, vor fi şi cele mai „conflictuale”.
La cozile uriaşe de la filme s-au consumat deja numeroase conflicte, cele mai mult cu bodyguarzii care păzesc intrările şi permit accesul în sălile de cinema (vineri, o jurnalistă din Italia ameninţa că-i va reclama la poliţie). Scânteia e, de cele mai multe ori, imposibilitatea de a intra la film, după o oră sau mai mult de stat în soare sau în ploaie - de fapt regulamentul însuşi. La Cannes există ierarhii bine „consolidate” de ani de zile: cei aproximativ 4.000 de jurnalişti şi critici sunt împărţiţi pe culori. Cei mai privilegiaţi sunt cei cu legitimaţii albe şi roz cu bulină (criticii veterani sau cei de la publicaţii foarte importante), urmaţi de cei cu roz (în special presa cotidiană), galben, oranj şi albastru. Aceştia din urmă ratează cele mai multe dintre proiecţii, pentru că intră după ce toţi ceilalţi şi-au ocupat locurile, motiv pentru mici revoluţii care se sting de cum se închid uşile sălii de cinema.
Corespondenţă din Cannes