Enigma perfectă din jurul avionului dispărut în sud-estul Asiei

Enigma perfectă din jurul avionului dispărut în sud-estul Asiei

Eroare umană, defecţiune tehnică sau gest sinucigaş - experţii restrâng lista posibilelor cauze ale tragediei aviatice, după ce ipoteza unui act terorist a căzut. Avionul de pasageri e de negăsit în continuare.

Update: După ce rudele victimelor au declarat că telefoanele acestora sună, experţii din industrie au explicat de ce se întâmplă acest lucru. Aceştia spun că atunci când în receptor se aude sunetul de apel nu înseamnă neapărat că apelul este făcut catre destinatar. "Sunetul anunţă doar că reţeaua este în procesul de cautare si conectare catre destinatar", spune analistul din industrie Jeff Kagan, conform USAtoday.com. "Apleurile efectuate local se pot conectata instantaneu, dar apelurile la distanţă sau internaţionale pot să "sune" de câteva ori înainte ca reţeaua să fie găsită. Dacă aceasta nu este gasită e posibil ca sunetul de apel să fie auzit, dar reţeaua să deconecteze apelul într-un final. Fiecare reţea implemntează căsuţa vocală diferit, dar, în general, apelurile sunt implemntate în acest fel. Sunetul de apel îi face pe cei care aplezează să nu închidă atunci cand nu aud nici un sunet", spune Amy Storey, purtator de cuvânt pentru CTIA, Washington, companie ce se ocupă cu telefonia mobilă. "Sunetul de apel" nu are nicio legatură cu adevăratul apel făcut pe dispozitivul de destinaţie, spune ea. Misterul din jurul accidentului aviatic de sâmbătă noapte, când o aeronavă de linie cu 239 de pasageri la bord, care făcea legătura dintre capitala malaeziană Kuala Lumpur şi cea chineză Beijing, a dispărut fără urmă, se adânceşte pe zi ce trece. Enigma le intrigă şi mai mult pe autorităţile din ţările implicate în operaţiunile de căutare fără precedent cu atât mai mult cu cât ipoteze până ieri plauzibile au fost dărâmate de noile informaţii apărute în cursul amplei anchete declanşate în jurul incidentului aviatic. Terorismul, exclus Astfel, scenariul unui atac terorist, care fusese luat în calcul după ce s-a descoperit că la bordul avionului se aflau doi pasageri care călătoreau cu paşapoarte false, sustrase de la doi turişti occidentali în Thailanda, a fost ieri scos din calcul. Şeful poliţiei malaeziene a declarat că paşapoartele respective au fost folosite de doi cetăţeni iranieni care, după schimbul de informaţii cu ţara de origine, nu erau pe lista unor posibili terorişti. Nici Statele Unite nu au găsit indicii care să susţină pista teroristă. Cel mai probabil, cei doi furaseră paşapoartele pentru a ajunge în Europa Occidentală. De altfel, mama unuia dintre ei îl aştepta pe fiul său pe aeroportul din Frankfurt, Germania. Deşi ipoteza teroristă este astfel înlăturată, uşurinţa cu care cei doi pasageri au urcat la bordul unui avion de linie cu acte false ridică semne de întrebare cu privire la nivelul de securitate de pe aeroportul din Kuala Lumpur. Pilot sinucigaş? O nouă teorie prinde acum tot mai mult contur: posibilitatea ca pilotul aeronavei să fi decis să îşi ia viaţa şi, odată cu a sa, şi pe cea a pasagerilor. Un oficial american a recunoscut pentru Washington Post că această ipoteză este tratată cu seriozitate, mai ales că există precedente: în 1997, când 97 de oameni şi-au pierdut viaţa după ce un avion s-a prăbuşit în Indonezia, se pare în urma deciziei pilotului, şi în 1999, când 217 pasageri ai unei curse operate de o companie egipteană au murit după ceea ce a fost interpretat drept un gest sinucigaş al pilotului. Specialiştii nu se lasă însă convinşi de teoria suicidului şi susţin că, cel mai probabil, o defecţiune tehnică a stat la baza accidentului. Dacă s-a produs la o altitudine foarte mare, piloţii nu o pot raporta, mai spun experţii, ceea ce explică dispariţia bruscă de pe radare a aeronavei malaeziene. Telefoanele pasagerilor sună în continuare Peste 34 de avioane şi 40 de nave din zece ţări participă la operaţiunea masivă de căutare a epavei avionului. Ieri, marina militară malaeziană a anunţat că este posibil să fi reperat rămăşiţele aeronavei pe fundul Strâmtorii Malacca, fâşia de apă care separă Malaezia de insula indonezianăSumatra, dar care nu se află pe ruta de zbor a avionului. Dacă se confirmă, acest lucru înseamnă că avionul s-a întors din drum, aşa cum se speculase iniţial. Pasageri activi online Misterul din jurul incidentului aviatic capătă proporţii tot mai mari pe măsură ce apar mărturii halucinante ale rudelor victimelor. Astfel, unele dintre ele au declarat că au apelat mobilele apropiaţilor aflaţi la bordul cursei şi că telefoanele au sunat, ceea ce sugerează că avionul nu s-a prăbuşit în mare sau că nu a luat foc la impactul cu solul. Alţii susţin că, pe un serviciu de mesagerie instant disponibil abonaţilor din China, telefoanele unora dintre pasageri apar în continuare online, deci sunt active. Un oficial al Malaysia Airlines, compania care opera cursa Kuala Lumpur-Beijing, a confirmat pentru un ziar din Singapore că şi experţii companiei au apelat numerele membrilor echipajului, piloţii şi stewardesele, şi că multe telefoane au sunat. Lista cu respectivele numere a fost predată autorităţilor de la Beijing, a adăugat acesta, în condiţiile în care trei sferturi dintre pasageri erau chinezi. Dezvăluirea acestor informaţii a înfuriat rudele îndurerate care au cerut explicaţii de ce nu sunt localizate res pectivele telefoane, fără a primi însă un răspuns. Două cazuri asemănătoare Până acum, în istorie s-au înregistrat doar două cazuri de dispariţii de aeronave comerciale, similare celui al aparatului Boeing 777-200 al companiei Malaysia Airlines, după cum notează El Pais. Primul caz este cel al aeronavei care transporta 45 de persoane, inclusiv membrii unei echipe de rugby din Uruguay şi care a devenit subiect de film. Accidentul a avut loc la 13 octombrie 1972 în Anzii Cordilieri din Argentina. Celălalt caz cunoscut, mai recent, este cel al zborului AF447 al companiei Air France, care la 1 iunie 2009 s-a prăbuşit în Atlantic în timpul unui zbor Rio de Janeiro- Paris. Pe listă figurează acum şi zborul MH370, dispărut undeva pe ruta dintre Kuala Lumpur şi Beijing. Luis Lacasa, decanul Colegiului Oficial al Piloţilor de Aviaţie Comercială (Copac) din Spania, subliniază că în cazul din Anzi tehnologia nu permitea ca avionul să dispună de măsuri de localizare precum cele cu care sunt dotate aparatele Airbus 330 (Air France) şi Boeing 777- 200 (Malaysia Airlines). (Roxana Roseti)

  • Mai periculos decât Triunghiul Bermudelor: A fost „absorbit” avionul Malaysian Airlines de Triunghiul Dragonului? Misterul dispariţiilor fără urmă / VIDEO