Emmanuel Laurent: "Godard devenise cineastul stângii"

Regizorul documentarului "Deux de la Vague", despre prietenia dintre François Truffaut şi Jean-Luc Godard, crede că statutul ultimului s-a alterat în urma întreruperii relaţiilor dintre cei doi.

Invitat al celei de-a paisprezecea ediţii a Festivalului Filmului Francez, cineastul Emmanuel Laurent a purtat o discuţie animată cu publicul după proiecţia documentarului său "Deux de la Vague". Întâi şi întâi, l-a împărţit în fanii lui Godard şi cei ai lui Truffaut, aceia din urmă fiind majoritari.

"Multă vreme cei doi regizori au împărţit totul: echipe de filmare, scenarii, directori de imagine şi, mai ales, acelaşi actor, Jean-Pierre Léaud. Iar pe când îmbătrâneau, făceau filme pe aceeaşi temă, de pildă menageul à trois. Desigur lungmetrajele erau distincte, fiecare trata tema în maniera sa proprie, vezi diferenţele dintre «Jules et Jim» al lui François Truffaut şi «Vivre sa vie: Film en douze tableaux» al lui Jean-Luc Godard", a subliniat Laurent.

Întrebat cu privire la modul în care a evoluat cariera lui Godard în absenţa unei relaţii cu Truffaut (cei doi nu s-au mai văzut după mai 1968, urmând doar un schimb de misive jignitoare), cineastul a declarat pentru EVZ că probabil din cauza absenţei din peisaj a autorului "Nopţii americane" lui Godard a încetat să-i mai pese de public.

"Desigur, a devenit o figură iconică, aşa este şi acum. Peste noapte s-a transformat dintr-un burghez conservator în cel care dădea linia de partid în cinema. Godard devenise cineastul stângii prin excelenţă. Acum nu mai militează şi a declarat că regretă perioada lui maoistă", a subliniat regizorulşiproducătorulEm manuel Laurent. "Lui Godard îi era teamă de Truffaut în ipostaza lui de fin critic de film", a concluzionat cineastul.