Specialiștii atrag atenția asupra efectelor negative pe care le implică stresul provocat de perioadele evaluarilor școlare, care pentru elevi se traduc în presiune, șantaj emoțional sau chiar amenințări. Rezultatele pe care le așteaptă profesorii și părinții copiilor în urma acestor evaluări duc la acumularea unei presiuni mult prea mari pentru tinerii învățăcei.
Elevii români sunt asaltați de cerințe din partea cadrelor didactice, care pun mare preț pe notele obținute de discipolii lor la evaluările școlare. Nici părinții nu fac rabat de la această cerință, de multe ori uitând de nevoile copiilor lor și prioritizând calificativele obținute la școală.
Elevii, obligați să-și demonstreze capacitățile cognitive prin calificative
„Contează foarte mult notele. Nu ştiu, în afară parcă este altceva. Contează mai mult ce ştii tu decât notele. Aici mulţi se străduiesc să ia o notă mare şi poate nu ştiu anumite lucruri”, spune un elev, conform Observatornews.
Din dorința de a demonstra că sunt pregătiți, elevii ajung să uite de stima de sine sau de propria lor valoare. Alături de asta, emoțiile care se declanșează în corp atunci când sunt supuși stresului examenelor nu este deloc de neglijat.
„Sunt nişte emoţii de nu poţi să le descrii. Îţi tremură vocea când te duci, când ieşi nu ştii ce note iei. Simţi că nu eşti pregătit şi chiar dacă ai învăţat destul”, mai spune un elev, conform aceleiași surse.
Stresul modifică capacitățile elevilor
Din păcate, stresul provocat de examenele școlare ajunge să modifice chiar reușitele elevilor, spun specialiștii: „Stresul accentuat influenţează negativ performanţele copilului, dar şi dezvoltarea armonioasă a personalităţii acestuia.
Poţi să vezi această participare la concurs ca pe o experienţă de învăţare. Ai ocazia să îţi testezi nivelul de cunoştinţe, să îţi descoperi lacunele. Astfel de mesaje nu vor pune presiune pe el, nu îi vor spune că dacă a luat o notă mică, nu este bun de nimic.”, declară consilierul psihopedagogic, Nicoleta Florea.
Elevii au nevoie de stabilitate
Ideea este întărită și de consilierul pedagogic Marinela Dumitrescu, care vorbește despre nevoia unei stabilități pe care trebuie să o simtă elevii.
„Presiunea întotdeauna duce la rezultate dezastruoase. Când reuşim să înţelegem că noi putem să îi creăm copilului acea stabilitate, acel echilibru de care are nevoie, prin respect, preţuire, încredere, atunci copilul îşi găseşte liniştea şi poate să înţeleagă ceea ce îi cerem.
Cu alte cuvinte, mesajele transmise copiilor ar trebui să îi încurajeze, nu să îi facă anxioşi”, afirmă Marinela Dumitrescu.
Mai mult, elevii au nevoie și de o rutină care să delimiteze timpul de lucru de cel destinat pentru odihnă, dar și pentru hobby-uri, care nu trebuie nici ele neglijate.