Ecran parizian pentru filmul românesc

Sub titulatura „Parisul cinematografiei româneşti”, în capitala Franţei începe astăzi, la cinematograful Le Nouveau Latina, ediţia a treia a festivalului filmului românesc.

Apreciat de critici şi premiat la competiţii internaţionale, filmul românesc şi-a creat un avanpost solid în capitala Franţei prin Festivalul Le Paris du Cinema Roumain, care are începe astăzi, la cinematograful Le Nouveau Latina, condus de Silvia Balea.

Feţele filmului românesc, de la documentar la comedii sau drame, şi imaginea noului val de cineaşti români sunt conturate prin prezenţa regizorilor Nae Caranfil („Restul e tăcere”), Horaţiu Mălăele („Nunta mută”), Adrian Sitaru („Pescuit sportiv”), Anca Damian („Întâlniri încrucişate”), Marian Crişan („Megatron”) şi Alexandru Solomon („Război pe calea undelor”), şi a actorilor Anamaria Marinca, preşedinte de onoare al festivalului, Maria Dinulescu şi Vlad Ivanov. Până pe 14 aprilie, cinefilii vor avea parte de 15 proiecţii.

Evenimentul se deschide în această seară cu proiecţia „Restul e tăcere” a lui Nae Caranfil, prezentat de regizorul francez Robert Guédiguian, iar vineri, 10 aprilie, este programată întâlnirea cu Anamaria Marinca şi Vlad Ivanov la proiecţia celebrului „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, a lui Cristian Mungiu.  Pelicula care a primit Palme d’Or  în 2007 este prezentată de Christian Jeune, delegatul general adjunct al Festivalului de la Cannes declarându-se sedus de creativitatea excepţională a şcolii româneşti de film, trezită spectaculos din letargie şi propulsată în prim-plan.

„Simţeam că va urma ceva important”

„Când am creat, în 2005, împreună cu Dan Burlac, acest festival parizian, cinematografia românească era cuprinsă de o anume efervescenţă”, explică Silvia Balea, directoarea cinematografului Le Nouveau Latina. „Simţeam că va urma ceva important. Intuiţia ne-a fost confirmată, filmul românesc s-a acoperit de premii internaţionale, dovedind că propune o creaţie universal valabilă. Cele 15 filme pe care le propunem în ediţia a treia a festivalului parizian arată că suntem într-o nouă fază: filmele sunt mai puţin marcate de politic şi de ceea ce se cerea rezolvat cinematografic din încărcătura trecutului politic al României. Creaţiile sunt mai intimiste, latura socială mai pronunţată, avem de-a face chiar cu filme istorice, cum este cel al lui Nae Caranfil. Ne-am dorit să salutăm această tendinţă şi sunt sigură că publicul Parisului nu va fi dezamăgit” adaugă Silvia Balea.

Pentru cele 15 proiecţii româneşti, sunt aşteptaţi la cinematograful de pe rue du Temple din inima Parisului peste 2000 de spectatori.     

Manifestarea este organizată de asociaţia Art Roumain, Le Nouveau Latina şi Centrul Naţional al Cinematografiei, cu sprijinul Institutului Cultural Român din Paris.