Optimism maxim în economia românească. Aceasta este concluzia unui sondaj trimestrial realizat de INS printre directori şi dat ieri publicităţii. De la industrie şi până la servicii, şefii din aceste domenii se aşteaptă la creşteri constante şi puternice ale tuturor sectoarelor economiei naţionale. Analiştii spun că optimismul exuberant al celor care conduc afaceri este întemeiat. Ei mai adaugă însă că lipsa forţei de muncă va fi principala piedică în calea dezvoltăriii economiei româneşti în perioada următoare.
Creşteri de afaceri şi preţuri 7.000 de manageri ai societăţilor comerciale, intervievaţi de INS, sunt de părere că activităţile din industria prelucrătoare, construcţii, comerţul cu amănuntul şi sectorul de servicii vor înregistra creşteri, în intervalul aprilie-iunie, în raport cu cele trei luni anterioare. În industria prelucrătoare, vor înregistra creşteri numărul de contracte şi comenzi; pe un trend pozitiv se situează şi exportul de produse finite (răspunsurile pozitive contabilizate de INS sunt în creştere cu 8%), dar şi competitivitatea produselor româneşti pe piaţa Uniunii Europene.
Aceiaşi manageri consideră însă că, în domeniul industriei, va stagna numă- rul de angajaţi. Pe total industrie prelucrătoare, numărul de salariaţi va avea o tendinţă de stabilitate, potrivit a 83% din opiniile exprimate. Tendinţe pozitive se înregistrează şi în comerţul cu amănuntul, construcţii şi servicii. Pe segmentul construcţiilor, în următoarele trei luni, va fi înregistrată o tendinţă ascendentă a volumului producţiei (sold conjunctural +49%; soldul conjuctural reprezintă diferenţa dintre opiniile pozitive şi cele negative), corelată cu cea a stocului de contracte şi comenzi (sold conjunctural +45%).
Cât priveşte preţurile produselor industriale, acestea vor înregistra creşteri şi în perioada următoare (sold conjunctural +25%), dar de o intensitate mai mică faţă de luna anterioară. Creşteri similare sunt aşteptate de manageri şi în cazul produselor din comerţ, al locuinţelor şi al serviciilor.
Departe de criza din SUA „Împărtăşesc exuberanţa lor (a managerilor - n.r.). Locuim într-o ţară cu mare potenţial de creştere în toate domeniile, aproape totul este nedezvoltat... Nu ştiu însă de unde vor găsi forţă de muncă pentru a se dezvolta, şi aceasta este marea constrângere“, este de părere consultantul financiar Bogdan Baltazar. Economistul Laurian Lungu, de la Grupul de Economiei Aplicată (GEA), spune că optimismul este unul „molipsitor“ şi „normal“ la nivelul investitorilor din Europa.
„Efectele crizei din SUA nu s-au manifestat în Europa, iar până acum România a fost şi mai izolată. Cred că optimismul nu va mai ţine decât până la toamnă, când se vor manifesta şi la noi efectele crizei“, mai crede însă Laurian Lungu. Managerii întrebaţi de EVZ sunt şi ei optimişti „Preţurile de raft vor scădea pentru că va creşte competiţia. În plus, fenomenul de globalizare, fuziunile şi achiziţiile vor duce la reducerea costurilor de producţie. La asta se mai adaugă şi emanciparea consumatorilor, care îşi schimbă obiceiurile de cumpărare. Cât priveşte veniturile populaţiei, acestea au o tendinţă de uşoară creştere, dar majoritatea se vor consolida.“ Dan Ostahie, proprietarul grupului Altex „În industria de automobile, necesarul de muncă este superior faţă de 2007. Indiferent cât de mare va fi progresul tehnic, nevoia de forţă de muncă este foarte mare. Cât priveşte piaţa internă de automobile, nu sunt foarte optimist în privinţa cursului acesteia şi nu cred că vom asista în acest an la creşteri mai mari de 7-10% a vânzărilor. Asta chiar dacă piaţa, din 2000 încoace, a avut un trend crescător. Aş spune că această creştere a fost, uneori, nesănătoasă.“ Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia „Trimestrul II înseamnă, în fiecare an, relansarea puternică a construcţiilor; sunt, de fapt, lunile cele mai bune de peste an. La nivelul pieţei, atât volumul de contracte, cât şi nevoia de forţă de muncă sunt în creştere. Costurile noastre de producţie s-au mai calmat: conectaţi la economia mondială, a contat foarte mult cererea de materiale de pe piaţa chineză, de exemplu. E de aşteptat ca şi preţurile construcţiilor să crească cu 10-15%.“ Dan Ioan Popp, manager general Impact