E haos în cimitirele bucureştene şi directorul lor se gândeşte la alei-autostrăzi

E haos în cimitirele bucureştene şi directorul lor se gândeşte la alei-autostrăzi

Deşi nu ştiu nici măcar câte locuri de veci există în cimitirele din Capitală, autorităţile se gândesc la alei autostrăzi şi canalizare în cimitire.

Şeful Administraţiei Cimitirelor şi Crematorilor Umane Bucureşti (ACCU), Bogdan Tănase, spune, într-un interviu acordat ziarului Evenimentul Zilei, că va inventaria toate cimitirele monument din Capitală şi că ar trebui să se construiască alei la nivel de autostradă în locurile cu verdeaţă.

Mai mult, crede că este singurul care înţelege semnificaţia adevărată a cimitirului şi că este cel care a încercat să combată corupţia din cimitire, prin afişarea unor bannere cu mesajul: "Contravaloarea prestărilor de servicii efectuate de salariaţii ACCU se achită numai la casieria secţiei teritoriale" şi este afişat şi un telefon verde, 0800 800 559, la care oamenii pot suna ca să reclame orice intenţie de cerere de mită.

Până una alta, autorităţile nu ştiu încă nici măcar câte locuri de veci sunt ocupate în Capitală, cine le deţine şi câte ar mai fi libere. În plus, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, precizează într-un proiect de hotărâre de consiliu că există o reală problemă în ceea ce priveşte numărul locurilor de veci disponibile şi dotările din locaţiile administrate de ACCU. EVZ: S-a finalizat inventarul locurilor de veci, pentru care Administraţia a angajat o firmă încă din 2009? Bogdan Tănase: Încă din anul 2009, din lipsa unui sistem de evidenţă a ocupării cimitirelor şi de monitorizare a activităţilor conexe, Primăria Municipiului Bucureşti prin Administraţia Cimitirelor şi Crematoriilor Umane a început demersurile pentru efectuarea inventarierii şi a cadastrului, pentru toate cimitirele aflate în administrarea municipalităţii, inventar care se va finaliza, conform graficului de execuţie, în aprilie 2012. Prin crearea unui sistem riguros de evidenţă a ocupării cimitirelor şi de monitorizare a activităţilor conexe se va asigura inventarierea şi introducerea în evidenţa informatizată a tuturor terenurilor şi construcţiilor din cadrul cimitirelor administrate de ACCU, urmând a se clarifica situaţia juridică a fiecăruia. După inventarierea parcelelor şi construcţiilor existente şi crearea unei baze de date relaţionale, vom putea asigura accesul liber al cetăţenilor la consultarea datelor din sistem, sperând să îmbunătăţim percepţia publică privind ACCU şi să sporim gradul de încredere referitor la această administraţie. Se mai dă spagă în cimitire? Cât de benefică a fost campania dumneavostră: montarea de bannere prin care aţi îndemnat oamenii să nu mai dea şpagă în cimitire?În scopul conştientizării opiniei publice asupra faptului că, de fapt, corupţia nu este endemică, iar combaterea acestui fenomen poate da rezultate, încă din anul 2008, instituţia a montat în cadrul fiecărui serviciu teritorial bannere cu informaţii utile concesionarilor, prestaţiile efectuate de salariaţi se plătesc doar la casieria serviciului teritorial; ACCU asigură la cerere, prin personal clerical, servicii religioase gratuite. Deasemenea, pentru a fi în sprijinul concesionarilor s-a înfiinţat serviciul tel-verde, unde aceştia pot sesiza orice neregulă din cadrul serviciilor teritoriale. Acelaşi lucru îl pot face şi pe adresele de e-mail ale instituţiei. S-a încercat schimbarea opiniei cu privire la personalul ACCU, atât prin conştientizarea cetăţeanului de a nu mai oferi mită, cât şi prin crearea unei atitudini civice anticorupţie. Există o strategie de protejare a cimitirelor monument? Aveţi o inventariere a lor? O atenţie deosebită va fi acordată inventarierii lucrărilor de arhitectură, sculptură funerară, monumentelor, statuilor, busturilor din cadrul cimitirelor administrate de A.C.C.U. Acest demers va permite atât protejarea acestor monumente şi prevenirea oricăror concesionări viitoare, cât şi reabilitarea celor aflate într-un stadiu avansat de deteriorare. A.C.C.U. urmăreşte prin acest demers să contribuie la prezervarea patrimoniului istoric, arhitectonic şi cultural pe care îl reprezintă aceste monumente. După stabilirea exactă a inventarului acestora, se va trece la stabilirea statutului lor juridic, în conformitate cu documentele existente în arhiva ACCU, precum şi în arhivele naţionale ale statului. De la caz la caz, în funcţie de natura şi situaţia juridică a acestora, ACCU va întreprinde toate demersurile necesare, legale, în vederea stabilirii de către instituţiile abilitate a clasificării lor ca monumente istorice, monumente protejate, de interes public sau naţional. Cimitirele Bucureştiului depăşesc cadrul unei simple administraţii de interes public local, ele ne transpun în inima misterului, constituind o punte spre realitatea insăşi şi un loc al întoarcerii în timp sau puntea divină dintre Cer şi Pământ. Inventar al celor dispăruţi, 6739 înhumări şi 688 incinerări în perioada ianuarie- octombrie 2010 şi 6559 de înhumări şi 688 incinerări în perioada ianuarie- octombrie 2011, cimitirele conţin deopotrivă datele cronologice ale începutului şi sfârşitului lor, lăsând viitorului imaginea trecutului, a societăţii aşa cum a fost, la un moment dat, reprezentând însăşi istoria României moderne şi contemporane. În "Grădina cu suflete a baronului Bellu", arhitectura unică a monumentelor funerare, ne vorbeşte într-un limbaj specific, despre bogăţia spirituală a oamenilor din timpuri apuse şi reprezintă o certă valoare culturală ce rămâne inegalabilă, deoarece ea nu rivalizează cu niciun alt aşezământ de acest fel din Bucureşti. Pantheon naţional de o inestimabilă valoare, cimitirul Bellu face parte din anul 2010 din Asociaţia Cimitirelor Semnificative din Europa (ASCE). Exisă o strategie de promovare a cimitirului Bellu? Drumul de la un simplu cimitir istoric la un obiectiv turistic internaţional este lung şi anevoios. Nimeni nu înţelege acest lucru mai bine decât conducerea ACCU, care şi-a propus să ducă Cimitirul Bellu la nivelul mult mai celebrelor Pere-Lachaise din Paris sau Zentralfreidhof din Viena. Planul este unul curajos, având în vedere situaţia actuală în care se află monumentul istoric, însă este o cerinţă obligatorie impusă de introducerea cimitirului Bellu în Asociaţia Cimitirelor Semnificative din Europa şi în Ruta Europeană a Cimitirelor Semnificative din Europa. În timp ce în alte cimitire europene s-a lucrat timp de zece ani la sistemul de informatizare, la Bellu încă nu există un sistem de iluminare şi unul de canalizare bine pus la punct. În Bellu încă mai există alei de pământ în timp ce la Viena asfaltul de la Zentralfreidhof e la nivel de autostradă. Acolo este obligatoriu să-ţi întreţii mormântul, în timp ce la noi 90% din morminte sunt neamenajate. Un prim pas pentru a ridica acest cimitir la rang de obiectiv turistic internaţional este acela ca informaţia despre monumentele şi personalităţile îngropate aici să fie disponibilă în variantă electronică şi online. Câte vehicule electrice a achiziţionat Administraţia Cimitirelor? Cine le poate folosi, cât au costat aceste vehicule şi de unde au fost cumparate? Printre obiectivele de investiţii finalizate până la această dată se regăsesc şi cele două vehicule utilitare care au fost achiziţionate pentru transportul decedaţilor în incinta cimitirului. Acestea nu se închiriază, ci se folosesc în vederea transportării decedaţilor în incinta cimitirului, asigurând şi un loc lângă şofer în cazul în care în cortegiul funerar există şi persoane cu dizabilităţi. Aceste vehicule electrice au fost achiziţionate de la de la SC AVC Autoimport SRL, valoarea lor fiind de 49.910 lei (inclusiv TVA)/bucată.

Ne puteți urmări și pe Google News