Autostrada care trebuia să lege A1 de A3 rămâne în șantier. Astfel, legătura dintre Sibiu și Cluj-Napoca, două dintre cele mai importante puncte turistice ale României, se va face tot pe drumuri naționale. Asta cel puțin încă un an de zile, spre dezamăgirea românilor, exasperarea transilvănenilor și, mai apoi, stupefacția turiștilor străini. În luna martie a acestui an, la Alba Iulia, Răzvan Cuc anunța că Autostrada Sebeș-Turda va fi gata până la finalul lui 2019. Potrivit declarațiilor ministrului, constructorii de la Lotul I și Lotul II își luaseră angajamentul că nu va fi cazul de întârzieri. Cuc a ținut-o pe a lui și în vară, pentru că în luna iunie, contractorul Lotului II mai că nu s-a jurat că totul va fi gata până în decembrie.

Constructorul, într-o continuă vacanță

Cel mai probabil, A10 va fi gata la finalul anului 2020: „Lucrările pentru finalizarea celor două loturi de la Sebeș-Turda se apropie de finalizare anul viitor, pentru că în acest an nu mai există nicio șansă. Au dat comunicat la începutul anului și au spus că își vor respecta termenele. Poate se va întâmpla o minune și ce n-au făcut până acum, vor face de-acum în colo. Dar din ce vedem noi, mobilizarea e destul de slabă. Sebeș-Turda Lot II au 57%, iar la Lotul I, 75%. La Lotul II sunt grecii, iar la Lotul I, italienii”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Îi penalizează degeaba

Un nou termen de finalizare înseamnă noi penalizări, care vor fi anunțate la finalul anului viitor: „Vor exista niște penalizări, până la 15% din valoarea contractului. Calculul penalităților se face la sfârșitul contractului, întotdeauna. După ce se încheie contractul sau înainte de a face o recepție, ții cont de stadiul lucrărilor, de starea vremii, problemele care au intervenit pe parcurs”, a declarat Alin Șerbănescu.

România, într-o situație rușioasă la capitolul infrastructură

Autostrada Sebeș-Turda va avea 70 de kilometri și va lega orașele Sebeș, Alba Iulia, Teiuș, Aiud și Turda. 420 de milioane de euro este valoarea totală a proiectului, sumă din care 85% reprezintă fonduri europene. Termenul inițial de finalizare al A10 stipulat în contract este martie 2016. România are doar 829 de kilometri de autostradă operabili. Bulgaria trage să ne ajungă din urmă, cu 618 kilometri de autostradă dați în folosință, în condițiile în care suprafața vecinilor noștri este de două ori mai mică. Comparația cu Ungaria este și mai demoralizatoare, în condițiile în care maghiarii au de aproape două ori mai mulți kilometri de autostradă construiți (1.527), pe o suprafață de 3,5 ori mai mică (93.000) decât cea a țării noastre.

Te-ar putea interesa și: