După Sparanghelul nemțesc, azi se perfectează Afacerea Slujnice pentru Austria

În Italia li se spune badante. În Austria nu știm încă cum li se zice. În această dimineață va avea loc o întâlnirea a ministrului Transporturilor cu toți factorii de decizie cu atribuții în contractarea de personal din România pentru a îngriji bătrâni austrieci. Sistemul de îngrijire a persoanelor vârstnice sau aflate în imposibilitate de deplasare din Austria se bazează în mare parte pe asistenţi medicali și îngrijitoare din România. Ca și în Afacerea Sparanghelul, înainte de a afla ministrul de resort, lucrurile au fost aranjate de alții.

Informații despre perfectarea unor contracte de muncă în Austria au apărut în spațiul public în urmă cu două săptămâni. Șeful CFR Călători, Dan Costescu, a dezvăluit povestea într-o emisiune la România Actualități, afirmând că ar fi purtat discuții de principiu în acest sens cu autorități austriece. A vorbit și de un plan de transport deja gândit, astfel ca românii să ajungă la noi locuri de muncă mai bine plătite decât în țară.

”Gândim trenuri speciale, unde se poate păstra distanța socială, mergem pe același principiu: un loc liber, altul ocupat. Aceste trenuri vor pleca fie din București, fie din Cluj și vor merge spre graniţă. Vom avea puncte de colectare toate stațiile importante. Aceste trenuri, așa cum am vorbit deocamdată de principiu cu autoritățile austriece, vor merge până la Viena, evident fără oprire pe teritoriul Ungariei, care a închis granițele.”, a declarat Costescu pentru Radio România.

Nu a spus nimic despre faptul că ministrul Transporturilor știe sau nu știe de această acțiune demarată în perioada de stare de urgență, când operează niște ordonanțe militare. După cum se știe, ca să reușească plecarea românilor în Germania, la sparanghel, a fost nevoie să se modifice o ordonanță militară ca să fie permise zboruri cu avioane charter. Așadar, astfel de acțiuni/afaceri trebuie pornite doar cu avizul Ministerului Transporturilor, în perioada stării de urgență. Aprobarea ministrului e obligatorie pentru formarea unor garnituri de tren care să traverseze Ungaria izolată (n.r. nu se poate circula cu mașina) ca să ajungă în Austria. Ministrul Lucian Bode nu știa însă nimic.

 Austriecii știau exact cum o să le livreze România forța de muncă

Lucian Bode susține că nu a fost informat nici de șeful CFR Călători, nici de cineva din Ministerul de Externe (MAE) despre perfectarea unor contracte de muncă în Austria și despre formarea unor trenuri către această țară. El a spus că a aflat despre aceste lucruri miercuri, când a fost la Timișoara într- vizită de lucru și a fost întrebat despre situația trenurilor pentru Austria. A răspuns și presei că la Ministerul Transporturilor nu există nicio solicitare în acest sens și că fără avizul său nu au cum să se formeze asemenea garnituri.

Sursele noastre zic că joi, ministrul a întrebat de aceasta problemă și la alte ministere și i s-a spus că nimeni nu știe nimic. A aflat de declarațiile făcute de Dan Costescu la Radio România Actualități, dar și de comunicatul autorităților austriece.

“Mă bucur că, în ciuda închiderii graniţelor, am putut pune la punct un coridor comun pentru lucrătorii din România”, a declarat ministrul austriac al Afacerilor Externe, Caroline Edtstadler. Ea a precizat că aproximativ 33.000 de persoane din Austria depind de serviciile de îngrijire continuă. Cursa directă cu trenul de noapte între Timişoara şi Viena va începe cu un tren pe săptămână, dar ar putea fi extinsă la trei trenuri pe săptămână, se mai arată în comunicatul Ministerul austriac al Afacerilor Europene, potrivit publicației austriece Heute.at, ediția de joi.

Ce și când a aflat ministrul Transporturilor despre ”lucrarea” cu Austria...

Ce și când a aflat ministrul Transporturilor despre ”lucrarea” cu Austria

“Eu am văzut această comunicare publică din partea unui oficial austriac. La Ministerul Transporturilor nu există nicio solicitare oficială din partea vreunui oficial austriac pentru acel tren care să pornească din Timişoara pe data de 2 mai. Noi am cerut să facă demersurile şi am transmis adrese oficiale către Ministerul Afacerilor Externe, către ambasadă, către Ministerul Afacerilor Interne, să ne spună dacă la ei a ajuns vreo astfel de solicitare. La noi nu a ajuns”, a afirmat Lucian Bode pentru jurnaliștii care au început să întrebe ce este cu trenurile pentru ”muncitori sezonieri în Austria”.

Și a mai spus ceva important ministrul: ”Dacă vom ajunge la un acord guvernamental (cu Austria, n.r.), fiţi convinşi că nu va veni cine va dori în România cu trenul, să ia pe cine va dori din România, în gară, să-i ducă unde doresc ei. Dacă se va ajunge la operaţionalizarea unui astfel de tren, această activitate se va desfăşura după regulile statului român. Deocamdată nu avem nicio solicitare oficială, ci doar o declaraţie a unui politician din Austria, pe care o tratăm ca o declaraţie. Din punctul nostru de vedere, nimic concret”.

Vestea că ministrul Bode nu știe s-a întins cu o viteză fantastică. Vineri (24 aprlie) a și primit de la partea austriacă solicitare. Documentul a făcut o buclă până să ajungă la Transporturi. Ambasada Austriei la București l-a transmis ministrului Vela, la Interne, și de acolo a ajuns la ministrul Bode. Acesta luat legătura cu ministrul Muncii Violeta Alexandru, care știa de contracte și a acceptat să vină să discute cu ministrul Transporturilor. Nici nu putea să refuze. A vorbit și la MAE, iar în această dimineață urmează să discute ce este de făcut ca lucrurile să se petreacă legal și oamenii care semnează contracte cu firme din Austria să nu aibă parte de tratamentul celor plecați la cules de sparanghel. Va purta apoi discuții și cu omologul său din Austria, pentru clarificări.

În primul rând, pentru a fi perfectat acest acord inter-guvernamental va trebui să apară o nouă ordonanță militară care să permită transportului îngrijitorilor de bătrâni la Viena. Exact cum s-a procedat și cu avioanele pentru sparangheliști. Așa s-ar explica și de ce solicitarea Ambasadei austriece a fost trimisă la MAI.

Greu de înțeles, ca și în cazul plecării în Germania, de ce totul s-a făcut parcă pe ascuns sau dintr-o mare incompetență. Cum e posibil ca autoritățile guvernamentale a două țări să angajeze recrutare de muncitori prin ambasade sau prin firme obscure din România? Cum să afle ministrul Transporturilor de la presă că un tren ”din ograda sa” va circula pe 2 mai către Viena, pentru a duce slujnice pentru bătrânii austrieci, soluție discutată, ”de principiu”, de partea străină cu șeful CFR Călători?

Vom vedea ce se va hotărî în Guvernul României.