Prețul cafelei va crește foarte mult în viitorul apropiat, la nivel mondial și, deși ne-ar putea contraria la prima vedere, această creștere este un lucru bun, susține un jurnalist german pe nume Steffen Schwarz. Acesta a vorbit cu redactorii publicației Der Spiegel și a spus că mărirea prețului cafelei este un lucru necesar.
Prețul cafelei va crește pe termen mediu
Cafeaua este una dintre băuturile cele mai populare și consumate în întreaga lume. Ea este preparată din semințele prăjite ale plantei de cafea și este apreciată pentru aroma sa distinctă și pentru efectul său stimulant datorită conținutului de cofeină.
Istoria cafelei poate fi urmărită până în Africa, unde planta de cafea arabica a fost descoperită pentru prima dată în regiunea Etiopiei. De-a lungul timpului, cafeaua a călătorit pe diverse rute comerciale și a devenit o băutură esențială în multe culturi din întreaga lume.
Prețul ei a scăzut însă foarte mult în timp. Steffen Schwarz spune că un cultivator de cafea din Mexic i-a spus odată că bunicul său a reușit să cumpere un nou camion cu o singură încărcătură de cafea. Ani mai târziu, aceeași încărcătură a fost suficientă pentru ca nepotul să-și cumpere doar două perechi de pantaloni.
Ecologismul crește prețul cafelei
Orice consumator de cafea ar trebuie să se întrebe la ce preț poate fi produsă în așa fel încât să nu vorbim de o exploatare excesivă nici a mediului, nici a muncii oamenilor, susține Steffen Schwarz. „Acest preț nu a fost încă atins”, mai spune acesta.
Prețul cafelei poate varia în funcție de mai mulți factori, inclusiv de calitatea boabelor de cafea, de locul de origine, de procesul de prăjire, de marcă și de piața locală sau globală. În general, cafeaua de calitate superioară, care provine din surse de înaltă calitate și care a fost prăjită și preparată cu atenție, va avea un preț mai ridicat decât cafeaua de calitate inferioară sau cafeaua obișnuită.
Dar, „dacă vreau o aromă bună și dacă aspectele ecologice și sociale sunt importante pentru mine”, un preț rezonabil al cafelei s-ar situa în jurul a 25-30 de euro pe kilogram. Adică aproximativ 25 până la 30 de cenți pe cană, calculează expertul. „Dacă ne dorim durabilitate, atunci trebuie să ne luăm adio de la prețurile cafelei, așa cum avem în prezent în supermarket”.
Randamente mai mici, penurie și cerere în creștere
India a devenit în ultima vreme extrem de importantă în ecuația prețului cafelei, în special pe segmentul low-cost, unde se cultivă tot mai multe boabe Robusta, care au o aromă mai puțin complexă, dar un conținut mai mare de cofeină.
Dar perioadele lungi de secetă sau de precipitații abundente fac, de asemenea, ca randamentul recoltelor să fie mai puțin previzibil, fapt care face mai dificilă și recrutarea de lucrători migranți sau sezonieri.
Nu în ultimul rând, tot mai mulți consumatori apar în țările în care aceasta este cultivată. „Așadar, avem în același timp randamente mai mici, penurie de forță de muncă și cerere în creștere”, spune Schwarz, rezumând motivele pentru iminenta creștere a prețurilor. În plus, noua legislație a UE în materie de despăduriri și comerț echitabil ar putea contribui și ea la creșterea prețului cafelei.