Spre Europa, cu vaporul si cu trenul de mare viteza

Spre Europa, cu vaporul si cu trenul de mare viteza

Canalul Dunare-Rin si magistrala feroviara de mare viteza care va fi construita in Romania vor face mai usoara legatura cu vestul continentului.

Peste sapte-opt ani, Romania ar putea fi legata de cele mai indepartate orase europene, atat prin reteaua de cai ferate europene, cat si pe apa. Proiectul unei magistrale feroviare de mare viteza este abia la inceput, dar canalul fluvial Dunare-Rin, ce leaga Constanta de Rotterdam (Olanda), primeste deja finantari de la Uniunea Europeana.

Comisia Europeana a impartit, in urma cu cateva zile, peste 5 miliarde de euro pentru finantarea unor proiecte de constructie sau reabilitare a unor cai de transport de pe intregul continent. Mai bine de 3,9 miliarde de euro vor fi investiti pana in 2013 in retele feroviare de mare viteza care leaga toate colturile Europei. Pe lista de asteptare a tarilor care doresc sa se lege de aceasta retea se afla si Romania.

Potrivit ministrului transporturilor, Ludovic Orban, un proiect de astfel de axa feroviara care sa treaca prin Romania ar putea primi finantare prin bani europeni, insa abia din 2013.

Proiectul TGV-ului (n.r. - trenul de mare viteza) din estul Europei, care leaga Parisul si Strasbourgul de Viena si Bratislava a primit peste 438 de milioane de euro, pentru doua sectoare din Franta, patru in Germania si alte doua in Austria. Si reteaua feroviara de mare viteza din sud-estul Europei va avea parte de modernizari pana in 2013. Mai bine de 671 de milioane de euro au fost alocate pentru sectorul francez Nimes-Montpellier si pentru alte tronsoane transfrontaliere.

Axa franco-italiana Lyon-Torino se va prelungi in Slovenia si Ungaria pe traseul Trieste-Divaca-Ljubljana-Budapesta. Sumele alocate de Comisia Europeana pentru acest proiect trec de 754 milioane de euro.

Numai tunelul alpin de 51 de kilometri dintre Italia si Franta costa 671 de milioane de euro, iar prelungirea tronsonului pana la Divaca - alte 50 de milioane. Alte axe care au primit finantari sunt Berlin-Verona/Milano-Napoli-Messina-Palermo (960 de milioane de euro), Lyon/Geneva-Basel-Duisburg-Rotterdam/Anvers (403 milioane de euro) si reteaua de cale ferata de mare viteza din Spania (266 de milioane de euro).

Linie de mare viteza, in 7-8 ani

Abia in 2008 autoritatile din Romania vor sa realizeze studiul de fezabilitate pentru magistrala feroviara de mare viteza care ar trebui „sa plece” de la Constanta si sa se lege, prin Budapesta, de TGV-ul european.

„Ministerul Transporturilor din Ungaria si cel al Romaniei au semnat deja un raport comun pentru aducerea retelei pana la noi”, ne-a declarat Constantin Manea, directorul CFR SA. In plus, Ludovic Orban a afirmat ca nu exclude nici finantarea prin parteneriat public - privat, in cazul in care nu vor fi bani. Oficialul a adaugat ca din 2013 am putea beneficia de bani europeni.

PE APA

Finantari pentru canalul Rin-Dunare

Pe calea apei, Romania este deja legata de restul continentului prin canalul Rin-Main-Dunare, care leaga Constanta de Rotterdam. Planul strategic al Uniunii Europene pune accent insa pe aceasta axa. 190 de milioane de euro au fost alocati si de aceasta data de Uniunea Europeana pentru ca axa fluviala sa fie perfect folosibila.

Singura cale directa de legatura a Romaniei cu Occidentul european, canalul fluvial va deveni in perioada urmatoare o cale de acces si mai importanta in special pentru importatori si exportatori, in principal, deoarece nici reteaua feroviara si nici cea de autostrazi care ar putea permite un transport cu viteza mare nu vor fi gata in urmatorii sapte-opt ani.

Ne puteți urmări și pe Google News