Dotări SF pentru noul avion de luptă britanic: cabină portabilă și copilot virtual

Dotări SF pentru noul avion de luptă britanic: cabină portabilă și copilot virtual

Grupul de companii implicate în dezvoltarea viitorului avion de luptă britanic (și italian) și-a multiplicat anunțurile despre „conceptele revoluționare” ce vor sta la baza acestei aeronave denumită Tempest.

 

Avatar-ul din cockpit

Apoi, săptămâna trecută, Team Tempest a comunicat conceptele „revoluționare” care vor fi puse în aplicare de Tempest, care „va face parte dintr-un sistem aerian de luptă mai vast” și care „va exploata noile tehnologii pe măsură ce se dezvoltă pentru a răspunde în fața naturii schimbătoare a spațiului de luptă și pentru a face față amenințărilor din ce în ce mai complexe și sofisticate”.

Printre conceptele prezentate, BAE Systems a insistat asupra unui „cockpit portabil”, care constă dintr-un tablou de bord virtual proiectat direct pe viziera unei căști (cea a pilotului sau a unui operator de sol) grație realității augmentate și virtuale.

Ne puteți urmări și pe Google News

Configurabil în funcție de misiuni și folosind inteligența artificială, acest concept apelează la „psiho-fiziologie” să „studieze procesele fizice și cognitive ale operatorului pentru a înțelege mai bine efortul, stresul, sarcina de muncă și oboseala”cu care se poate confrunta.

Un alt concept dezvoltat de BAE Systems: „copilot virtual”, care ar putea lua forma unui „avatar” integrat în cabină pentru a interacționa cu pilotul.

De partea sa, Leonardo UK a vorbit despre o nouă tehnologie radar capabilă să colecteze și să proceseze o cantitate de date echivalentă cu o secundă din traficul de internet al unui oraș mare.

Denumit „sistem multifuncțional de frecvență radio”, descris ca „de 10.000 de ori mai eficient decât sistemele existente”, acest captator „va oferi o gamă largă de capabilități, dincolo de radarul tradițional, cu tehnologie complet digitală care permite operatorului să aibă o vedere excepțional de clară asupra spațiului de luptă și a potențialelor ținte ”, explică Team Tempest.

„Leonardo a construit deja subsisteme complete folosind această nouă tehnologie și le-a testat cu succes la sediul companiei din Edinburgh, deschizând calea pentru demonstrații aeriene în anii următori”, precizează Team Tempest.

20.000 de locuri de muncă

În ceea ce privește motorizarea acestui viitor avion de luptă, Rolls Royce a raportat despre dezvoltarea unei noi camere de combustie care să poată rezista la temperaturi mai ridicate decât cele existente, ceea ce „va crește eficiența motorului , va permite avionului o autonomie și viteză mai mari și va reduce cantiatea de dioxid de carbon”.

„Pentru a face acest lucru, producătorul britanic de motoare menționează dezvoltarea de component mai ușoare și mai rezistente, datorită materialelor compozite și fabricării via imprimarea 3D”.

Potrivit Team Tempest, în prezent sunt cercetate peste 60 de inovații tehnologice în domeniile detectării, gestionării datelor și inteligenței artificiale.

„Scopul este de a oferi inovațiile care vor forma următoarea generație a sistemului de luptă aeriană ”, a declarat Iain Bancroft, un înalt oficial la Leonardo UK, citat de Opex 360.

În plus, un studiu comandat de BAE Systems de la Price Waterhouse Cooper și publicat săptămâna trecută, a subliniat că programul Tempest ar putea genera peste 20.000 de locuri de muncă cu înaltă calificare în industria de apărare și ar fi probabil să injecteze peste 25 de miliarde de dolari în economia Marii Britanii până în 2050, conducând în același timp inovația tehnologică pentru sectorul civil.

Până în prezent, guvernul britanic a deblocat o anvelopă de  2 miliarde de lire sterline pentru dezvoltarea programului Tempest.

Spre comparație, SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului) dezvoltat de Franța, Germania și Spania, a costat deja 220 de milioane de euro pentru studiul conceptului și faza de dezvoltare a un demonstrator (faza 1)

Și încă 4 miliarde vor fi necesare până în 2026 pentru dezvoltarea tehnologiilor necesare demonstratoarelor, apoi 8 miliarde vor trebui investite până în 2030.

„Costul total al programului este estimat de unii analiști în intervalul 50 și 80 de miliarde de euro ”, susținea un raport parlamentar recent.

 

Foto: Opex 360