Sursa incendiului care a izbucnit joi la bordul singurului portavion rusesc rusesc a fost localizată și se afla pe punctul de a fi stinsă joi, la sfârșitul zilei, pe nava care a fost amplasată în Murmansk (nord), a indicat flota rusă, afectată din nou de un incident major.

Potrivit unui raport oferit AFP de Alexandra Kondaurova, ministrul informațiilor din regiunea Murmansk, „zece răniți sunt spitalizați, din care unul în stare gravă”.

Într-o declarație citată de agențiile de știri ruse, marina militară a spus că viața răniților nu era în pericol și că pompierii erau încă la muncă pentru a anihila fumul care se degaja de pe navă, la mai multe ore după izbucnirea incendiului.

Singurul portavion din flota rusă, Amiral Kuznețov, care nu funcționează cu energie nucleară, este supus unor lucrări de reparație și întreținere din 2017, inițial programate să dureze până în 2021.

O scânteie și motorina a luat foc

Este al doilea incident major care afectează nava. O macara de 15 metri înălțime s-a prăbușit, în octombrie 2018, pe puntea navei, închizând pompele și scufundând docul plutitor – singurul de acest fel din Rusia – la care era acostat portavionul.

Șantierul naval Zvezdocika, care asigură lucrările la navă, a informat că focul a început în timp ce operațiuni de sudură erau în desfășurare.

„ Se înlocuiau echipamentele electrice de la bordul navei. În timpul unei suduri, o scânteie a căzut într-o magazie unde se păstra combustibilul”, a declarat Alexei Rahmanov, președintele companiei publice ruse Unite Ship Shipinging. Corporation (USC) care deține Zvezdochka.

Anterior, autoritățile denunțau încălcarea normelor elementare de securitate.

La mai mult de patru ore după ce a început, focul a fost izolat, fără a fi stins, a spus Alexei Rahmanov, joi după-amiaza.

Ministerul Industriei din Rusia a anunțat că autoritățile vor participa la anchetă și vor face o estimare a pagubelor odată ce incendiul va fi stins.

Accidente cu repetiție pe Kuznețov

Intrat în serviciu în 1990, Amiral Kouznețov a fost dislocat în special în ultimii ani în Mediterana, în cadrulintervenției ruse în Siria.
În timpul acestei misiuni, două avioane de luptă au fost avariate pe mare în timp ce încercau să aterizeze pe navă, piloții putând să se ejecteze de fiecare dată înainte de a fi recuperați.

În 2009, un incendiu provocat de un scurtcircuit, în timp ce portavionul a fost ancorat în largul coastei Turciei, a ucis un marinar.

Pe Amiral Kuznețov nu au mai fost făcute reparații majore din 1997. Iar fiecare din problemele apărute a reînviat dezbaterea privind construirea unui al doilea portavion, amânată mereu din motive financiare.

Fiecare dintre problemele sale a reînviat în Rusia dezbaterea privind construcția unui al doilea transportor de aeronave, amânată până acum din motive financiare.

Incendii și moarte și pe submarine

Problemele care afectează portavionul Amiral Kuznețov nu sunt izolate: în ultimii zece ani, trei sub incendii au izbucnit pe submarinele ruse în reparație, experții punând la îndoială nerespectarea recurentă a standardelor de siguranță pe șantierele navale rusești.

Mai dramatic, 14 marinari au murit în iulie 2019 în incendiul de pe un submarin de căutare al unei unități de elită a Marinei Ruse, în timp ce desfășurau o misiune de instruire în marea Barenț.

Cel mai grav dezastru pe care armata rusă l-a cunoscut de la sfârșitul Uniunii Sovietice este cel al submarinului nuclear Kursk, care s-a scufundat cu 118 oameni la bord, în august 2000, din cauza exploziei unei torpile.

Douăzeci și trei de oameni au supraviețuit timp de mai multe zile, dar au murit în final deoarece nu au fost salvați la timp.

Catastrofa a marcat Rusia și a stârnit vii critici referitor la maniera în care Vladimir Putin a gestionat criza.

Sau, mai bine spus, nu a gestionat-o, preferând să lase echipajul să moară decât să permită salvatorilor occidentali să intervină, având astfel acces la informațiile clasificate de pe Kursk.