Evenimentul Zilei > Social > Domnul Lăzărescu intră în istoria cinematografiei
Domnul Lăzărescu intră în istoria cinematografiei

Domnul Lăzărescu intră în istoria cinematografiei

RECUNOAŞTERE. „Moartea domnului Lăzărescu“ este singura peliculă românească din Top 500 al celor mai bune filme din toate timpurile, realizat de revista „The Empire“.

Vestea că o peliculă românească a pătruns în clasamentul celor mai bune filme din istorie a trecut neobservată în România, presa autohtonă mulţumindu-se să anunţe doar câştigătorii primelor locuri.

„Este o simplă omisiune a jurnaliştilor de la noi. Probabil că nu a mai stat nimeni să analizeze, fiind şi foarte multă informaţie din industria filmului, dar şi o perioadă agitată politic“, încearcă Bobby Păunescu, producătorul filmului, o posibilă explicaţie.

Topul popularei reviste britanice de film, „The Empire“ – prezentat publicului, în luna noiembrie a anului trecut, drept „cel mai ambiţios vot încercat vreodată“ -, a fost realizat cu aportul a 10.000 de cinefili, 150 de regizori de la Hollywood şi 50 dintre cei mai temuţi critici de film.

O capodoperă românească“

„Moartea domnului Lăzărescu“ ocupă în acest clasament locul 270, surclasând arhicunoscutele „Titanic“, „Interviu cu un vampir“ sau „Braveheart“. Situat între două filme-cult, comedia „Pee-Wee’s Big Adventure“ (debutul din 1985 al regizorului Tim Burton) şi drama „A Place in the Sun“ (regizat de George Stevens, câştigător a şase Premii Oscar), pelicula românească este descrisă de juriu ca fiind „o capodoperă“.

„Dacă «Die Hard» are explozii, această capodoperă românească are birocraţie şubredă şi dureri în stomac, pe măsură ce un pensionar bătrân este plimbat prin Bucureşti, de la un spital la altul, fără să fie primit niciunde. Un film negru, de un umor rece şi mohorât, dar strălucitor de kafkian“, îşi argumentează „The Empire“ votul de încredere.

Tragicomedia lui Puiu, mai tare decât „Titanic“

Scriitori şi regizori precum Quentin Tarantino sau Pedro Almódovar, dar şi cunoscuţi critici de film, ca Peter Bradshaw ori James Christopher, au plasat filmul regizat de Cristi Puiu la jumătatea topului, fiind astfel mai bine cotat decât blockbusterele „Ocean’s Eleven“ (regizor Steven Soderbergh, locul 500), „Amorres Perros“ (regizor Alejandro González Iñárritu, locul 492), „Breakfast at Tiffany’s“ (regizor Blake Edwards, locul 486) sau „Titanic“ (regizor James Cameron, locul 336). Câştigătorul titlului de Cel mai bun film al tuturor timpurilor în topul revistei britanice este „Naşul“ (1972, regizat de Francis Ford Coppola), cu Marlon Brando şi Al Pacino în rolurile principale.

DISTRIBUŢIE. Monica Bârlădeanu în rol secundar, dar „de efect“ (foto dreapta)

RECENZIE

„Filmul reuşeşte o satiră acidă“

„The Empire“ acordă calificativul „Excelent“, adică 5 stele din 6, filmului „Moartea domnului Lăzărescu“, câştigă tor a numeroase distincţii, printre care şi Marele Premiu la secţiunea „Un Certain Regard“ a Festivalului de la Cannes ( 2005) şi Premiul special al juriului la Festivalul internaţional al filmului de la Chicago (2005). „Demascând incompetenţa din sistemul de sănătate românesc, filmul reuşeşte o satiră acidă, nu însă fără câteva momente de compasiune, Puiu fiind preocupat atât de lipsa profundă de comunicare a societăţii, cât şi de consecinţele dezumanizante ale birocraţiei, laolaltă cu politica spitalelor“, decretează David Parkinson, autorul recenziei pentru publicaţia britanică.

REPUTAŢIE

Revista celei de-a şaptea arte

„The Empire“, revista lunară din Marea Britanie, dedicată cinematografiei, şi-a câştigat renumele datorită spiritului său populist de a recenza atât filme „de Hollywood“, fie blockbuster, fie lowbudget, cât şi filme de artă, mainstream sau underground. Din 1989, anul apariţiei primului număr, publicaţia a devenit una dintre vocile importante din lumea filmului, cu ediţii în Australia, Rusia şi Turcia. Ştirile, interviurile haioase cu actori, recenziile şi avanpremierele sunt completate, număr de număr, de articole construite în jurul unei scene memorabile dintr-o peliculă de succes, dar şi de topurile atipice, pe care cititorii sunt invitaţi să le comenteze.


REGIZOR. Cristi Puiu crede că topurile ţin mai mult de modă decât de arta cinematografică


SATISFACŢIE

Refuzat de CNC, premiat la Cannes

Tragicomedia de lungmetraj (153 de minute) a fost realizată de Mandragora, casa de producţie unde Cristi Puiu este asociat cu Bobby Păunescu şi Alex Munteanu. Cu Ioan Fiscuteanu şi Luminiţa Gheorghiu în rolurile principale, „Moartea domnului Lăzărescu“ a avut un buget total de producţie de 500.000 de euro, din care 270.000 de euro au fost obţinuţi de la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), deşi, în 2004, comisia respinsese proiectul propus de Cristi Puiu.

Regizorul lucrează acum la filmul „Aurora“, despre care nu ştie când va fi lansat. Nu ştie sau nu vrea să spună, „din superstiţie“, după cum recunoaşte. „Este un film greu, la fel de lung ca «Moartea domnului Lăzărescu», fiind al doilea panou dintr-un triptic. Dacă în primul film a fost vorba despre cineva care moare, în «Aurora» este vorba despre cineva care omoară. Nu ştiu când va fi lansat, sunt şi superstiţios ca să spun dacă va fi 2009 sau 2010“, a declarat, pentru EVZ, Cristi Puiu.

„Mă interesează mai mult cinemaul decât topurile“

Regizorul recunoaşte că includerea filmului „Moartea domnului Lăzărescu“ în Top 500 „The Empire“ l-a bucurat, dar nu peste măsură, deoarece nu crede foarte mult în topuri. „Despre acest top nu am ce să comentez, pentru că topurile sunt, în general, extrem de discutabile. Ţin mai mult de modă. Mă bucur că filmul a ajuns în acest clasament, pentru că a fost poate cel mai democratic vot posibil, realizat cu 10.000 de cititori, 150 de specialişti de la Hollywood şi 50 de critici de film. Pe mine însă mă interesează mai mult cinemaul. Topurile, la fel ca premiile, au fost importate din altă lume, nu prea au legătură cu arta cinematografică. Sunt filme pe care eu le consider a fi importante şi care nu se regăsesc în acest top. Nu cred în povestea cu spectatorii, chiar dacă filmul este făcut ca să fie văzut, eu mă ghidez după părerea câtorva oameni la care ţin“.

„Filmul nostru e deja istorie!“

Bobby Păunescu va debuta anul acesta, ca regizor şi scenarist, cu pelicula „Francesca“, în care Monica Bârlădeanu este distribuită în rol principal. „Acum ne ocupăm de postproducţie. Sperăm să fie gata în februarie-martie. A fost o experienţă interesantă“, a declarat Bobby Păunescu. Despre nominalizarea din „The Empire“ a filmului pentru care a fost producător, spune că i-a adus „o satisfacţie imensă“.

„Ţin minte că eram pe aeroport, la Paris, când am văzut numărul din «The Empire», cu acest Top 500. L-am cumpărat şi dădeam filă cu filă să regăsesc filmul nostru, pentru că mă aşteptam să fie acolo. Nu e lipsă de modestie, dar comentariile elogioase aduse acestui film m-au făcut să cred că are şanse de peste 50% să se afle în top. Ca producător, e o satisfacţie imensă, pentru că «The Empire » este o revistă prestigioasă din Anglia, iar concluzia juriului nu face decât să confirme recenziile apărute în «New York Times», «L.A. Times» sau «The Times». Chiar dacă s-a lansat în urmă cu 4 ani, mă bucur că acest film stârneşte încă reacţii. A devenit deja istorie“.


DEBUT. Bobby Păunescu intră în lumea filmului ca regizor şi scenarist cu „Francesca“