Pandemia globală de COVID, care a izbucnit la finele anului 2019, a schimbat definitiv și iremediabil modul în care era percepută medicina clasică de către pacienții care apelau cu încredere la ea.
Numărul uriaș de persoane infectate cu noul coronavirus într-un timp foarte scurt și lipsa unui tratament eficace împotriva COVID-19 a dus la declanșarea unei adevărate crize sanitare pe tot cuprinsul planetei.
Doctorii de familie din România au fost supuși unei presiuni incredibile, deoarece un număr extrem de mare de persoane aflate în carantină au ținut legătura cu ei pentru monitorizarea stării de sănătate și a evoluției bolii grave de care sufereau.
O alternațivă excelentă, care a venit rapid în ajutorul lor, a fost telemedicina, care a preluat cu succes, prin intermediul platformelor digitale dedicate și al aplicațiilor, o mare parte din povara care apăsa greu pe umerii medicilor de familie.
Doctorii de familie din România, salvați de la suprasolicitare de telemedicină!
Conceptul revoluționar de telemedicină a apărut ca rezultat firesc al progresului extraordinar înregistrat de societatea actuală și din nevoia de a oferi servicii medicale de cea mai bună calitate, unui număr foarte mare de persoane, indiferent de distanța la care se află cei care apelează la ele și de momentul din zi în care solicită acest lucru.
Telemedicina utilizează tehnologia informației, mai ales componenta sa de bază, Internetul, precum și cele mai noi descoperiri din telecomunicații, pentru a furniza servicii medicale prin intermediul comunicării virtuale, în timp real, dintre pacient și medic, din orice loc se află cei doi interlocutori.
Chiar și înainte de izbucnirea brutală a pandemiei de COVID-19, sistemul medicinei de familie în Românai era suprasolicitat, din cauza numărului extrem de mare de pacienți care erau nevoiți să apeleze la serviciile oferite de un număr foarte mic de doctori de familie.
Acest lucru conducea în majoritatea situațiilor la un timp de așteptare foarte mare și la formarea unor cozi în fața cabinetelor unde se aflau medicii.
Servicii medicale de bază, precum programarea la un medic specialist cu scopul de a efectua un control pentru evaluarea stării de sănătate sau emiterea unei rețete scrise pentru a obține tratamentul necesar unei afecțiuni, sunt oferite prin intermediul doctorilor de familie, la care apelează un număr foarte mare de pacienți.
Aplicațiile de telemedicină au venit în sprijinul medicilor de familie suprasolicitați de numărul mare de cereri, pe care au trebuit să le rezolve prin reducerea semnificativă a numărului de vizite față-în-față cu pacienții.
Acte și rețete, eliberate cu ajutorul telemedicinei
Astfel, pacienții au putut folosi platformele digitale dedicate pentru a comunica în timp real, prin video call și chat cu doctorul de familie, pentru a obține actele medicale necesare, cum ar fi adeverințe medicale sau concedii medicale, sau pentru a face rost de trimiteri la medicii specialiști din spital, precum și pentru emiterea unor rețete scrise, fără a mai fi necesar să se programeze în prealabil sau să se deplaseze fizic la cabinetele medicale.
Aplicațiile de telemedicină au contribuit decisiv la reducerea timpului necesar doctorilor pentru rezolvarea solicitărilor venite din partea pacienților, atât a celor aflați în carantină din cauza infectării cu noul coronavirus, cât și a celorlalți care aveau nevoie la rândul lor de alte servicii medicale pentru care trebuiau să se adreseze medicului de familie.
Tot telemedicina este cea care a făcut ca accesul la medicul de familie, pentru toți pacienții săi, să se realizeze extrem de rapid și în deplină siguranță, fără a mai exista un potențial risc de infectare cu COVID-19 în cazul unui eventual contact cu o persoană pozitivă, așa cum s-ar fi întîmplat dacă ar fi fost necesară deplasarea fizică și așteptarea la cabinetul acelui doctor.