Dispozitivul pe care mașinile sunt obligate să îl aibă la bord din 6 iulie. Șoferii nu vor mai putea scăpa dacă încalcă legea
- Antonia Hendrik
- 2 iulie 2022, 10:30
Toate modelele noi de autoturisme, camioane, autobuze și vehicule comerciale înmatriculate în Europa vor trebui echipate, începând cu data de 6 iulie, cu o cutie neagră. Acesta este un pas important în domeniul securității pe care Europa îl va introduce anul acesta.
Din 6 iulie 2022, toate mașinile, camioanele și autobuzele fabricate în Europa vor trebui echipate cu o cutie neagră, la fel ca la avioane. Astfel, experților le va fi mai ușor să acceseze datele șoferului din cutia neagră în caz de accidente grave, prin simpla furnizare de informații despre primele 30 de secunde înainte și 10 secunde după impact.
Detalii despre cutia neagră
Noua cutie neagră pentru mașini vine cu tot felul de aplicații de siguranță: înregistrează toate datele de conducere, de la viteză și accelerație, până la utilizarea centurii și frânare.
De asemenea, include sisteme avansate care ajută șoferii să respecte limita de viteză. În plus, există o opțiune de instalare a unui blocaj cu alcool.
La fel ca în avioane, dispozitivul ar veni cu un înregistrator de date în vehicul pentru incidente, cu diferența fiind că nu va înregistra nicio conversație în interiorul vehiculului.
Cutia neagră sau EDR
Noul dispozitiv, cunoscut sub numele colocvial de cutie neagră prin analogie cu cele utilizate în aviație, este cunoscut din punct de vedere tehnic sub numele de EDR (Event Data Recorder). Funcția sa este de a înregistra o cantitate mare de date utilizate pentru a analiza circumstanțele care au dus la producerea unui accident.
Mai exact, EDR înregistrează informațiile generate în timpul funcționării vehiculului și stochează informațiile produse între 30 de secunde înainte de accident și 10 secunde după accident.
Cine are acces la datele secretele ale mașinii tale
Potrivit elpais.com, în datele stocate de EDR sunt înregistrate variabilele diferiților parametri ai mașinii. Printre altele, se înregistrează viteza, accelerația, frânarea, poziția volanului sau starea centurilor de siguranță. De asemenea, se va ști dacă au fost activate semnalizatoarele sau luminile, precum și forța impactului (longitudinală și laterală), turația motorului și înclinarea vehiculului.
Cutia neagră, o cutie mică atașată sub scaunul șoferului, stochează aceste informații importante pe un microcip. Astfel, după un accident, doar anchetatorii, autoritățile judiciare și agențiile oficiale de siguranță rutieră vor avea acces la acestea pentru a studia cauzele accidentului folosind un program special de calculator
Informații anonime
Reglementările europene aprobate în acest sens prevăd în mod expres că datele colectate nu va include nicio informație personală despre șofer sau a pasagerii din maşină. De exemplu, conversațiile dintre ei sau locația GPS a vehiculului nu vor fi înregistrate.
Așa cum s-a întâmplat deja cu alte echipamente de siguranță și asistență la conducere, este posibil ca EDR-ul va face prețul mașinilor puțin mai mare. Cu toate acestea, această creștere ar putea fi compensată cu o scădere a primelor de asigurare. Acest lucru s-a întâmplat deja în Statele Unite după implementarea EDR în urmă cu câțiva ani, deoarece a fost confirmată o corelație directă cu o îmbunătățire a statisticilor accidentelor.
Unele asociații de șoferi nu sunt mulțumite de această decizie și o consideră „un cost suplimentar pentru mașinile noi”.
„Prețul aparatului este de aproximativ o sută de euro. Acest lucru se va reflecta în prețul mașinii și va fi inclus și în asigurare”, a declarat Pierre Chasseray, delegat general al asociației franceze „40 million motorists”, pentru France Info. Mandatul cutiei negre va fi extins la mașinile private și la alte vehicule comerciale second-hand începând cu 2024, scrie brusselstimes.com.