Explozia de conţinut media, indiferent că e vorba despre filme, fotografii sau muzică, a determinat creşterea necesităţii de spaţiu de stocare. În acest context, hard diskurile externe reprezintă o soluţie accesibilă şi facilă pentru majoritatea utilizatorilor de calculatoare, potrivit ediţiei revistei "Capital" din această săptămână.

"În 2010, piaţa de hard diskuri externe din România s-a dublat, iar tendinţa de creştere accentuată se menţine şi în 2011. Pentru anul în curs, estimăm o creştere a pieţei de minimum 40%, comparativ cu anul precedent“, a declarat Răzvan Ziemba, directorul general al Asesoft Distribution, companie care distribuie branduri precum Western Digital, Seagate, Samsung sau Verbatim.

Cu cât au scăzut preţurile

Hard diskurile externe dispun de capacităţi mari de stocare, care pornesc de la 250 de GB şi pot ajunge până la 8 TB. "În prezent, preţurile hard diskurilor externe sunt cu aproximativ 25% mai mici faţă de anul 2010. Se înregistrează creşteri ale vânzărilor de hard diskuri externe la capacităţi mari, atât pentru desktopuri (2 TB, 3 TB), cât şi pentru notebookuri (1 TB, 1,5 TB)", a adăugat Ziemba.

Potrivit lui Adrian Udvescu, product manager la Western Digital, cel mai mare producător de unităţi de stocare din lume, piaţa de hard diskuri externe a crescut cu 80% în 2010 faţă de 2009 şi cu 30% în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Vestea bună pentru consumatori este că şi preţurile s-au redus, odată cu trecerea timpului. Astfel, preţurile au scăzut cu 5%-10% din 2008-2009 până în primul trimestru al acestui an, a declarat Udvescu. "Tendinţa de scădere a preţului se va menţine pe tot parcursul anului 2011“, completează Răzvan Ziemba.

Capacităţi mari într-un design compact

"Hard diskul extern nu mai este de mult un moft, ci o necesitate“, consideră Ruxandra Dobre, product manager Prestigio – Asbis România. "De aici şi diversitatea modelelor, capacităţile diferite de stocare şi atenţia din ce în ce mai mare acordată designului. Au apărut chiar şi produse «specializate», pentru doamne, fiind oferite modele în culori vesele, la modă, ce vin însoţite de accesorii care pot fi purtate alături de poşeta de zi cu zi“, a declarat Dobre.

Tendinţa este de a oferi consumatorilor unităţi portabile cu capacităţi de stocare din ce în ce mai mari, cu un design compact şi care să ocupe un spaţiu din ce în ce mai mic. "Cei mai mulţi utilizatori aleg hard diskul în funcţie de cantitatea de date pe care vor să o păstreze, cele mai populare capacităţi fiind de 1TB şi 2TB atât pentru cele destinate desktopurilor, cât şi pentru notebookuri, ceea ce ar însemna aproximativ 250 sau 500 de filme în format DVD.

Capacităţile de stocare au crescut foarte mult odată cu scăderea preţurilor, un hard disk de 1 TB accesibil fiind disponibil la un preţ de 250 de lei pentru desktop şi 350 de lei pentru notebook“, potrivit lui Irinel Burloiu, director de marketing eMAG.

"Se remarcă, de asemenea, o creştere a popularităţii NASurilor (Network Attached Storage – unitate de stocare conectată la internet) de nivel entry pentru uz personal, precum şi a celor de nivel mediu pentru segmentul de clienţi SOHO (Small Office Home Office – companii de dimensiuni mici). De asemenea, o importanţă tot mai mare este acordată capacităţii de stocare crescute şi accesului de la distanţă“, a indicat Răzvan Ziemba.

Viteză de transfer: o melodie în 0,02 secunde

Majoritatea hard diskurilor care se comercializează în prezent pe piaţă au interfaţă USB 2.0. Aceasta înseamnă că viteza de transfer ajunge până la 480 de MB/ secundă.

Locul acestora va fi luat, în curând, de modele mult mai performante, care vin cu interfaţă USB 3.0. Această interfaţă oferă o rată de transfer de 5 GB/s, de zece ori mai mare decât USB 2.0. Utilizatorii vor putea transfera 4 MB de muzică, echivalentul unei piese de 3 minute, sau imagini, fotografii cu rezoluţie ridicată realizate cu o cameră de şase megapixeli, în aproximativ 0,02 secunde, iar un film HD în numai 2,3 minute.

"În acest an, preţurile hard diskurilor externe sunt cu aproximativ 25% mai mici faţă de anul 2010."
RĂZVAN ZIEMBA, director general Asesoft Distribution