Evenimentul Zilei > Actualitate > Din culisele războiului Apple-Samsung. Află ce armă secretă au sud-coreenii
Din culisele războiului Apple-Samsung. Află ce armă secretă au sud-coreenii

Din culisele războiului Apple-Samsung. Află ce armă secretă au sud-coreenii

În 1977, când Coreea de Sud era o ţară săracă, dar industrializată, Ira Magaziner, viitor consultant pe probleme de sănătate al preşedintelui Bill Clinton, a vizitat sediul Samsung Electronics aflat la o oră de mers cu maşina la nord de Seul. Nu a fost deloc impresionat. Cinci ani mai târziu, când Magaziner s-a întorc la Suwon a găsit un centru de tehnologie care putea rivaliza cu cele ale marilor corporaţii americane.

În trei decenii, firma de familie a devenit un adevărat colos în tehnologie, fiind numărul unu în producţia de cipuri şi televizoare şi aflându-se pe locul secund pe piaţa telefoanelor inteligente. Samsung s-a trezit astfel într-o ligă unde procesele de încălcări de brevete sunt destul de comune. În vara aceasta un tribunal din Germania dădea câştig de cauză firmei Apple şi le interzicea sud-coreenilor vânzarea tabletei Galaxy Tab 10.1. în întreaga Europă, cu excepţia Olandei. Interdicţia a fost ulterior retrasă, rămând în vigoare doar pentru Germania.

Bătălia juridică dintre Apple şi Samsung se întinde pe mai multe continente: America de Nord, Europa, Australia şi Asia.

În aprilie, Apple afirma în faţa unui tribunal din California că Samsung a încălcat opt din brevetele sale tehnologice, şapte dintre brevetele sale de design şi şase dintre cele de pictograme de calculator. Gigantul american, condus până de curând de Steve Jobs, susţine că are drepturi exclusive asupra tehnologiei de touchscreen folosită la iPhone şi iPad, precum şi asupra design-ului, respectiv asupra utilizării negrului pentru partea din spate a gadgeturilor şi pentru crearea unor colţuri rotunjite.

Samsung răspunde prin chemarea în faţa instanţei a americanilor de la Apple

Sud-coreenii nu s-a dat bătuţi şi au răspuns prin deschiderea unor procese împotriva Apple în şase state, afirmând că Apple a copiat 12 din brevetelor sale, în special atunci când a construit bijuteriile coroanei sale, iPhone şi iPad.

Însă, cel puţin în Germania, asiaticii pierd teren în faţa americanilor. Un nou ordin judecătoresc de pe 2 septembrie a obligat Samsung să retragă cel mai nou model de tabletă, Galaxy Tab 7.7, din cadrul târgului de electronice de la Berlin şi din toate magazinele de pe teritoriul acestei ţări. Este al doilea produs Samsung care are interdicţia de comercializare în Germania, după Galaxy 10.1.

Probleme au asiaticii şi în SUA şi Australia, unde procesele intentate de Apple zac prin instanţe, obligând astfel Samsung să amâne pe termen nelimitat lansarea unor produse. La mijlocul lunii octombrie vor afla sud-coreeni dacă pot comercializa patru dintre tabletele lor chiar în ţara lui Steve Jobs. În apărarea sa, Samsung susţine că în filmul „2001: A Space Odyssey”, din 1968, a apărut prima oară un gadget asemănător ca design cu iPad-ul celor de la Apple, deci cu mult înainte ca Steve Jobs să aibă ideea creării unui astfel de produs, anulând astfel pretenţiile americanilor asupra design-ului.

Potrivit analiştilor citaţi de Apple, este ceva comun ca doi mari jucători din piaţa IT să ajungă la înţelegeri în afara sălii de judecată care să permită firmei acuzate de încălcarea drepturilor de autor să-şi vândă în continuare produsele dacă plăteşte drepturi de autor companiilor care le acuză. Însă Apple nu pare a dori să-şi rotunjească veniturile în acest fel, afirmă bloggerul Florian Mueller, specializat în litigii pe drepturi de autor, iar asta nu este o veste bună pentru Samsung.

Sud-coreenii se vor inovativi, şi în anumite domenii chiar sunt. În ceea ce priveşte tehnologiile 3G şi 4G, Samsung a construit o cantitate enormă de know-how şi brevete. Anul trecut grupului i-au fost acordate 4.551 de brevete în SUA, cel mai mare număr după IBM. Companiei Apple i-au fost atribuite anul trecut 563 de brevete.

Actual preşedinte al grupului, Lee Kun-hee, şi-a propus şi a reuşit să transforme Samsung dintr-un vânzător de piese într-un producător de invenţii care mai de care mai sofisticate şi fanteziste. Iar afacerile au crescut rapid. Până la mijlocul anilor 2000, Samsung şi-a depăşit rivalul japonez Sony atât ca vânzări, cât şi ca notorietate a brandului.

Sud-coreeni au fost, însă, prinşi pe picior greşit atunci când Apple a lansat iPhone, în 2007, deoarece până atunci principalul lor concurent era producătorul finlandez Nokia.

Ce s-ar putea afla în spatele atacurilor Apple la adresa Samsung

Mulţi dintre analişti consideră că asiaticii sunt victimele exceselor birocratice ale Oficiului pentru brevete şi mărci (Patent and Trademark Office, nr) din SUA şi ai omologilor săi din Europa şi Australia, care au acordat brevete pentru Apple prea uşor.

În războiul cu Apple, Samsung are o armă ascunsă. Sud-coreeni sunt cei mai mari producători de cipuri de memorie din lume şi ocupă locul secund în producţia şi furnizarea de  semiconductori. Această linie de producţie a contribuit cu un sfert la veniturile grupului, în 2010, respectiv cu circa 9.4 miliarde de dolari. Apple şi Sony sunt cei mai mari clienţi, folosind aceste piese în PlayStation 3 şi iPad.

Apple încearcă diminuarea dependenţei faţă de semiconductoarele şi cipurile produse de Samsung şi a anunţat că iPhone 5, care va fi lansat curând, va avea piese produse în Taiwan. Există, însă, îndoieli privind calitatea acestor componente.

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News