Din 192 de mii de copii înscriși în școlile publice și private, doar 154.600 de elevi au fost prezenți la Evaluarea Națională. Unde au dispărut restul elevilor

Sursa foto: Arhiva EVZ

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), aproape 20% dintre elevii care au intrat în școala primară acum nouă ani nu au mai ajuns să susțină Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a.

Potrivit datelor INS, au fost înscriși în clasa pregătitoare, în septembrie 2015, peste 192 de mii de copii în școlile publice și private din România. Nouă ani mai târziu, după ce au parcurs ciclurile primar și gimnazial, au ajuns să fie prezenți la cel puțin o probă de la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a doar 154.600 de elevi.

Diferența de 38 de mii de elevi înseamnă aproape 20% din generația care a intrat în școală în septembrie 2014.

Unde sunt 38 de mii de copii

În septembrie 2014 Ministerul Educației nu anunța în niciun comunicat sau comunicare publică numărul exact al elevilor care s-au înscris la clasa pregătitoare, așa cum nici în ultimii ani nu a facut-o. Dar Institutul Național de Statistică a consemnat la debutul acelui an școlar, 2014-2015, un număr de 192.686 de elevi în clasa pregătitoare. Dintre ei, 105.633 erau în orașe, iar 87.056 în mediul rural. Este momentul zero al acestei generații, acestea sunt numerele la care ne raportăm pentru toate momentele ulterioare.

La finalul clasei pregătitoare, în iunie 2015, după doar 9 luni de școală, datele INS consemnează 189.267 de elevi în acest prim an de învățământ primar. Deja după primul contact cu școala, 3.419 elevi nu mai figurau în evidențe, raportat la începutul anului școlar.

În clasa a VII-a, la finalul anului școlar 2021-2022, această generație de elevi număra 172.765 de copii promovați în anul următor. Până aici, se poate vedea că sunt cu 19.921 de elevi mai puțini decât la intrarea în clasa pregătitoare. Procentual, pierderea sau lipsa înseamnă 10,3%.

Intră în clasa a VIII-a 177.657 de elevi. Creșterea față de clasa a VII-a este dată aici de preluarea majorității celor 5.780 de elevi repetenți, veniți să mai facă o dată clasa a VIII-a. Dintre cei ajunși în clasa a VIII-a în septembrie 2022, 103.944 sunt din mediul urban și 73.713 din rural, conform datelor INS.

Secretarul de stat Florian Lixandru, despre această situaţie

O explicație dată în prima fază, duminică 18 iunie, lapidar de către secretarul de stat Florian Lixandru, conform căruia diferența de peste 15.500 de elevi între cei înmatriculați în clasa a VIII-a și cei înscriși la Evaluarea Națională ar fi din cauză că elevii lipsă „fie nu au promovat clasa a VIII-a, elevii fiind declarați repetenți, sau nu doresc să susțină Evaluarea Națională”, a fost nuanțată luni, 19 iunie:

„Diferența de 8 procente o reprezintă elevii care nu s-au înscris fie că sunt corigenți la unu sau două obiecte, fie sunt repetenți, dar sunt și elevii cu cerințe educaționale speciale care nu sunt obligați să susțină Evaluarea Națională, sunt și elevii olimpici care, la fel, potrivit ultimelor reglementări, au posibilitatea să fie admiși la liceu fără Evaluare Națională, peste numărul de locuri alocat în clase, conform premiului pe care l-au obținut la olimpiada națională sau internațională“, a declarat Lixandru la Euronews România.

Din cei care au fost înscriși de către școli la examenul de la finalul clasei a VIII-a, înscrierea fiind o proceduă a secretariatului, pe baza evidențelor școlare, nu de dorință sau opțiune a elevilor, conform legislației în vigoare, s-au mai prezentat la Evaluarea Națională doar 154.601 de adolescenți.

În medie, circa 5 mii de elevi rămân repetenți în clasa a VIII-a

Diferența între numărul celor prezenți la măcar o probă a Evaluării Naționale 2023 și cei 192.686 de copii care au intrat în urmă cu 9 ani în clasa pregătitoare, este de 38.085 de tineri de 14 ani. Vorbim despre echivalentul a 1.523 de clase a câte 24 de elevi sau de echivalentul populației unui oraș de mărimea Mediașului, din județul Sibiu.

În medie, circa 5 mii de elevi rămân repetenți în clasa a VIII-a, dar numărul acestora este oricum compensat de elevii repetenți preluați la începutul anului școlar, așa că aceștia nu sunt puși la socoteală.

Până în prezent niciun oficial din Ministerul Educației nu a vorbit public despre ce se întâmplă de-a lungul ciclurilor primar și gimnazial cu aceste generații de elevi.

În perioada septembrie 2014 – iunie 2023, parcursul educațional de 9 ani al acestei generații a fost însoțit de succesiunea a 10 miniștri ai Educației, pe parcursul a 12 mandate, informează edupedu.ro.