Deși pantalonii scurți tip bermude au fost legați de vremea bună, aceștia devin din ce în ce mai populari la locul de muncă. Mărci precum Burberry, Gucci și Tommy Hilfiger (și din ce în ce mai mulți bărbați) optează pentru ei.
Genunchiul masculin trăiește o eliberare aparte. Influența sportului și a modei urbane în sectorul de lux, generalizarea telemuncii și relaxarea progresivă a codurilor vestimentare au convers într-un gest fără precedent în istoria stilului masculin: pentru prima dată, pantalonii scurți fac parte din agenda modei.
Vremea bună este de vină, dar nu numai. Acest lucru este confirmat de datele furnizate de Lyst, platforma globală de cumpărături de modă. Dacă luăm ca referință perioada ianuarie-iunie, căutările de pantaloni scurți pentru bărbați sunt în creștere de mai mulți ani: în 2019, creșterea a fost de 28% față de 2018, iar în 2020 a fost de 32%. Cu toate acestea, în ultimul an, acestea au crescut până la 174%. Și, o dată în plus, cele mai căutate mărci nu sunt exclusiv cele de îmbrăcăminte sport. Există Nike, da, dar și Stone Island, Polo Ralph Lauren, Palm Angels și Gucci.
Deosebit de interesantă este creșterea popularității pantalonilor scurți croiți, al căror interes a crescut cu 127% față de anul trecut și care reflectă evoluția sectorului către modele mai îngrijite și mai formale, cu dantele sau țesături croite, și către mărci precum Burberry sau Tommy Hilfiger. Lyst atribuie acest lucru codurilor vestimentare hibride ale noii dinamici de lucru mixte. Dacă biroul nu mai este ceea ce a fost, nici îmbrăcămintea pentru birou nu trebuie să fie.
Într-un fel, a fost o revoluție în așteptare. În deceniile de mijloc ale secolului al XX-lea, schimbările în moda feminină erau măsurate în funcție de câți centimetri urca sau cobora partea de jos a fustei în fiecare sezon. La acea vreme, limita era genunchiul, un Rubicon care a fost depășit pentru prima dată la începutul anilor 1960, odată cu fusta mini. De atunci, lungimea fustei și-a pierdut valoarea simbolică. Îmbrăcămintea pentru bărbați, însă, a fost mai reticentă. Din manualele de stil, experții aruncau anatema asupra pantalonilor scurți, un articol de îmbrăcăminte aparent legat de timpul liber, timp de decenii. Până acum. De la apariția lor, pantalonii scurți au căpătat încet-încet o anumită proeminență în timpul lunilor de vară, datorită temperaturilor în creștere.
George Archer, unul dintre managerii de achiziții de la Mr Porter, platforma online de modă masculină de lux, spune: "Dincolo de sport și vacanțe, bărbații încorporează pantalonii scurți în garderoba lor de zi cu zi, mai ales că garderoba profesională s-a relaxat considerabil în ultimii ani, iar moda de vară nu a fost niciodată mai liberă”, explică el. Printre cele mai bine vândute, el menționează modelele cu șireturi de la Celine Homme, Fear of God Essentials și Brunello Cucinelli. "Există multe opțiuni, de la cele sportive la cele minimaliste, cu talie înaltă și materiale luxoase. Estetica este relaxată și, în unele cazuri, include imprimeuri îndrăznețe care evocă optimismul verii."
În cadrul acestui boom, Archer subliniază schimbarea obiceiurilor de muncă, de la pantalonii clasici la cei scurti. "Pantalonii scurți de lungime medie sunt o alegere realistă pentru mediile de lucru relaxate sau pentru weekend, deoarece sunt versatili, se potrivesc bine și se potrivesc cu majoritatea articolelor din garderobă", spune el. Managerul de achiziții al Mr. Porter atrage atenția asupra unei excepții: locurile de muncă care încă mai cer costum, cămașă și cravată. Vremurile se schimbă, dar nu atât de mult încât să trecem direct de la costume la bermude.
Cu toate acestea, totuși, se desprinde o tendință generală: deși majoritatea bărbaților sunt încă reticenți în a purta pantaloni scurti în fiecare zi, pragul de toleranță se schimbă. Lyst a observat un fenomen curios: bermudele de baie sunt din ce în ce mai scurte, mai colorate, mai strălucitoare și mai îndrăznețe, îndepărtându-se de pantalonii largi de surfer.
În țările din Vest, cele care dau tonul și în modă, moda pantalonilor scurți la costum a apărut încă din 2010, când Manuel Garcia, director de creație și fondator al brandului de modă masculină Garcia Madrid, a inclus pentru prima dată în colecțiile sale un costum cu pantaloni scurți.
Opțiunea aleasă de García Madrid a fost un pantalon scurt croit, combinat cu un sacou și o cămașă asortate, o formulă recurentă în colecțiile sale de vară de atunci. "Îl folosesc mai mult ca pe o resursă stilistică decât ca pe o piesă care să ajungă efectiv pe stradă", explică designerul, a cărui activitate se învârte în jurul unor declinări relaxate ale modei tradiționale. "De-a lungul anilor am reușit să evoluăm costumul în ceea ce privește modelul, culoarea și combinațiile, dar eu fac pantaloni scurți cu scopul de a-i vinde separat”, a mai spus el.
Căutările de bermude de baie scurte au crescut cu 148% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar cererea de pantaloni pentru scăldat a crescut cu 230% față de luna precedentă. În spatele acestor figuri se poate afla nevoia de eliberare după anii pandemiei, dar și conștientizarea faptului că, în reconfigurarea corpului, care este obiectul suprem al modei, emanciparea genunchilor, a gambelor și a trupurilor masculine este de bun augur pentru un nou tip de hedonism.