România ocupă locul 42 din 130 de state la nivel mondial în funcţie de dezvoltarea capitalului uman, arată un raport publicat miercuri de Forumul Economic Mondial (WEF), informează AFP.
Chiar dacă este peste media mondială, România este mult în urma altor state din regiune, precum Slovenia (locul 9), Estonia (12), Rusia (16), Cehia (22), Ucraina (24) sau Lituania (25), în acest clasament care este destinat să reprezinte capacitatea ţărilor de a realiza potenţialul economic al populaţiilor lor. În urma României sunt ţări precum Portugalia, Spania, Grecia, Serbia şi Turcia.
Potrivit acestui raport, la nivel mondial 62% din capitalul uman este dezvoltat, iar restul de 38% este pierdut. Lider mondial la capitolul dezvoltarea capitalului uman este Norvegia, cu un scor de 77,12%, urmată de Finlanda, Elveţia, SUA, Danemarca, Germania, Noua Zeelandă, Suedia, Slovenia şi Austria. În cazul României, WEF estimează că nu dezvoltă decât 66,12% din capitalul său uman.
"Avem nevoie de o schimbare de mentalitate şi de o adevărată revoluţie pentru a ne adapta sistemele noastre educative la necesităţile educaţionale ale viitoarei forţe de muncă", a declarat preşedintele Forumului Economic Mondial, Klaus Schwab, citat de Agerpres.
La nivel regional, Global Human Capital Index include 21 de ţări din Europa de Est şi Asia Centrală. Cu un scor mediu de 67,36%, regiunea se situează pe poziţia a treia la nivel mondial după America de Nord şi Europa Occidentală. Regiunea Europa de Est şi Asia Centrală include o serie de poveşti de succes cu privire la dezvoltarea capitalului uman precum Slovenia (locul 9) şi Estonia (12). Autorii raportului susţin că majoritatea ţărilor din regiune sunt aproape de punctul în care vor avea înscriere universală în sistemul de învăţâmânt de bază, însă o serie de ţări precum Moldova (locul 62) şi România (42) au rămas în urmă.
Global Human Capital Index clasifică ţările în funcţie de cât de bine îşi dezvoltă capitalul uman după: capacitate, care este determinată în mare parte de educaţia formală; aplicare, cum sunt puse la lucru abilităţile; dezvoltare, situaţia educaţiei formale pentru următoarea generaţie de lucrători şi eforturile de îmbunătăţire a
actualei forţe de muncă; şi know-how, amploarea abilităţilor specializate în cinci grupe de vârstă.