PE URMELE CHIULANGIILOR. Trei tineri din Iaşi au pus bazele unei activităţi inedite la noi. Inspiraţi de filmele americane, aceştia s-au pus pe urmele elevilor care stau mai mult pe bănci în parc, şi nu la şcoală
Elevii care „uită“ în raportul dat acasă de notele şi absenţele care le „înnegresc“ pagina din catalog pot fi monitorizaţi la şcoală de către detectivii angajaţi de părinţi. Rokorion este prima firmă din România care, pe baza unei împuterniciri date de o mamă sau un tată grijuliu, merge la şcoală să afle situaţia copilului.
Trei tineri din Iaşi, afectaţi în afacerile anterioare de criza economică, s-au gândit la o activitate din care să iasă ceva bani. Firma de construcţii, apoi şi comerţul cu maşini aduse din Germania s-au cam dus pe ducă, aşa că, la o discuţie lejeră, le-a trăsnit ideea: să fie detectivii de absenţe şi de note proaste.
Fetele, cele mai „urmărite“
Capul afacerii, singura din România, este Costel Abuzătoaiei, un tânăr de 26 de ani. „Am auzit că prin lume mai sunt alţii care fac asta, dar aici noi suntem primii“. Birocraţia l-a cam dat peste cap, a căutat în codul CAEN un nume potrivit pentru astfel de prestări servicii, apoi s-a pus pe treabă. Investiţia a fost relaxată, a mai cooptat un frate şi pe prietenul lui, Bogdan, apoi s-au sfătuit cum să-şi facă reclamă.
„Încă nu ne-am ocupat serios de promovare, doar am dat nişte anunţuri la mica publicitate în ziarele locale şi au şi venit primii clienţi. Facem o bază de date, luăm contacte şi trecem la verificări. Până acum, avem vreo 40 de părinţi care ne-au contactat. Majoritatea au fete pe care vor să le urmărească“, expune Costel prima lună de existenţă a firmei. N-a fost nevoie de achiziţii importante pentru demararea activităţii. O maşină şi telefonul mobil sunt lucrurile pe care ei trebuie să le aibă oricând la îndemână.
Detectivii nu vor să facă educaţie
Împuternicirea semnată de părinţi prevede clar că băieţii angajaţi nu-şi iau alte atribuţii decât cele de a-i informa, ori de câte ori aceştia cer date despre situaţia şcolară a odraslelor. „Nu ne băgăm în educaţia lor. Nici nu ne interesează cum arată ei. Nici dacă elevii ştiu sau nu că sunt supravegheaţi, nu este treaba noastră. Noi oferim, o dată sau de două ori pe lună, un mesaj telefonic în care scriem toate notele şi toate absenţele. Ne prezentăm la diriginte ca tutore al copilului“. P
entru a avea cât mai mulţi clienţi, asociaţii Rokorion au stabilit preţul de pornire al monitorizării. O verificare pe lună îi costă pe părinţii neîncrezători 27 de lei, iar la două verificări, aceştia scot din buzunar 44 de lei. Plata se negociază dacă ei trebuie să meargă la şcoală mai des decât scrie în contract. „E o sumă mică. Posibila lor deplasare până la şcoală plus timpul alocat i-ar costa mai mult“, completează Costel.
Profesorii, mai puţin încântaţi
Dacă părinţii au fost imediat interesaţi de serviciile băieţilor, dascălii au cam strâmbat din nas la iniţiativa lor. „Noi am încercat să încheiem un protocol cu profesorii ca să înlesnim comunicarea şi să uşurăm munca ambelor părţi. Dar nu toate şcolile au fost de acord să accepte intermediari. Ce am vrut noi să fie înţeles de la bun început este că nu intervenim deloc în ceea ce face elevul la şcoală, ci doar raportăm acasă situaţia lor. Noi poate nici nu vom cunoaşte vreodată copilul respectiv“, spune Costel, un pic dezamăgit de atitudinea autorităţilor din învăţământ faţă de ideea lor.
"Ce am vrut noi să fie înţeles este că nu intervenim deloc în ceea ce face elevul la şcoală, ci doar raportăm acasă situaţia lor.", Costel Abuzătoaiei, patron
TARGET
Publicul-ţintă: părinţii fără timp
După testarea pieţei, „detectivii“ au constatat că serviciile lor se adresează oamenilor care nu dispun de prea mult timp de umblat prin şcoli. Pentru că preţurile pe care le percep sunt accesibile, la categoria „venituri“ tinerii au stabilit că nu numai persoanele cu bani îşi pot permite monitorizarea prin SMS a copilului. Pentru asta, Rokorion lucrează foarte mult la promovare. „Vrem să ne extindem şi în alte judeţe din regiune şi poate ajungem la Bucureşti. Acolo ar fi cerere mare“, spune iniţiatorul. Până sosesc în Capitală, ei concep un slogan şi vor publicitate în toate mediile. Au hotărât că door-to-door e cea mai bună. Încep cu fluturaşii.