Despre dificultățile din procesul de învățare. Cu românul la psiholog

Despre dificultățile din procesul de învățare. Cu românul la psiholog

Copiii care au o performanță scăzută la școală au nevoie de o evaluare psihologică și ulterior de consiliere psihologică. Adulții sunt tentați să pună presiune pe cei mici, fără să-și dea seama că neputința micuților este justificată de o problemă de natură neurologică.

Puțini știu că un copil poate avea inteligență medie și chiar peste medie, și totuși acesta să întâmpine probleme cu cititul, cu scrisul și cu socotitul.

Dificuștățile din procesul de învățare sunt strâns legate de căteva tulburări care au în prim plan principalele abilități de comunicare. Aceste tulburări își fac simțită prezența în primii ani de școală și pot fi diagnosticate de logopezi și de psihologi după ce părinții sau profesorii sesizează problema. Iată cele mai des întâlnite tulburări de care se pot lovi elevii.

 

Apariția acestor tulburări care nu sunt la timp descoperite pot să afecteze performanța școlară a copiilor și, în final, să-i determine să fugă de ce nu înțeleg, sau de ce au senzația că nu pot face bine. Nu este ușor pentru un copil să înțeleagă de ce nu poate citi la fel de bine ca cei din jur sau de ce colegii fac glume pe seama „neîndemânării” sale. Cel puțin la fel de frustrantă este și reacțiia adulților care nu înțeleg ce se întâmplă și pun presiune pe copil vorbindu-i urât și, în final, pedepsindu-l.

Depistarea acestor tulburări cât mai rapid poate schimba evoluția școlară a copiilor pentru că, pe de o parte, îi va ajuta să-și rezolve problemele și, pe de altă parte, nu le va mai fi subminată încredere în propria persoană.

 

Discalculia este cunoscută ca tulburarea de calcul și raționament matematic. În realitate cei care suferă de discalculie, printre altele, pot să se lovească și de alte probleme cum ar fi:

● Întâmpină dificultăți de interpretare a unei hărți;

● Întâmpină dificultăți de interpretare a ceasului;

● Confundă dreapta cu stânga;

● Nu rețin date de naștere;

● Nu rețin cu ușurință numere de telefon;

● Au probleme cu organizarea;

● Le este greu să facă calcule de paritate; (ron - $ și invers)

● Nu pot face estimări matematice;

● Întâmpină dificultăți de înțelegere a simbolurilor matematice;

 

Dislexia este o tulburare a cititului, manifestată prin modificarea cuvintelor, prin greșeli de lectură, sau prezentând o lecturare lentă, greoaie, cu poticniri și chiar blocaje. Cei care suferă de această tulburare pot să întâmpine probleme și cu următoarele aspecte:

● Confundă dreapta cu stânga;

● Se rătăcesc ușor;

● Rețin greu literele alfabetului;

● Nu iau notițe ușor;

● Au nevoie să recitească un text pentru a-l înțelege;

 

Disgrafia este cunoscută ca tulburare a limbajului scris, caracterizată prin incapacitatea copilului de a-și însuși un scris corect. Se poate manifesta prin prezența dificultăților la ortografie, prin scrisul de mănă sărăcăcios și prin prezența problemelor atunci când trebuie să-ți pui gândurile pe hârtie.

● Întâmpină dificultate atunci când trebuie să copieze ceva;

● Își aștern cu greu ideile pe hârtie;

● Evitarea scrisului sau a cerințelor de desenare;

● Dificultăți la nivelul structurilor sintactice și gramaticale;

● Rostirea cu voce tare a cuvintelor în timpul scrisului;

● Neterminarea sau omiterea cuvintelor din propoziții;

 

Disortografia este cunoscută ca tulburare a însușirii ortografiei cu alte cuvinte, forma scrisului nu este potrivită și de multe ori nu este lizibilă. Iată ce alte probleme pot trăda apariția acestei tulburări:

● Întâmpină probleme în a ține corect instrumentele de scris;

● Nu adaptează forma scrisului, spațierea dintre cuvinte sau dimensiunea caracterelor în funcție de context;

● Nu poate colora fără să depășească conturul;

● Are nevoie de mai mult timp pentru a scrie în comparație cu alți copii;

● Obosește repede atunci când scrie; ● Întâmpină dificultăți asupra cuvintelor pe care le are de scris;