În urmă cu mai bine de trei luni de zile, mai exact în luna septembrie a acestui an, demisia maestrului Anton Niculescu unul dintre cei mai importanţi violoncelişti ai României, de la conducerea Filarmonicii din Braşov, a deschis larg calea ocupării deîndată a râvnitului post.
Filarmonica din Braşov ţine de Primăria din Braşov. Aşa că Primăria, condusă pe atunci de domnul George Scripcaru, a numit imediat un interimar. Şi ca să nu mai caute prea mult prin Braşov, că-i oraş mare, Scripcaru l-a găsit chiar lângă el. În Primărie adică. În persoana consilierului personal al domnului primar pe probleme de cultură, maestrul Ion Dragoş Dimitriu. Aşa că scripcarul Scripcarului a devenit şef la Filarmonică. Interimar, deocamdată.
În continuare, partitura părea aranjată. Maestrul Dimitriu era convins, mai mult chiar decât Scripcaru însuşi, că acesta va câştiga fără probleme alegerile. Că vechiul primar, va rămâne în continuare primar, aşa că titularizarea pe post nu mai era decât o simplă formalitate.
Numai că au venit alegerile şi socoteala din Primărie, nu s-a potrivit cu cea de la urne. Iar primar a venit domnul Allen Coliban. De la alt partid decât Scripcaru. Până la urmă, nu a fost nicio nenorocire. Scripcarii (pentru că sunt mai mulţi) Scripcarului, au sucit armele mai ceva ca la 23 August. Sau, mai exact, ca la 6 decembrie. Aşa că s-au culcat penelişti şi s-au trezit dimineaţa userişti.
Un pian la care se cântă la patru mâini
Interimatul lui Ion Dragoș Dimitriu nu putea ţine o veşnicie. Legea nu permite aşa ceva. Iar noul primar Allen Coliban nu voia să încalce legea. Aşa că a trebuit să se organizeze un concurs de ocupare a postului. Concurs după toate regulile. Doar că unele reguli, mai pot fi şi interpretate.
Înainte însă de concurs, a avut loc pomenita întoarcere a armelor. În sensul că noul primar Allen Coliban a vrut să schimbe ceva la cultura braşoveană. După modelul lui Scripcaru, nu a căutat prea mult prin oraş. L-a găsit fix pe lângă propria-i casă, în persoana pianistului Horia Mihail, vecin cu noul primar şi, ca buni vecini, şi prieteni. L-a numit pe maestrul Mihail consilierul său personal pe cultură, lăsându-l însă în continuare pe funcţia de consilier personal şi pe pianistul Ion Dragoş Dimitriu, deşi era şi interimar la Filarmonică. Astfel încât la pianul culturii Primăriei Brşov, se cântă acum la patru mâini.
Concursul cu grilă şi nu prea
Cine a spus că muzica este la fel de precisă ca şi matematica, o fi avut dreptate doar dacă vorbim despre muzică. Când este vorba despre concursurile pentru ocuparea unor posturi de conducere la instituţiile din domeniu, metronomul nu mai bate chiar aşa de regulat.
S-a organizat, cum spuneam, concurs la Filarmonică. Şi, ca pentru orice concurs, s-a făcut şi un regulament. Care pe data de 4 noiembrie 2020 a devenit literă de lege. Pentru că a fost semnat şi parafat de către primarul Allen Coliban, de doamna Cecilia Doiciu, la vremea aceea director D.R.E.C.E., dispărută între timp din Primărie şi Bogdan Iancu, salahorul care a întocmit de fapt tot regulamentul aprobat de primii doi citaţi.
La capitolul : „Condiţii de participare”, remarcăm punctul d): „Are vechime în specialitatea studiilor, menţionate la litera „c)” (vom reveni şi asupra acestui punct n.r.) de minimun 3 ani.” Numai că la acest punct, extrem de important, există şi o precizare, un asterisc în josul regulamentului: „Condiţia de pregătire sau experienţă în management, poate fi substituită de pregătirea în management atestat cu certificat de absolvire (manager de proiect, manager cultural etc) sau experienţă în conducerea unei instituţii, companii, organizaţii neguvernamentale etc, dovedită prin adeverinţă.
Cu alte cuvinte, poţi fi manager la Filarmonică şi dacă ai fost cumva şef pe la un ONG care se ocupa cu drepturile omului, ori de cele ale câinilor şi pe la întruniri mai punea şi ceva muzică la megafoane. Tot manager se cheamă că ai fost.
Cum se împacă totuşi acest punct, „d)”, cu punctul de dinaintea lui, punctul „c)” la care am promis că revenim, din acelaşi regulament, care sună aşa: „ Are studii universitare absolvite cu diplomă (cadidatul n.r.) respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de activitate al instituţiei”. Se mai face şi precizarea: „Domeniul fundamental – ştiinţe umaniste şi arte; ramura de ştiinţă – Arte, domeniul de licenţă, Muzică.”
Atunci, ori poţi fi manager la Filarmonică, chiar dacă ai condus un ONG oarecare, ori trebuie să ai 3 ani vechime în managementul unei instituţii de profil şi studii în domeniul muzical.
Concursul cu două probe: una secretă şi una pe faţă
Concursul a fost organizat în două etape. Prima, în care candidaţii au fost necunoscuţi. Proba scrisă, în care fiecare concurent a primit o literă drept mod de idenficare. Proba aceasta a constat în depunerea unui proiect de management. În acest caz, regulamentul este cât se poate de drastic, pentru ca nu cumva cineva să poată strecura vreun semn de identificare al autorului. Se precizează caracterul de literă, se spune distanţa pe care trebuie să o aibă textul de la marginea colii de hârtie. Rigoare serioasă. Mai mult, punctajul pentru proiectul scris se acorda pe baza unei grile.
Partea a doua a examenului consta în proba orală. Care s-a dat on-line, din pricina pandemiei. La această probă, candidatul trebuia să-şi susţină proiectul, iar în plus, comisia trebuia să constate dacă vorbeşte coerent, dacă nu se scobeşte în nas, dacă nu râde ca prostul la bec şi, mă rog, celelalte calităţi şi abilităţi educative pe care trebuie să le aibă un manager de filarmonică. Adică managerul unei prestigioase instituţii de cultură.
La examen s-au prezentat trei candidaţi. Ion Dragoș Dimitriu, care la acea dată era managerul interimar al Filarmonicii, după demisia lui Anton Niculescu. Iulian Rusu, cel de-al doilea candidat şi Cleopatra David, venită de la Bucureşti.
La deschiderea lucrărilor scrise şi identificarea după litere a candidaţilor, în ordinea numerelor de pe tricou s-au calificat astfel: Iulian Rusu, locul 1, cu nota 8,96. Locul al doilea, Ion Dragos Dimitriu, cu nota 8,73. Al treilea candidat a luat puţin peste nota 7. Deci, finala se dădea la oral între Iulian Rusu şi Ion Dragoș Dimitriu. În care Dimitriu pornea cu un handicap de aproape 20 de sutimi.
Numai că la interviu, adică unde candidaţii sunt văzuţi la faţă de către comisie, lucrurile s-au răsturnat. Dimitriu vine mai tare decât Maricica Puică pe turnantă şi ia la oral 9.33, adică mai mult cu o jumătate de punct decât obţinuse la grilă în scris. Iulian Rusu nu reuşește să ia la interviu nici măcar nota pe care a luat-o în scris. Ia 8,73. Şi astfel, fostul consilier personal al lui Scripcaru şi interimar la Filarmonică, este declarat câştigător cu media 9,03. La 0,18 sutimi de Iulian Rusu. Departajare, cum ar veni, „la fotografie”.
Diploma şi Agenţia de imperesariat artistic
Să îi cunoaştem acum pe cei doi protagonişti. Să începem cu cel care a pierdut la o jumătate de mustaţă. Iulian Rusu. Este licenţiat în muzică. Absolvent al Universităţii Transilvania din Braşov, promoţoa 1995. Aici se încadrează. Are studii de specialitate, cu licenţă, aşa cum cere regulamentul de concurs. Vechimea în muncă: 30 de ani în muzică. Opt ani instrumentist în Filarmonică. Din 1998, solist instrumentist la aceeaşi instituţie. Deci, şi aici îndeplineşte condiţiile de vechime în muncă. Din 2012 până în 2018, a fost şeful Serviciului Artistic din Filarmonică. Deci, şi funcţie de conducere. Adică, şi la acest capitol se încadrează în regulamentul de concurs. Dovadă că dosarul de candidat nu i-a fost respins.
Şi acum, cel declarat câştigător. Ion Dragoș Dimitriu. Are numai 29 de ani. Se spune că este absolvent al unei şcoli superioare de muzică din Viena. În acest caz, trebuie să prezinte o diplomă de studii echivalată de Ministerul Educatiei si Invatamantului din România, aşa cum cere legea şi regulamentul. Cu toate insistenţele noastre, chiar dacă am depus inclusiv oficial la Primăria Braşov o hârtie prin care ceream să ni se răspundă la întrebarea: „Are domnul Dimitriu licenţă în muzică, iar diploma este echivalată în România?”, pianul Primăriei, la care cântă la patru mâini cei doi consilieri, adică fix câştigătorul pe turnantă al concursului şi vecinul primarului, Horia Mihail, a rămas tăcut.
Aşa că nu ştim dacă dl. Dimitriu îndeplineşte această cerinţă prevăzută de regulament. Dacă nu, dosarul dumnealui, tot conform aceluiaşi regulament, trebuia respins imediat, înainte de concurs. Despre vechimea în muncă, nu se prea ştie nimic. În afară de cele câteva luni cât a fost consilier personal al fostului primar şi alte câteva luni cât a fost interimar la Filarmonică.
Conflict de interese
Am încercat noi să aflăm cam pe unde şi-a făcut mâna de manager Ion Bogdan Dimitriu. Şi dacă tot am pomenit de Viena, iată ce am descoperit la regitrul comerţului din Austria: AEGERIA ARTISTS MANAGEMENT eU. Cu sediul în Leopoldsgasse 4/16 1020 Viena. Înregistrată cu Număr comercial : FN 464411 h. Data înfiinţării, a începerii formei juridice, cum spun austriecii: 2017-01-05. Descrierea postului: agenție de artiști. Persoane interimare: nu există. Proprietar Dna / Dl Dimitriu Ion-Dragos, persoană particulară.
Cu alte cuvinte, Dragoş Dimitriu este, încă din 2017, propritarul unei agenţii de impresariat artistic. Mai pe înţeles, o agenţie care face rost de contracte pentru spectacolele diferiţilor artişti din domeniul muzicii. Agenţia funcţionează şi în ziua de azi.
Ia să vedem acum ce zice Codul Penal: „Art 79 din Legea 161/20013. Care prevede că în trei cazuri apare conflictul de interese. Pe noi ne interesează cel de-al treilea: „Interesele sale patrimoniale (ale funcţionarului n.r.), ale soţului sau rudelor sale de gradul I, pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea funcţiei publice.”
Din ziua în care a fost numit interimar la Filarmonică şi până în zilele noatre, Dimitriu a fost în paralel şi proprietarul agenţiei de impresariat artistic. Poate influenţa deciziile de la Filarmonică această calitate? Asta trebuie să decidă ANI.
Oricum, suntem în faţa unei dileme. Ori activitatea de proprietar la agenţia de impresariat s-a pus vechime în management ca Ion Dragoș Dimitriu să se încadreze în regulile concursului şi prevederile legale, şi atunci este incompatibil. Ori, dacă nu se pune agenţia, nu are cei trei ani prevăzuţi de lege într-o funcţie de conducere şi dosarul trebuia respins.
Să vorbim în treacăt şi de comisia din care au făcut parte patru juraţi, dintre care niciunul nu este manager de filarmonică.