Consilierii generali ai Capitalei au fost de acord, miercuri, cu programul de transport pentru 52 de trasee RATB noi sau actualizate între Bucureşti şi judeţul Ilfov, program propus de Gabriela Firea.
Gabriela Firea a propus aleşiilor generali ai Capitalei introducerea mai multor linii RATB în judeţul Ilfov. Intenţia a fost votată de Consiliul General al Municipiului Bucureşti. De asemenea, a fost aprobat programul de transport pentru următoarele linii urbane prelungite: cartier Militari - Piaţa 21 Decembrie 1989; cartier Militari - Sala Palatului; Divertiland - Spitalul Militar, Ghencea - cartier Fortuna. În cadrul dezbaterilor, Florin Grigorescu (USR) a făcut referire la o interpelare din partea Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), care susţinea că proiectul de hotărâre ar fi ilegal.
"Dânşii clamează că responsabilitatea alegerii rutelor şi licenţelor de transport în regiunea Ilfov trebuie să fie făcută de către Autoritatea Teritorială de Transport Bucureşti. (...) Când stabilim nişte rute de transport în comun, eu mă aştept să văd o previziune de trafic, o rentabilitate a rutelor, o frecvenţă de transport - într-adevăr văd numărul de curse, dar asta nu spune direct frecvenţa", a declarat el.
Culea Marian Orlando (PSD) a replicat că proiectul a fost adoptat în urma unor solicitări venite din partea comunelor din jurul Bucureştiului, în special a cetăţenilor care lucrează în Capitală şi depind de anumite firme de transport.
"Numărul populaţiei a crescut în aceste comune. Hotărârea există din anul 2010, însă, aşa cum era dată la vremea respectivă, capacitatea de transport era suficientă pentru numărul de atunci al populaţiei. Însă, între timp, sunt comune în care numărul populaţiei a crescut de trei-patru-cinci ori, iar nevoile cetăţenilor pentru transport rutier au devenit evidente, mai ales că RATB acoperă aceste zone şi are câteva puncte forte. În primul rând, acele firme care au făcut acea adresă nu au autobuze cum are RATB pentru a acoperi această capacitate. Ele vor rămâne în continuare în acele localităţi, dar vor circula pe străduţele adiacente, pe unde pot să circule. RATB va fi doar pe străzile şi bulevardele mai mari. RATB are staţii, faţă de acele firme care nu au staţii şi opresc la cheremul şoferilor. De multe ori, oamenii le fac semn să oprească şi ei nu vor", a precizat el, potrivit Agrepres.
Cristian Olteanu (PNL) a declarat la rândul lui că din 2014 există o cerere din partea mai multor comune din judeţul Ilfov pentru adoptarea unui astfel de proiect. "Există necesitate clară pentru extinderea colaborării cu RATB şi este foarte bine că reuşim să o facem acum. (...) Dar am în continuare rugămintea ca totul să se desfăşoare în paralel cu începerea aplicării Planului de Mobilitate Urbană Durabilă", a spus el.
Proiectul de hotărâre modifică HCGMB nr. 267/ 29.10.2010 pentru aprobarea Programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, a modelului licenţei de traseu şi contractului de transport public între RATB şi oraşele/comunele din Ilfov.
"Având în vedere condiţiile socio-economice actuale şi ţinând cont de principiul continuităţii serviciilor de transport contractate, primarul general propune actualizarea traseelor cuprinse în Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov", a precizat, marţi, Primăria Capitalei, prin intermediul unui comunicat.
COTAR a apreciat, marţi, că intenţia Primăriei Generale de a introduce transport în comun extins pe zona Bucureşti-Ilfov reprezintă o încălcare a legislaţiei naţionale, prin intruziunea instituţiilor publice în afacerile private, iar o astfel de iniţiativă ar putea duce la falimentarea companiilor care operează actualmente pe aceste rute.