Evenimentul Zilei > EVZ Special > Cum gândeşte o ELEVĂ româncă clasată pe locul trei la CAMPIONATUL MONDIAL de DEZBATERI. Ce este DEBATE-ul
Cum gândeşte o ELEVĂ româncă clasată pe locul trei la CAMPIONATUL MONDIAL de DEZBATERI. Ce este DEBATE-ul

Cum gândeşte o ELEVĂ româncă clasată pe locul trei la CAMPIONATUL MONDIAL de DEZBATERI. Ce este DEBATE-ul

Echipa României de debate (dezbateri) a obţinut în 2016 cel mai bun rezultat din ultimii şase ani, atât în clasamentul individual, cât pe echipe, la Campionatul Mondial (WSDC) desfăşurat la Stuttgart.

Alexandra Firescu a ieşit al  treilea cel mai bun speaker din lume la Stuttgart. Alături de ea din echipa României au mai făcut parte: Mara Croitoru, Teodora Munteanu, Victor Ion şi Ioana Stanciu. Ei au fost antrenaţi de Şerban Pitic, Laura Drăgoi şi Andrei Olaru.

”Am învățat să gândesc în limba în care vorbesc”

Alexandra Firescu are 17 ani şi învaţă la Liceul Teoretic Mihai Viteazul Caracal. Dezbate de la 14 ani şi a participat la numeroase turnee atât naţionale, cât şi internaţionale, culminând cu WSDC-ul, campionatul mondial.

Este membră a echipei naţionale de debate de un an, şi spune că “asta m-a ajutat enorm atât pe plan personal, cât şi academic. Am ajuns să deţin cunoştinţe extensive despre macro şi micro economie, politică internaţională, drepturi ale omului şi aspecte sociale din lumea în care trăim”.

A dezbătut de-a lungul timpului despre valoarea unui referendum într-o democraţie (la campionatul mondial de la Stuttgart, 2016), poziţia Uniunii Europene în raport cu încălcările drepturilor din Arabia Saudita (la campionatul Eurasiatic din Istanbul), despre puterea mişcarii feministe (la campionatul internaţional din Bratislava) etc.

Cetăţean al lumii

“Pe plan personal, debate-ul m-a ajutat să înţeleg mai bine lumea care mă înconjoară, cu alte cuvinte să devin un cetăţean al lumii, nu doar al ţării de unde provin. Am cunoscut un mediu de socializare elevat ce cuprinde elevi din toate colţurile lumii, iar asta m-a determinat să devin o persoană mult mai interesată şi informată asupra aspectelor de importanţă internatională”, spune Alexandra.

O întreb cum a desoperit debate-ul. Întâlnirea mea cu debate-ul a fost iniţial destul de puerilă: am mers la clubul de debate al liceului unde sunt elevă, datorită unei prietene care mi-a spus ca e distractiv. M-am îndrăgostit instantaneu de instructorul nostru şi de trainingurile sale, iar ulterior distracţia şi pasiunea s-au transformat în performanţă”. 

Ce este debate-ul

Debate-ul este o activitate educaţională care presupune discutarea unei teme de către două echipe. Una dintre echipe susţine tema respectivă (echipa guvernului), iar cealaltă se opune temei propuse (echipa opoziţiei). Fiecare echipă are 3 membri, iar aceştia vorbesc alternativ, în discursuri de câte 8 minute. În timpul discursurilor, echipa adversă are posibilitatea de a adresa întrebări sub forma punctelor de informare, iar vorbitorul căruia îi sunt adresate întrebări le poate refuza sau accepta. Dezbaterile sunt judecate de unul sau mai mulţi arbitri care stabilesc care dintre cele două echipe a fost mai persuasivă, luând în considerare 3 criterii: stilul de livrare a informaţiei, conţinutul propriu zis al fiecărui discurs şi strategia cu ajutorul căreia fiecare echipă a abordat moţiunea. 

În general, un concurs presupune un numar de moţiuni pregătite (anunţate cu câteva săptămâni înainte de concurs, astfel încat echipele să aibă timp să îşi creeze cazurile) sau impromptu (anunţate înainte de meciul propriu zis, astfel încât echipele să îşi creeze cazurile într-o oră, fără acces la materiale ajutătoare) pe care echipele le vor dezbate în rundele preliminarii. În funcţie de numărul de victorii al fiecarei echipe, primele 16 avansează în rundele eliminatorii: optimi, sferturi şi semifinale. Cele 2 echipe care câştigă semifinalele vor dezbate în marea finală, iar una dintre ele va fi desemnată câştigatoare de către un complet de arbitri. În cadrul ceremoniei de premiere de la sfarşitul fiecarui concurs, echipele sfert-finaliste, semi-finaliste şi finaliste primesc diplome de merit, iar ulterior se realizează un clasament al vorbitorilor individuali. 

Ce îşi doreşte Alexandra

Îmi doresc să urmez Ştiinţe Politice cu predare în engleză, în cadrul Universităţii Bucureşti, iar ulterior sa profesez în cadrul Parlamentului European. Am fost dintotdeauna pasionată de complexitatea şi individualitatea oamenilor, cât şi de aspectul respectării drepturilor umane. Îmi doresc ca pe viitor să pot susţine aceste idealuri la un nivel cât mai înalt, astfel încât să pot aduce o schimbare pentru cei care au nevoie de ea”. 

Performanţele Alexandrei

Printre rezultatele Alexandrei Firescu se numără şi locul 2 individual de la campionatul internaţional din Bratislava, locul 3 din categoria vorbitorilor de engleză ca limbă straină de la Campionatul Mondial, locul 10 la campionatul Eurasiatic. Alături de colegii din echipa naţională au fost finalişti la campionatul Eurasiatic, câştigători ai turneului internaţional din Praga 2016 şi octo finalişti în cadrul turneului internaţional din Zagreb, 2016.
 

Publicat in categoriile: EVZ Special
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: