De ce tace o orchestră de cameră celebră în lume?

Orchestra de Cameră „Philarmonia” a luat fiiinţă în anul 1980, la Bucureşti, a funcționat pe lângă Centrul Cultural Tinerimea Română, şi a bucurat publicul până la finalul anului 2014. Atunci, s-a luat decizia desființării ei

Muzicianul Nicolae Iliescu (foto), cel care a dirijat Orchestra de Cameră „Philarmonia” încearcă, de atunci, să convingă autoritățile că în viață „este mai bine să construiești, decât să dărâmi”. Dar ceea ce crede domnia sa nu cred și cei care dau decizii. Plus că, ne spune muzicianul, au rămas fără posibilitatea de a cânta, șomeri, 20 de oameni.

A promovat 40 de compozitori români

„În anul 1980 am înființat Orchestra de Cameră Philarmonia sub egida Filarmonicii „George Enescu” din Bucureș t i . Încă de la început orchestra s-a bucurat de aprecieri deosebite din partea unor înalte personalități ale culturii românești (compozitor Tiberiu Olah, acad. prof. Ștefan Niculescu, Teodor Grigoriu, Aurel Stroe), precum și din partea presei: „Cea mai bună orchestră de cameră de care dispune viața muzicală românească”, „Un concert memorabil”, „Un formidabil concert al orchestrei de cameră Philarmonia!)”, spune muzicianul Nicolae Iliescu. Domnia sa amintește de numeroasele concerte susținute în diferite țări, dar și de faptul că a promovat peste 40 de compozitori români și numeroși tineri soliști, a susținut concerte în fața unor înalte personalități ale vieții politice românești!”.

Autoritățile îi consideră prea bătrâni

Dureros este, ne spune muzicianul, că și acum orchestra primește invitații de a merge peste hotare, dar ea nu mai are un statut oficial. Am întrebat și la Centrul Cultural Tinerimea Română de ce. După o discuție cu managerul centrului de cultură concluzia a fost o ironie ieftină, cu trimitere la vârsta componenților orchestrei: „Insti tuția se numește Tinerimea Română...” Din 2014, la Centrul Cultural Tinerimea Română funcționează Orchestra Națională de Tineret, „care are mult succes și în țară și peste hotare”, susține Marin Cazacu, glumețul managerul al Centrul Cultural Tinerimea Română.

Invitați să cânte la Moscova, deși, oficial, orchestra nu mai există

La 26 octombrie 2015, cu toate că nu mai exista oficial, Philarmonia era invitată la Moscova, pentru a susține un concert, în cadrul manifestărilor prilejuite de Anul Internaţional Ceaikovski şi de jubileul celebrului Conservator care poartă numele marelui compozitor rus.

„E de subliniat că Rusia nu invită pe oricine să concerteze la Moscova, unde trebuie să te ridici la nivelul artistic foarte înalt, propriu uneia dintre cele mai mari capitale muzicale ale lumii. Orice artist mare își dorește în cv-ul lui un concert la Moscova”, spune muzicianul Nicolae Iliescu.

Artistul nu înțelege cum o orchestră care a fost apreciată în țară și peste hotare, care a fost susținută de toți miniștrii Culturii, până la Ioan Vulpescu, a fost desființată peste noapte! Nu înțelege cum după 40 de ani, Philarmonia nu mai este dorită. Și mai are o nedumerire: oare nu ar fi putut conviețui cele două orchestre, cea de tineret și cea care a cântat aproape o jumătate de veac pe scenele lumii? Nu s-ar fi putut găsi o soluție? Această întrebare ar dori să o adreseze muzicianul Nicolae Iliescu și ministrului Culturii, Corina Șuteu.

Philarmonia - istoric și repertoriu

Repertoriul Orchestrei de Cameră Philarmonia a fost unul preclasic și clasic. Iată câteva exemple din partiturile abordate: Vivaldi, Corelli, Haendel. De-a lungul anilor, Philarmonia a realizat înregistrări pe disc sau CD ale unor lucrări ca „L’Estro Armonico” de Vivaldi, Integrala Concertelor Grossi de Corelli, lucrări de Mozart, Grilliani, dar și cu lucrări ale celor mai de seamă compozitori români contemporani. Orchestra „Philarmonia” a susţinut concerte în cadrul multor festivaluri de muzică de cameră, în ţări ca Bulgaria, Rusia, Turcia, Grecia, Spania, Austria, Germania. A avut colaborări cu artiști români și străini. Pe unde au trecut, prin lume, muzicienii Orchestrei de Cameră Philarmonia au lăsat urme frumoase, presa din țările respective scriind cronici entuziaste.