De ce nu mai citesc copiii? Poate le trebuie o aventură ... cu lectură
- Carmen Anghel
- 22 septembrie 2016, 14:35
Statisticile arată că din ce în ce mai puțini copii preferă să citească o carte în timpul liber. Sau, o altă fațetă a lipsei de … lectură poate fi interpetat astfel: în anumite zone din țară cărțile nici nu există! Zilele acestea se desfășoară la București Festivalul de Lectură pentru Copii – Narativ.
În câte feluri poți citi o poveste? Asociația Curtea Veche invită copiii, părinții și profesorii pe 24-25 septembrie și pe 1-2 octombrie 2016 la Școala Centrală București (Strada Icoanei, nr. 3-5) pentru cea de a doua ediție a festivalului de lectură pentru copii NARATIV. Toate cele 120 de activități din cadrul NARATIV sunt complet gratuite. Am discutat cu Iren Arsene Máté, președinta asociației, despre lipsa de interes a micuților în ceea ce privește cărțile, despre cum putem să-i împrietenim pe copii cu acestea. Festivalul Narativ este organizat tocmai ca urmare a statisticilor îngrijorătoare privind gradul scăzut de lectură și de înțelegere a textelor în rândul elevilor din România.
Festivalul își propune deopotrivă să crească interesul celor mici pentru lectură și să îi familiarizeze pe părinți cu noțiunea de parenting pentru lectură. Părinții și profesorii sunt cei care îi pot motiva pe copii să citească mai mult și să facă acest lucru cu plăcere.
Despre statistici, dragoste de lectură și festival am discutat cu Iren Arsene Máté, președinta asociației care organizează festivalul.
Iren Arsene Máté invită copiii și părinții să intre în aventură
Evenimentul zilei: - Aș vrea să insistăm pe faptul că ați inițiat acest festival din cauză că din ce în ca mai puțini copii citesc. Ați identificat cauzele? Nu există cărți pentru ei? Nu există persoane care sa-i îndrume?
Irene Arsene Máté - Într-adevăr, copiii nu citesc, nu arată un interes deosebit față de carte, dar trebuie să fim conștienți de faptul că noi, adulții, suntem în primul rând responsabili pentru educația lor spre lectură. Noi, cei de la Asociația Curtea Veche, avem o activitate îndelungată în mediul rural și putem spune că față de aspectele cu care se confruntă copiii din satele românești (resursele extrem de limitate sau învechite ale bibliotecilor din şcoli și absenţa rafturilor cu cărţi din foarte multe familii) în București sunt alte probleme. Aici este comasată mai bine de jumătate din piața de carte din România, deci există acces la carte. Îngrijorător este faptul că părinții nu citesc împreună cu cei mici sau că aceștia din urmă preferă alte activități mai distractive. Tocmai de aceea am inițiat “NARATIV - Festivalul de lectură pentru copii”, pentru a le arăta copiilor că și cititul poate fi o bucurie.
- Cum îi convingeți pe copii să se apropie de cărți?
- La ediția de anul acesta, co-finanțată de Administrația Fondului Cultural Național, am pregătit o serie de ateliere gratuite prin care îi invităm să descopere alături de noi marile titluri ale literaturii universale cărora le vom crea împreună coloana sonoră, benzi desenate, teatru de umbre, vom învăța să ne apărăm personajele preferate la cursurile de actorie și să realizăm interviuri cu cele despre care avem curiozitate. De asemenea, părinţii şi profesorii pot participa la activităţi dedicate lor, în care specialiști în domeniul psihologiei și pedagogiei le vor prezenta modalitățile prin care îi pot convinge pe cei mici să citească din plăcere. Invitații noștri la evenimentele dedicate părinților sunt: Gaspar Gyorgy - psiholog și cunoscut expert în parenting, Oana Moraru - profesor și expert în educație, Urania Cremene - trainer, public speaker, Adina Rosetti - jurnalist și cunoscută scriitoare de cărți pentru copii și Smaranda Nicolau - actriță și artist în educație.
- Poate că unii copii nu mai citesc din cauză că sunt obligați. Poate fi… o reacție inversă la o programa școlara foarte încărcată.
-Cred că sistemul şi programa şcolară actuală, revizuite constant, nu ajung să fie un mare ajutor pentru lectură. Un alt dezavantaj major este lipsa programelor de lectură adecvate nivelului de înţelegere al copiilor, ceea ce duce automat la sentimentul că lectura este o activitate plictisitoare și grea. Tocmai din aceasta cauză, programele asociației se bazează pe colecţia „Cărţile copilăriei”, o serie de titluri din literatura universală repovestite pe înțelesul celor mici. Credem foarte mult în conceptul de repovestire care reprezintă un prim pas considerabil în familiarizarea copiilor cu poveștile, creșterea nivelului de înțelegere a textelor și, de ce nu, dobândirea unor noțiuni de minimă cultură generală cu care micuții pot rămână indiferent dacă peste ani vor citi romanele în întregime. Aceste volume adecvate vârstei care stau la baza atelierelor interactive din cadrul festivalului NARATIV, alături de pedagogii tineri și pozitivi care lucrează cu cei mici, cred că sunt rețeta prin care copiii pot descoperi lectura de plăcere. Și faptul că cele aproape 2.000 de locuri la activitățile din această ediție a atelierului sunt deja ocupate aproape la capacitate maximă reprezintă o confirmare a programului pe care l-am gândit. Ne bucură foarte mult că cererea pentru acest gen de activităţi este din ce în ce mai mare. Arată că există dorință de lectură și stă în datoria noastră, a adulților, să o prezentăm pe placul copiilor.
- Poate că vor să citească pe tabletă sau pe computer. Nu le mai plac cărțile „pe hârtie”?
- În zilele noastre, nu numai noi, adulţii, suntem din ce în ce mai conectați la noile tehnologii și la obiceiul de a face totul mult mai rapid și câteodată în același timp, cu rezultate imediate. Şi copiii au început să se uite la televizor în timp ce îşi fac temele, răspund la mesaje şi ascultă muzică la căşti. În tot acest context, ideea de a-ţi concentra întreaga atenţie asupra unei cărţi devine o provocare pe care nu mulţi copii o mai acceptă. Nu trebuie să negăm importanța și rolul noilor tehnologii, noi încurajăm lectura indiferent de mediu ales, dacă scopul final este atins: activarea imaginației, îmbogățirea vocabularului, creșterea accesului la informații și a nivelului de înțelegere a textelor etc.
- Cum convingem, deci, un copil să citească?
- În primul rând, prin a fi un cititor exemplu pentru copiii noştri. Încă de la o vârstă fragedă, persoanele cele mai apropiate din familie sunt adevăraţii eroi şi foarte multe însuşiri din comportamentul copiilor sunt preluate de la părinţi. Este mult mai greu să convingi un adolescent să citească dacă nu a avut niciodată în jurul lui cărți, dacă nu i-a observat pe părinții lui citind, dacă nu a fost încurajat, treptat, să facă cunoştinţă cu acele volume adecvate vârstei lui. Prin răbdare, creativitate, şi imaginaţie orice copil se va convinge singur că lectura este o adevărată călătorie plină de evenimente şi peripeţii. Sunt multe de spus privind aceasă temă și există o serie de articole cu sfaturi pe site-ul www.asociatiacurteaveche.ro în care explicăm jocuri și oferim idei părinților.