Renault a transformat uzina din Colibaşi într-o fabrică de făcut bani şi nu îşi permite costuri mai mari. Producţia de Logan e oprită pentru a treia zi consecutiv.În grupul Renault, aflat în faţa celei mai ample campanii de reducere a costurilor din istorie, revendică rile salariale de la Dacia par imposibil de îndeplinit. Uzina a înregistrat anul trecut o marjă de profit mai mare decât Renault şi Nissan, producând, paradoxal, cea mai ieftină maşină din portofoliul grupului.
Investitorul Renault mizează în continuare pe fabrica de la Piteşti pentru a trage în sus profitul grupului.
Cel puţin 23 de milioane de euro pe an, la atât s-ar ridica costurile suplimentare cu salariile angajaţilor de la Dacia, dacă producătorul auto ar accepta să plătească majorarea fixă a lefurilor cu 550 de lei, potrivit calculelor EVZ. Acest cost suplimentar este egal cu pierderile înregistrate de oprirea producţiei în primele două zile de grevă. La aceste costuri s-ar adăuga şi majorarea primelor acordate pentru sărbătorile religioase şi vacanţe. Potrivit oficialilor companiei, cumulul revendicărilor ar duce la creşterea salariilor în medie cu 64%. Şi totuşi conducerea uzinei refuză să satisfacă pretenţiile salariaţilor, în condiţiile în care lefurile s-au dublat în ultimii patru ani.
Profit-record şi pierderi contabile Dacia câştigă circa 8% de pe urma fiecărei maşini vândute. Câştigul pentru Renault şi Nissan este de două ori mai mic. În industria auto, doar Mercedes a mai atins anul trecut o marjă operaţională (profit operaţional din totalul vânzărilor) de peste 8%. Acest rezultat va genera un nou profit-record la Dacia, după cele 100 de milioane de euro din 2006. La o cifră de afaceri estimată de două miliarde de euro, producătorul Loganului ar putea anunţa pentru 2007 un profit operaţional de 160 de milioane de euro.
Doar Petrom, Orange şi Vodafone au mai obţinut anul trecut un profit mai mare de 150 de milioane de euro. Dacia are însă pierderi contabile. De aici, şi imposibilitatea ca revendicarea salariaţilor privind participarea la profit într-o proporţie de minimum 5% să fie îndeplinită. „În perioada 2000-2004 au fost înregistrate pierderi cumulate de 363 de milioane de euro, care nu au fost recuperate încă, profitul realizat în perioada 2005-2007 fiind de 302 milioane de euro. Astfel, pierderea restantă de 61 de milioane de euro urmează să fie recuperată în exerciţiul financiar curent“, explică Liviu Ion, directorul de comunicare al Automobile Dacia. Dacia intră astăzi în a treia zi consecutivă de grevă, ceea ce se traduce în pierderi cumulate de peste 30 de milioane de euro. Riscuri mari pentru uzină Aproape 4.000 de automobile n-au mai ieşit de luni dimineaţă de pe poarta fabricii. În cazul în care sindicaliştii vor continua greva pe o durată de zece zile, după cum au avertizat liderii sindicali ieri, valoarea producţiei nerealizate va depăşi 100 de milioane de euro. Potrivit liderilor sindicali, salariul mediu brut pentru un muncitor din uzină ajunge la 1.663 de lei, iar mai mult de 2.500 de angajaţi au un salariu brut care nu depăşeşte 780 de lei. Dacia are în prezent 13.000 de angajaţi, alţi 3.000 urmând să fie recrutaţi în acest an. LA ZI Greva intră în faza protestelor de stradă Greviştii de la Dacia şi patronatul uzinei nu au ajuns nici ieri la vreun rezultat, deşi au negociat până la prânz. „Conducerea de la Dacia nu a venit cu nicio propunere nouă. Dimpotrivă, s-a renunţat inclusiv la cea de săptămâna trecută, imediat după declanşarea grevei“, a declarat liderul sindical Nicolae Pavelescu.
În acelaşi timp, conducerea uzinei a dat în judecată sindicatul, cerând ca greva să fie declarată ilegală. Prima înfăţişare la proces va avea loc azi. Tot azi, sindicaliştii care au intrat luni în grevă anunţă un miting de protest, care va avea loc mâine după-amiază, în faţa Casei de Cultură a Sindicatelor din Mioveni. Principala revendicare a sindicaliştilor este creşterea salariului de bază cu 550 de lei. (Dan Badea)