De ce ai nevoie şi cât te costă să devii ghid turistic

Cei care doresc să devină profesionişti în domeniul turistic şi să aibă câştiguri semnificative din excursii au nevoie, pe lângă cursurile de specialitate, de răbdare şi de o cultură generală bogată.

Meseria de ghid turistic oferă accesul la locuri noi şi experienţe inedite. Însă pentru a lucra în domeniu ai nevoie de o pregătire complexă în cadrul căreia vei însuşi cunoştinţe elaborate de geografie, tehnica activităţilor de cazare, limbi străine sau tehnici de animaţie pe parcursul acţiunilor turistice.

Prin urmare, această meserie nu este pentru oricine, ea necesită concentrare şi asimilarea unui volum mare de informaţii, iar înainte de a te hotărî să te înscrii la un curs de specializare trebuie să ai în vedere, pe lângă cele enumerate mai sus, şi elemente cu privire la durată şi costuri.

"Este foarte important ca o persoană care doreşte să devină ghid turistic să aibă cunoştinţe generale vaste încă dinainte de a se înscrie la cursurile de specializare şi, la fel de important, să fie sociabilă şi rabdătoare", a precizat Teodor Călimănescu, manager al Europa Travel. În prezent, doar despre aproximativ 50% dintre ghizii din România se poate spune că sunt foarte bine pregătiţi, adaugă el.

550 de euro, un curs de specializare autorizat

Institutul IRECSON organizează cursuri de pregătire pentru ghizii turistici în două etape. Prima este reprezentată de un curs de calificare. Acesta durează opt luni, cu zile de studiu vinerea şi sâmbăta. A doua etapă este reprezentată de o perioadă de două luni şi jumătate de specializare. La finalul fiecărei etape, cursanţii vor susţine examene de promovare în urma cărora vor obţine diplome acreditate atât de Ministerul Muncii, cât şi de Ministerul Educaţiei.

Costul unui curs complet, de zece luni şi jumătate, este de 550 de euro, ne-a spus Andreea Manea, unul dintre coordonatorii programului. Ea a adăugat că gradul de interes pentru această specializare este unul destul de mare în rândul tinerilor.

"Trebuie precizat că, pentru a putea lucra ca însoţitor de grup în România sau pe trasee internaţionale, aste absolut necesar ca absolventul cursului de calificare, cel de opt luni, să obţină şi diploma de specializare, în urma modulului de două luni şi jumătate", a mai apus Andreea Manea.

Curs prin corespondenţă, alternativa celor ocupaţi

Cursul oferit de Eurocor cuprinde 12 module, prezentate sub forma unor fascicule. Tematica diversă surprinde atât aspecte teoretice sintetice, cât mai ales chestiuni practice ce caracterizează acest domeniu. Sunt vizate în special informaţiile care nu pot fi dobândite din alte surse bibliografice. Modulele cuprind întrebări de verificare, care, alături de rezumatele aflate la sfârşitul modulelor, vă pregătesc pentru rezolvarea optimă a temelor pentru acasă.

Odată cu expedierea ultimului pachet de curs, veţi primi şi testul de evaluare finală a cunoştinţelor. După promovare, veţi primi Certificatul de absolvire, care însă nu este autorizat de Ministerul Muncii, ne-au spus reprezentanţii Eurocor.

Preţul unui modul este de 66 de lei, iar costul total al cursului Eurocor se ridică la 795 de lei. Durata acestuia nu este una fixă, ea depinzând de ritmul de achiziţionare şi promovare a fiecărui modul.

BENEFICII

Reacţiile turiştilor determină venitul

Un ghid turistic bine pregătit poate câştiga chiar şi între 5.000 şi 8.000 de euro în timpul sezonului estival, ne-a spus Teodor Călimănescu. "Numai diurna acestuia este de cel puţin 35 de euro pe zi, însă poate ajunge chiar şi la 80 de euro pe zi", a adăugat managerul Europa Travel. El a mai spus că, pentru o agenţie care caută să angajeze un ghid turistic contează foarte mult ce părere au turiştii despre acesta.

La fel de important este şi feedback-ul din partea turiştilor referitor la un ghid deja angajat, "deoarece el poate face diferenţa în cadrul unei excursii, în sensul că reprezintă un element foarte important, iar succesul călătoriei nu este garantat doar de locul de cazare sau de zona vizitată, ci şi de atitudinea şi pregătirea ghidului", a concluzionat Teodor Călimănescu.

Prin urmare, un turist mulţumit este un garant al activităţii eficiente a unui ghid, element care îi poate aduce acestuia o creştere a veniturilor încasate. Răspunzător nu doar de aspectele tehnice ale unei călătorii, ci şi de susţinerea unei atmosfere relaxate, de vacanţă, un ghid bun trebuie să înveţe să se adapteze oricărei situaţii şi provocări pe care această meserie le presupune, inclusiv situaţiilor dificile.