De ce a vrut soprana să coboare în pragul nopţii la parter, dacă ea dormea singură la etaj?

Soprana Maria Macsim Nicoară, una dintre vedetele Oprerei Române din Iaşi, se află în continuare în stare critică la terapie intensivă, la spitalul de Neurochirurgie Iaşi, în comă de gradul IV. Rănile pe care le avea artista când a fost adusă de salvare la spital, au trezit suspiciuni medicilor. Cea care a chemat ambulanţa, a anunţat că avusese loc un accident casnic. Cineva căzuse pe scări.  Medicii însă, au decis să anunţe şi poliţia. Care a început cercetările, sub conducerea unui procuror criminalist, pentru tentativă de omor. Suspiciuni există încă.

Deocamdată, nimeni nu a fost învinuit în dosar. Soţul victimei, pianistul Codrin Nicoară, a fost audiat la Parchet, deocamdată în calitate de martor. El este, cel puţin din ce ştim până acum, singura persoană care se afla în casă când s-a petrecut presupusul accident. Şi tot el este cel care a găsit victima căzută la capătul scărilor. De aici, încep suspiciunile.

În loc să vadă de starea soţiei, şi-a luat un avocat

Pianistul Codrin Nicoară nu a vrut să discute cu presa. Toate amănuntele, atâtea câte se pot da în această fază a anchetei, au fost transmise prin avocatul său.

Este mai mult decât ciudat, şi asta a trezit suspiciuni din prima clipă, de ce soţul artistei a apelat imediat la serviciile unui avocat, în timp ce soţia sa se zbătea între viaţă şi moarte. Aici mai trebuie să adăugăm faptul că în prima zi  după ce a fost dusă la spital, de soarta artistei nu s-a interesat absolut nimeni. Cum se face că nici măcar soacra, medic de profesie, şi ea de faţă când a fost anunţată Salvarea, nu s-a interesat la spital, la colegii ei, de soarta nurorii. Şi, mai ales, de ce soţul este mai preocupat în prima zi să-şi ia un avocat care să-l apere, decât să se intereseze de soarta soţiei lui? Să-l apere de ce? De un accident casnic?

Un avocat şi două declaraţii contradictorii

Andrei Horga, avocatul lui Codrin Nicoară, a declarat pentru ziaruldeiasi.ro: “În seara respectivă, cei doi soți au consumat împreună băuturi alcoolice. La un moment dat, doamnei i s-a făcut rău, a vomat și a căzut pe scări de la etaj. Soacra a ajutat-o pe soprană să se așeze confortabil, crezând că îi este rău de la băutură… Apoi, după câteva ore și-a dat seama că situația este critică și a sunat la 112 după ajutor medical”.

Să reţinem din această declaraţie, două aspecte deosebit de importante. Primul: cei doi soţi au băut împreună, după care s-a petrecut nenorocirea.

Cel de-al doilea aspect este legat de soacra artistei, medicul Viorica Nicoară Leica. În declaraţia avocatului se spune că: „Soacra a ajutat-o pe soprană să se aşeze confortabil”. Deci, soacra artistei se afla în casă, atunci când aceasta a fost ridicată din capul scărilor. Chiar ea a şi făcut-o. Şi mai există o contradicţie privind acest moment. Viorica Nicoară, soacra, spune că a aşezat victima pe un fotoliu. Ea a fost găsită totuşi în pat de către cei de la ambulanţă.

În cea de-a doua declaraţie a sa, dată ieri, avocatul Horga precizează: “Au petrecut, dar nu chiar împreună, ci separat. Adică el a stat cu un prieten și ea a fost la părinții ei și fiecare a servit câte un pahar sau mai multe de vin. Spre seară s-au întâlnit. Nu s-a sunat chiar imediat la 112. Ea s-a împiedicat, i s-a făcut rău pe scări, a căzut și s-a lovit. Soțul a crezut că nu este atât de gravă situația. Spre dimineață a sunat-o pe mama lui și împreună au sunat la salvare”.

Va să zică, prima oară, cei doi soţi au băut împreună, iar soacra a fost de faţă când soprana a căzut pe scări. A ajutat-o chiar să se ridice şi a aşezat-o comod pe un fotoliu.

În cea de-a doua variantă, cei doi soţi nu au băut împrteună, ci separat, au venit băuţi acasă şi s-a petrecut tragedia. Soacra nu era acasă. Soţul a dus-o pe artistă în pat şi abia după câteva ore, când şi-a dat seama că situaţia este gravă, a anunţat-o pe mama lui.

Deci Vioroca Nicoară nu era în casă în momentul producerii tragediei. Ea a sosit abia în jurul orei 7 dimineaţa. Când a fost anunţată de fiul ei. Şi apoi tot ea a anunţat salvarea, dându-şi seama că situaţia este foarte gravă.

 Cine sunt cele trei personaje implicate

Victima Maria Macsim Nicoară. Era una dintre vedetele Operei Române din Iaşi. La apogeul carierei. Colegii spun despre ea că era extrem de serioasă. Niciodată nu lipsea de la repetiţii şi cu atât mai puţin de la vreun spectacol. Semna chiar şi condica de prezenţă, ca un funcţionar obişnuit. Cu alte cuvinte, nici un fel de aere de vedetă. Era însă o fiinţă retrasă. Nu avea prieteni printre colegi. Fusese mai apropiată de fosta dirijoare a corului, care, în urma unui conflict cu conducerea Operei, fusese dată afară. Nici nu participa la chermezele organizate din când în când de către colegi. Un amănunt foarte important. Nimeni, nici dintre colegi, nici dintre cunoscuţi, nu au văzut-o niciodată consumând alcool. Şi tot niciodată, nimeni nu a văzut-o venind la repetiţii sau la spectacol mahmură sau măcar mirosind a alcool. Deci, mezzosoprana nu bea niciodată.

În ultima vreme, mai ales în ultimile două luni, artista părea mai abătută. S-a destăinuit unor cunoscuţi că nu este tocmai fericită în căsătorie. Ba chiar se gândeşte la un divorţ, dar se teme să-i spună soţului, pentru că acesta ar putea deveni violent. Deci, Maria Nicoară se temea de soţul ei.

Artista nu era la prima căsnicie.

Pianistul Codrin Nicoară, soţul sopranei, nu este nici pe departe atât de cunoscut ca ea. Nici nu are un contract de muncă pe termen lung. A fost cadru didactic la Conservatorul din Iaşi. Dar în urmă cu şapte ani, pentru a rămâne titular, a trebuit să-şi dea doctoratul. Aşa suna ordinul de ministru. Nu a ruşit. A schimbat mai mulţi îndrumători, dar până la urmă totul a fost un eşec total. Acum este tot la Conservator, dar profesor asociat, plătit cu ora. Deci, cea care aducea bani în casă, care „ţinea casa”, cum se spune, era Maria. De asemenea, Codrin Nicoară este bănuit că ar avea accente de violenţă. Este extrem de ataşat de mama sa. Pianistul era cu 11 ani mai mic decât soprana.

Conform declaraţiei lui, cei doi soţi nu dormeau împreună. Soprana dormea la etaj, iar el la parter. De reţinut şi acest amănunt extrem de interesant.

Viorica Nicoară Leica, cel de-al treilea personaj care participă la această tragedie, soacra artistei. Nu este foarte clar momentul în care ea ajunge în casa fiului ei şi unde era victima atunci când a sosit. Ori la baza scărilor, căzută şi a luat-o şi a aşezat-o mai comod pe un fotoliu aflat în apropiere. Ori a ajuns dimineaţă, alarmată de fiul ei şi a găsit victima întinsă în pat. Doamna doctor Viorica Nicoară este medic ginecolog. În martie 2001 a fost protagonista unui scandal care a făcut vâlvă în Iaşi. A fost acuzată de o pacientă că în urma unei operaţii de cezariană, i-a lăsat o faşă în burtă. Femeia s-a simţit rău după intervenţia chirurgicală, dar medicii din Iaşi la care s-a dus, au refuzat să o opereze. În stare gravă, femeia a ajuns la Spitalul de Urgenţe Floreasca din Bucureşti. Pacienta avusese dreptate. Chirurgii de la Floreasca au găsit, într-adevăr, în urma operaţiei, o compresă de tifon în abdomenul femeii. Până la urmă, totul s-a muşamalizat. Pacienta care era să-şi piardă viaţa era o tânără simplă de la ţară şi nu a mai făcut scandal. A fost fericită că a scăpat. Maria Nicoară a continuat să profeseze, iar la adresa ei, la Colegiul Iaşi s-au strâns un teanc de reclamaţii despre felul incalificabil în care se poartă cu pacienţii.

Deci, unde era, la momentul tragediei, soacra Viorica Nicoară? În casă, şi a aşezat victima mai comod, fără să-şi dea seama ca medic, totuşi, cât de gravă era situaţia? Ori a venit dimineaţă val-vârtej din apartamentul pe care îl ocupă în centrul Iaşului şi a găsit victima în pat, unde zăcea de mai bine de 8 ore, aşezată de fiu?

 Pete de sânge pe peretele scării

Un element extrem de important spus de către soţul victimei la anchetă este că pe peretele scării sunt urme de vomă, dar şi de sânge. De la urmele de vomă, soţul pretinde că a înţeles că Mariei i se făcuse rău de la băutură, căzuse pe scări şi de aceea o dusese în pat, ca să-şi revină.

Ce se întâmplă însă cu urmele de sânge de pe perete? Cuiva căruia i se face rău de la băutură, chiar dacă ajunge să vomite, în niciun caz nu pierde şi sânge. Mai ales nu-l împrăştie pe pereţi. Asta poate arăta faptul că soprana, înainte de a se prăbuşi, sau de a fi aruncată pe scări, încă nu ştim, a fost lovită. Lovită destul de tare, încât să-i dea sângele. În halul de desfigurare în care a ajuns la spital, se poate uşor trage concluzia de unde provine acel sânge găsit pe peretele scării.

Pandemia strică scenariul

Avocatul lui Codrin Nicoară afirmă în una dintre ceele două declaraţii care se bat cap în cap, că: „Au petrecut, dar nu chiar împreună, ci separat. Adică el a stat cu un prieten și ea a fost la părinții ei și fiecare a servit câte un pahar sau mai multe de vin. Spre seară s-au întâlnit.”

Scăpăm din vedere un amănunt esenţial. Pandemia. La vremea când s-a petrecut tragedia, în seara de 9 mai, era stare de urgenţă. Adică nu aveai voie să ieşi din casă decât cu declaraţie pe propria răspundere şi pentru motive bine întemeiate. Mai mult. Pe stradă existau patrule care verificau aceste documente. Cum de soprana se duce la părinţii ei, oameni sigur trecuţi de 65 de ani, deci care seara nu aveau voie să iasă din casă, în ciuda tuturor interdicţiilor. Ba încă mai stă şi mai şi bea câteva pahare de vin. Cum de nu a fost văzută de nicio patrulă de poliţie sau jandarmerie? Să spunem totuşi că s-a întâmplat aşa. Părinţii ei erau inconştienţi să-i dea de băut? Mai ales că artista, aşa cum afirmă toată lumea, nu bea niciodată. În plus, mai avea şi de făcut drumul până în Aroneanu, acasă, comună aflată cam la 6 kilometri de Iaşi. Este greu de crezut, şi asta trebuie investigat, că la acea ieşire din municipiu nu exista nicio patrulă care să nu fi verificat pe cei care treceu pe acolo. Mai ales că Iaşul are graniţă cu Suceava, zonă închisă la vremea respectivă.

Şi mai de neexplicat este plimbarea pianistului prin oraş şi vizita la prietenul cu care a băut câteva pahare. Conservatorul este închis, nu se ţin cursuri. Nici concerte de caritate, la care mai participa din când în când Codrin Nicoară nu mai sunt. Atunci, cum şi-a justificat el deplasarea în oraş? Cum de s-a dus în vizită? Şi, mai ales, cum de a revenit acasă, ieşind din oraş, fără să fie controlat? Iar dacă a fost, ce motiv a invocat pentru ieşirea sa din casă?

    Farfuria care nu s-a spart

Să revenim la momentele premergătoare căderii pe scări. Cei doi soţi nu dormeau împreună. Soprana dormea la etaj. Ce rost a avut atunci ca să coboare, când nu numai că era atât de beată, cum pretinde soţul şi cum dovedesc şi analizele, că se afla în pragul comei alcoolice, dar era şi ora destul de târzie, când în mod normal ar fi trebuit să se pregătească de culcare. De ce să mai coboare?

Asta încearcă să ne explice soţul, când introduce în ecuaţie farfuria cea care nu s-a spart. Spune că era o farfurie cu mâncare. Deci, singurul motiv pentru care ar fi coborât victima era că i se făcuse foame şi a coborât să-şi ia de mâncare. Însă, dacă farfuria era plină şi nespartă, se presupune că a apucat să coboare scările fără se se accidenteze, a luat de mâncare şi apoi a urcat înapoi. În capul scărilor s-a dezechilibrat, i s-a făcut rău şi a căzut la parter. Asta înseamnă că a căzut mai întâi pe spate şi după aceea s-a rostogolit. Iar din informaţiile noastre, rănile pe care le are nu arată o astfel de cădere.

În plus, de ce să se mai ducă să-şi ia de mâncare, dacă oricum îi era rău. Dovadă faptul că a vomat. Aşa că nu prea există un motiv plauzibil care să explice intenţia Mariei Macsim Nicoară de a coborî, la ora aceea, la parter.