Fostul ministru al Educației a adus în prim plan problemele actuale ale învățământului românesc. Daniel Funeriu a făcut referire la „relaxarea” din sistem, cerută de numeroase voci publice, însă i-a criticat și pe aleșii care își exprimă opiniile vizavi de acest context.
Daniel Funeriu, despre învățământul românesc
După plecarea din funcția de ministru, Daniel Funeriu s-a îndreptat spre munca de consilier european în sfera educației. De altfel, acesta a criticat deseori implicarea aleșilor în sistemul de învățământ, precum și unele decizii luate de aceștia.
În anul 2011, fostul ministru a militat pentru aplicarea Legii educației. De altfel, Funeriu a susținut introducerea probelor de informatică, științe sau limbi străine în structura Evaluării Naționale, însă Executivul condus de Ponta s-a opus acestei schimbări. Pe rețelele de socializare, fostul ministru își exprimă opinia vizavi de stadiul actual al învățământului românesc și critică noile direcții susținute de multe voci din domeniu.
Mesajul fostului ministru
În rândurile postate pe internet, fostul ministru vorbește despre amenințările la adresa societății, precizând că „ridicarea prostiei la rang de opinie” se numără printre acestea.
„Când prostia este înnobilată cu titlul de „opinie” ea câștigă adepți și devine politică de stat. Înnobilarea nu se petrece printr-un sistem de filtrare (ce e bun e păstrat, ce e prost e aruncat), ci printr-un sistem de validare pe baza numărului de adepți. Prostiei, care a reușit să capete câțiva adepți, unul îi va face un steag, altul va face din ea un „program”, iar un altul o va clama și, adesea, se găsește și unul care -din prostie sau interes- o va finanța. Și uite-așa prostia devine de-acum opinie, este legitimată nu prin valoarea ei de adevăr, ci prin „așa zic mulți” și dacă de acești mulți puțini (da, 5% sunt exact asta, mulți puțini: mulți pentru că e suficient cât să intri în parlament, puțini pentru că 5%) e nevoie pentru a avea o „majoritate stabilă în interes național” ei își impun prostia înzorzonată cu apelativul „opinie” în programul de guvernare și... gata catastrofa”, susține acesta.
Daniel Funeriu, despre „relaxarea” cerută în sistemul educațional
Fostul ministru a vorbit despre noile „tendințe” din sistemul de învățământ, care includ așa numita „relaxare” a programei, dar și a elevilor.
„1) Centrarea școlii pe „starea de bine”. Copiii, în mod natural, AU stare de bine, e important să nu le dai stare de rău. Și dați copiilor PepsiCola, jocuri video și cartofi pai la școală și vor fi fericiți!
2) depolitizarea administrării educației. Cum să faci curățenie în sistem cu oamenii numiți la conducere de Andronescu și rămași acolo pentru că, nu-i așa, nu schimbăm șefii din județe odată cu ministrul (ales democratic, săracul...
3) „defrișarea” programei. S-a inventat metoda prin care să înveți mai puține lucruri și să știi mai mult și eu nu am aflat??.
4) eliminarea memorării ca metodă de învățare. Da, nene, fă chimie fără să știi tabelul lui Mendeleev, matematică fără tabla înmulțirii, vorbește franceză fără să înveți vocabular și conjugări”, arată fostul ministru.
Eliminarea examenelor și trierea elevilor
Funeriu adus în prim plan și ipotezele legate de eliminarea examenelor, discutate de-a lungul timpului în spațiul public.
5) eliminați examenele!! Desigur, leneșul clasei (da, sunt unii mai puțin ageri la minte ca alții, sunt unii mai leneși ca alții -ouaou, ce nașpa e Funeriu că vorbește urât de copii!, nu?-) să facă matematici avansate precum olimpicul internațional, pentru că e nasol să triezi copiii în funcție de aptitudini.
6) să implicăm părinții în toate procesele din învățământ. Și ne mirăm că părinți nesimțiți vin să zbiere la profesor că „de ce are 6 ăla mic, că acasă știa tot” sau să dea în judecată școala pentru că odraslei i-a fost scăzută nota la purtare pentru impertinență (și-a exprimat copilul opinia)”, a mai spus Funeriu.