După o experiență de aproape 20 de ani pe micul ecran, prezentatorul Next Star spune că televiziunea a ajuns să promoveaze „butoaie care fac gălăgie”
Om de televiziune cu state vechi, Dan Negru nu s-a ferit niciodată să spună lucrurilor pe nume. Deși prezintă unul dintre cele mai urmărite și apreciate formate de televiziune, „Next Star”, la Antena 1, el spune că televiziunea, așa cum o știm noi, nu mai este rentabilă, și că este o „neghiobie” ca vedetele de pe micul ecran să devină modele de viață.
- EVZ: Spuneai că televiziunile din România nu au mai produs o vedetă în adevăratul sens al cuvântului de prin 2004. Care să fie motivul? S-a schimbat ceva fundamental în acest domeniu?
- Dan Negru: Da, e o perioada în care divertismentul în România se face în echipă, nu mai există show-uri care să aibă o singură „locomotivă”. Cândva Florin Călinescu trăgea după el tot show-ul. În America, Jimmy Fallon o face, după cum în Germania, Stephan Raab trage show-ul după el. Talent-show-urile au adus ideea echipelor, moderatori- juriu. Totuşi, în lumea civilizată a televiziunii, talent-show-urile sunt în faza terminală, piaţă de divertisment se
- Referindu-te la câștiguri făceai o comparaţie între salariul unei asistente din Italia (undeva la 8.000 euro/lunar) şi al unei asistente din România (500 euro). Rentează televiziunea în formă actual?
- Nu rentează nici măcar pentru unii din patroni, cred că din aglomeraţia de televiziuni, cel mult 7-8 se finanţează singure. În schimb, azi, două- trei televiziuni finanţează tot showbizul românesc. Cântăreţi, dansatori, manechini, actori îşi găsesc singura sursă de venit în televiziune, de asta meseria de moderator tv a dispărut. În Anglia sau în America e imposibil să-i propui lui Bono sau lui Lady GAGA să modereze un show tv, pentru că ei sunt implicaţi în proiecte care ţin de meseria lor. La noi, artiştii se finanţează greu din meseria lor şi atunci televiziunea e singură lor sursă de venit. În egală măsură, televiziunile mari au ratat formate costisitoare tocmai din lipsa meseriei de moderator tv.
- În 2004 televiziunea producea vedete și modele. Crezi că în 2016 tinerii mai caută modele la TV?
- E o neghiobie ca vedetele create de televiziune să ajungă modele. Şi îmi dă mâna să o spun, pentru că de vreo 17 ani sunt prin topurile astea. Azi, televiziunea nu mai e cool, dar e mult mai curată decât netul. Totuşi, abundenţa de nume, de vedete, e tot un soi de cenzură. Televiziunea promovează butoaie care fac gălăgie. Noi, toţi cei care apărem la tv, suntem un soi de butoaie goale, că alea fac cea mai mare gălăgie. E o prostie să fim luaţi drept repere! Niciunul din noi nu trebuie să fim aspiraţionali pentru copii! Şi de asta trebuie să aibă grijă şcoala, familia!
„Nu ratez nimic din ce e divertisment”
- Divertismentul este specialitatea ta. Mai avem divertisment de calitate la TV?
-Nu ratez nimic din ce e divertisment la televizor şi atunci când nu sunt acasă le înregistrez şi le văd noaptea în reluare. Aud adeseori colegi de breaslă care declară în interviuri că ei nu se mai uită la tv. E că şi cum Reghecampf ar spune că el nu se uită deloc la fotbal. Divertismentul tv românesc e un karaoke. Deocamdată. Ce fac unii, fac şi ceilalţi. Găseşti greu alternativă. De exemplu, suntem încă singura piaţă tv din Europa care nu are niciun quizz în grilele televiziunilor. Italia a trecut prin perioada de karaoke prin anii 80.
- Ipotetic, îţi doreşti o repoziţionare pe piaţa media. Dacă mâine nu mai doreşti divertisment, ce alegi ştiri - crainic / talk-show social şi politic/ reporter de război?
- Nu cred în repoziţionări! Dar, ipotetic, aş căuta alternativă, aş căuta ce nu există în piaţă. România are vreo 4 televiziuni de ştiri şi nici măcar un corespondent de război. E un paradox uriaş! Există sute de canapeliști, invitaţi care-şi dau cu părerea dar niciun corespondent de război! Şi asta în vremea în care la graniţă, în Ucraina, avem un război.
- Dan Negru în ipostază de profesor, care este cel mai important sfat pe care-l dai elevilor?
- Mă întâlnesc adeseori în sălile de curs cu cei care vor să facă televiziune. Toţi vor să devină Răduleasca, Negru, Brenciu, Teo... Şi dacă se poate de azi pe mâine. Superficialitate pe care o întâlneşti şi în piaţa media. Nu există analize, comentarii obiective, articole, dezbateri,strategii legate de piaţa tv. E o breaslă care încă funcţionează pe principiul că tot ce contează e „bara din fatză”. Ca breaslă, ne asemănăm cu fotbalul. Flamânzi, desculți şi goi, jucăm fotbal şi noi. Cam aşa e şi în breasla tv.