Daha Gârbova face precizări INCENDIARE despre Legile Justiției

Daha Gârbova face precizări INCENDIARE despre Legile Justiției

Preșdinta UNJR, Dana Gârbova, a susținut, pe contul său de socializare care sunt motivele pentru care legile Justiției ar trebui să treacă cu amendamentele prouse de UNJR. Magistrata susține că dacă propunerile UNJR, adoptate de Comisie, vor ajunge lege, toate hotărârile CSAT privind justiția, precum și protocoalele dintre serviciile de informații și justiție, care în acest moment sunt secrete, vor fi publice, orice persoană având acces la ele.

Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor și Senatului pentru sistematizarea, unificarea și asigurarea stabilității legislative în domeniul justiției a adoptat toate propunerile pe care UNR le-a făcut pentru clarificarea, transparentizarea și responsabilizarea relației dintre serviciile de informații și justitie.

Dacă propunerile UNJR, adoptate de Comisie, vor ajunge lege, toate hotărârile CSAT privind justiția, precum și protocoalele dintre serviciile de informații și justiție, care în acest moment sunt secrete, vor fi publice, orice persoană având acces la ele.

De asemenea, prin aceste propuneri se va spori controlul parlamentar asupra serviciilor de informații cu privire la activitatea pe care o desfășoară în relația cu justiția, serviciile de informații fiind obligate să pună la dispoziția comisiilor parlamentare de control toate datele, informațiile sau documentele necesare în acest sens.

Ne puteți urmări și pe Google News

Nu în ultimul rând, dacă procurorilor și judecătorilor le este interzis să fie ofițeri acoperiți, colaboratori sau lucrători ai serviciilor de informații, aceștia fiind obligați să completeze o declarație pe proprie răspundere că nu sunt, atunci am instituit prin lege și interdicția corelativă a serviciilor de informații de a racola magistrați. Răspunderea trebuie să fie pentru ambele parti.

"Incalcarea acestei interdicții [de a racola magistrați] este infracţiune împotriva independenței justiției și se pedepsește cu închisoare de la 5 la 10 ani. În cazul în care infracțiunea este comisă de un ofițer cu funcții de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majorează cu jumătate. Tentativă se pedepsește", se prevede în amendament.

Una din cele mai mari amenințări la adresa independenței justiției este interferență serviciilor de informații în justiție, colaborarea dintre judecători/procurori și serviciile de informații, ori existența unor protocoale, hotărâri și înțelegeri secrete între parchete și servicii de informații la care părțile și judecătorii nu au acces. Amendamentele pe care UNJR le-a propus, iar Comisia le-a adoptat, vor ajută la eliminarea acestei amenințări la adresa independenței justitiei.

Asa cum am afirmat încă de la începutul discuției despre modificările la legile justiției, UNJR se va implică în această procedura legislativă până la capăt, sustinandu-și și susținând toate propunerile și amendamentele care vor conduce la întărirea independenței justiției și luând poziție față de propunerile care ar îngrădi sau limita independenta.

Cu privire la propunerile în cauza, amendamentele UNJR, adoptate de Comisie, pentru modificarea art. 7 din Legea 303/2004 au fost urmatoarele:

Articolul 7 se modifică și competeaza după cum urmeaza:

(1) Judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat acestora, personalul auxiliar de specialitate și personalul conex prsonalului de specialitate al instanțelor judecătorești și parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informații.

(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) completează anual o declaraţie olografă pe propria răspundere din care să rezulte că nu au fost și nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreo unui serviciu de informaţii. Declarațiile se depun și se arhivează la compartimentul de resurse umane.

(3) Serviciilor de informații le este interzis să racoleze persoanele prevăzute de aliniatul 1 că lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori. Încălcarea acestei interdicții este infracţiune împotriva independenței justiției și se pedepsește cu închisoare de la 5 la 10 ani. În cazul în care infracțiunea este comisă de un ofițer cu funcții de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majorează cu jumătate. Tentativă se pedepseste.

(4) Verificarea veridicității datelor din declarațiile prevăzute la alin. 2 se face de către CSAT și Comisiile speciale parlamentare pentru controlul activității serviciilor de informații anual, din oficiu, sau ori de câte ori este sesizată de Ministerul Justiției, Consiliul Superior al Magistraturii, judecătorul sau procurorul vizat.

(5) Serviciile de informații sunt obligate să pună la dispoziția comisiilor parlamentare de control toate datele, informațiile sau documentele necesare în acest sens.

(6) Prin derogare de la orice alte legi ori prevederi, informațiile, deciziile, hotărârile, protocoalele, ordinele și orice alte acte emise ori co-semnate de Consiliul Suprem de Apărare a Țării sau de un serviciu de informații care privește sau are legătură cu justiția este informație de interes public.