EXCLUSIV EVZ. "Fiica faraonului", Zoia Ceauşescu, va deveni o Julietă a literaturii. Scriitorul Petru Popescu aşterne pe hârtie, după 35 de ani, povestea de iubire imposibilă trăită alături de fiica dictatorului, în romanul "Supleantul".
EVZ: „Petru Popescu a ştiut ce vrea. A avut o dragoste statornică. A avut o obsesie“, spunea George Pruteanu într-o cronică. Povestiţi-mi despre dragostea statornică şi obsesia dv.
Petru Popescu: Dragostea statornică a fost pentru Bucureştiul meu natal. Obsesia a fost cu literatura şi cu firea omenească, desigur, dar şi cu puterea absolută din România. Dacă erai un artist important, trebuia să joci faţa-ascunselea cu puterea şi, cu cât erai mai citit, cu atât erai mai pândit de putere. Mai cu seamă când la cititori s-au adăugat personaje importante ale oligarhiei, inclusiv odrasla cea mai iubită a „faraonului României“, cum îi spuneam eu lui Ceauşescu.
Cum aţi cunoscut-o pe Zoia, despre care vreţi să scrieţi? Ce v-a atras la ea?
Prima mea conversaţie cu Zoia a fost într-un avion pe ruta Berlin Est-Bucureşti şi am aflat că mă citea. Apoi a avut loc o prietenie, extrem de scurtă, de nici măcar un an. La sfârşitul ei, Zoia mi-a dat un sfat pe cât de important pe atât de neaşteptat şi chiar de periculos pentru ea: „Salvează-te!“ Paradoxal, să fug spre libertate a fost îndemnul ei la sfârşitul raportului pe care l-am avut, pe care vreau să-l descriu în scris.
Era Zoia „uşuratică“, aşa cum spune Alex. Ştefănescu?
Uşuratică pentru cineva trăind atât de sus în societate e un termen incompatibil. La culmea puterii, poţi face orice. S-a dovedit că, dacă a fost sălbatică şi şocantă în tinereţe, Zoia a putut fi matură şi tragică mai târziu.
„URME ÎN TIMP“
„O palpitantă aventură, un roman optimist“
Petru Popescu: Cum aţi început să scrieţi cărţi pentru copii şi adolescenţi? Sper să fie citit romanul „Urme în Timp“ (Corint Junior) pentru că, în afară de faptul că conţine o palpitantă aventură, e un roman optimist. Vă promit, orişicui, de orice vârstă, că dacă deschideţi şi citiţi „Urme în Timp“ veţi retrăi tinereţea extraordinară a experienţei supravieţuirii.
Un roman, tradus de Cristina Jinga, de aventuri despre descoperiri şi supravieţuire. Jack Conran nici nu-şi poate imagina un mod mai plăcut de a-şi petrece vacanţa decât studiind leii din Tanzania împreună cu tatăl lui, om de ştiinţă. Este încântat când acesta îl invită să participe la o expediţie în Cazanul Vrăjitoarei, un crater neexplorat şi străjuit de furtuni din savană. Dar când avionul lor se prăbuşeşte, Jack se trezeşte rănit şi singur în mijlocul sălbăticiei forfotind de prădători flămânzi. Asta, până când face cunoştinţă cu misterioasa creatură care i-a salvat viaţa. Luptându-se cu leii şi cu vitregiile naturii, Jack se străduieşte să supravieţuiască. Dar dacă vrea să se întoarcă viu la civilizaţie, trebuie să afle, mai întâi, fantasticele taine ale naturii — şi ale tatălui său —, ascunse de prea multă vreme.
„SUPLEANTUL“, ROMANUL UNEI IUBIRI „«Sportul sexual» a fost rebeliunea Zoiei împotriva părinţilor“ EVZ: Veţi scrie povestea cu „fiica faraonului“? Petru Popescu: Interesant este că ai mei copii, născuţi în California, sunt şi ei fascinaţi de acea parte a vieţii mele, ultimul meu an în România înainte să fiu silit să fug. Chloe Popescu, studentă la Jurnalistică în Washington DC, mă pisează, nici mai mult nici mai puţin: „când scrii povestea cu «fiica faraonului»?“ Cum veţi construi „Supleantul“, în care descrieţi această iubire imposibilă? „Supleantul“ (în discuţia cu editorii mei din New York, Simon&Schuster, l-am numit „The Last Dissident“) va fi un roman direct şi modern, de cam 250 de pagini, despre ultimul meu an în România - o lucrare bazată pe fapte reale. Protagoniştii sunt: fiica dictatorului, tânărul artist apărut în viaţa ei în mod neprevăzut şi forţând-o să „se uite în oglindă“ şi dictatorul („faraonul României“, cum îi spuneam eu pe atunci). Fiica, deşi nesigură şi răsfăţată, doreşte să fie iubită cu adevărat; „sportul sexual“ a fost rebeliunea ei împotriva părinţilor şi a mediului în general. Ce înseamnă să fii un „supleant“? Scriitorul, luptând să rămână inocent în artă, bănuieşte cât de precar e succesul lui într-o lume atât de controlată. Pactul lui cu regimul, situaţia de „supleant“, l-a făcut ca să poată să scrie sincer pentru acei cititori necunoscuţi - anonimii carei strâng mâna pe neaşteptate în tramvai, zeţarii care-i tipăresc ediţii extra ca să le vândă la negru, colegii de şcoală şi liceu, tinerii, tinerii de oriunde, din toată România.
Cum reacţionează dictatorul? Dictatorului (care e în felul lui un patriot tragic) nu-i pasă de artişti decât ca să-şi consolideze propriul piedestal. Dar fiica puterii îl citeşte pe scriitorul tineretului tocmai când România „iese la suprafaţă“ vizavi de propria ei identitate ca naţie. Deodată, scriitorul tineretului i-ar putea fi util dictatorului. Fixaţia fiicei pentru scriitor, de asemenea, i-ar putea folosi. Scriitorul îşi face şi el un plan: să se apropie de vulcanul puterii şi să se uite în crater! Fără să ştie bine de ce: din simpla curiozitate? Dar imediat îi devine clar că scrisul lui liber şi, deci, inocenţa lui vor continua numai în funcţie de psihopatia progresivă a dictatorului. Un roman pe acest subiect nu va răni anumite sensibilităţi? Vreau să fiu clar: n-am de gând să scriu simplist ori trivial despre epocă ori persoane, chiar dacă romanul va fi senzual şi de citit cu sufletul la gură. De la primele pagini, suspansul e bazat pe dinamica narativă fata-artistul. Îl va atrage fata „la aşternut“, tocmai când dorinţa de a fi iubită cu adevărat înfloreşte în ea? Intrigă şi Iubire e cea mai de succes formulă a prozei. O vor face ori n-o vor face şi ce va fi, o romanţă sinceră poate? Chiar dacă de numai câteva zile sau ore, înainte ca dragonii puterii să intervină? Celălalt element al suspansului este: cine va folosi pe cine? În acest joc bizantin, dictatorul şi fiica lui sunt versaţi, iar artistul e începător. Afecţiunea poate învinge vanitatea? Oricum, nu există conflict mai interesant decât o femeie decisă să aibă un bărbat, dar a cărei comportare se schimbă, afecţiunea învingând vanitatea, pentru că... bărbatul respectiv atinge corzi ascunse din inima ei. Ce evocare aş scrie despre sufletul femeii românce în general! - acea femeie a tânjit mereu după iubirea adevărată. Zoia e Julieta în căutarea lui Romeo prin hăţisul spionajului de palat, al intereselor camarilei şi al planurilor nebuneşti ale propriului ei tată. Cât de prinsă a fost Zoia în caruselul erotic? Între cei doi se petrece o „folie a deux“, fiica mărturisindu-se complet, asumându-şi un risc de respingere pe care nu şi l-a asumat niciodată şi dându-şi seama că e mai captivă erotic şi existenţial decât el. Dar el e mai vulnerabil în altfel: scrisul îi e natură şi viaţă, chiar şi pe altă orbită, pe altă planetă, în altă limbă.
Nu v-a tentat totuşi să deveniţi un scriitor “de curte” al Ceauşeştilor? În scena finală, într-un muzeu, cei doi privesc împreună un tablou de Tintoretto: “Paradisul în palatul ducal al Veneţiei.” Cei doi discută această temă: A fost Tintoretto un artist de curte? Vai, da, a fost. Tintoretto a fost protejatul Papei, a fost înnobilat de dogele Venetiei, a fost răsfăţat de prinţii Europei – dar toţi aceşti potentaţi nu i-au ameninţat arta, ci i-au sustinut-o şi ajutat-o să înfloreasca. Ceea ce nu e posibil pentru un artist la curtea unui dictator ca faraonul României. Pentru scriitor, scrisul liber e singurul lui destin valabil, e singurul mod de a rămâne în istorie.
Dar “fata faraonului” în ce destin se înscrie? w Pentru fata faraonului, destinul e cu totul diferit: ea face deja parte din istorie, dar nu ca o femeie liberă, ci ca o prinţesă prizonieră. Înţelegându-se pe sine, şi pe bărbatul din faţa ei, ea îi şopteşte un sfat pe cât de important pe atât de neegoist: salvează-te!
Nu cred că e nevoie sa dezvălui deznodamântul. Romanul vreau să-l scriu în româneşte întâi fiindcă seva cea mai bogată şi intimă a ce s-a întâmplat atunci o simt, desigur, în româneşte. Cred că are potenţial de film, şi de prima carte într-o serie despre istoria României între ’75 – ‘95. În orice caz, ca roman, subliniez categoria roman, ce poate fi mai de dorit de cititori decât povestea unei iubiri imposibile, cu personaje care au intrat în legendă? POVESTE
Pasiune fulgerătoare
> Dincolo de succesul de necontestat al cărţilor sale scrise şi apărute în perioada comunistă - „Prins“, „Dulce ca mierea e glonţul patriei“, „Sfârşitul bahic“, „Copiii Domnului“,
> Este căsătorit cu scenarista şi jurnalista Iris Friedman, cu care are doi copii. După nu a putut fi prezent la înmormântarea tatălui său, Radu Popescu (cronicar dramatic , a condus revista ,,Teatrul" în perioada 1969-1973). S-a întors prima dată în ţară în 1992, iar anul acesta a vizitat ţara noastră în mai şi s-a întâlnit cu scriitori, cititori, prieteni, pentru un dialog interactiv şi o sesiune de autografe la Uniunea Scriitorilor.
Duminica viitoare, numai în EVZD, un articol de excepţie: „Iubirile interzise ale Zoiei Ceauşescu“